کد خبر: 12211
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1401 - 12:05
همگی می‌دانیم ورزش کردن فواید بسیاری دارد در این گزارش به بررسی تاثیر افزایش تحرک بدنی برکاهش سرطان در میان زنان خواهیم پرداخت

فراتاب: فرشته نوعروس ۲۴ ساله‌ای بود که نزدیک یک سالی می‌شد در کلاس کاراته ثبت نام کرده بود، با علاقه هرچه تمام‌تر، تمرین می‌‌کرد و اما گاهی در بین تمرینات می‌گفت: باید آزمایشم را تکرار کنم چون دکتر تشخیص سرطان درجه سه رحم داده! همیشه دلداری‌اش می‎دادم و می‌گفتم، ورزش را ادامه بده شاید اشتباه شده، ان‌شاءالله که تکرار آزمایشت خوب می‌شود، تقریبا ۶ ماهی گذشته بود که یک روز سرکلاس بودم از دور فرشته را دیدم با هیجان خاصی به طرف من آمد، به محض اینکه به عنوان مربی اجازه ورود به کلاس را به او دادم، بدو بدو آمد طرفم و با صدای بلند گفت: «سن‌سی» (استاد) جواب آزمایشم منفی شد دکتر گفت: ورزش بی‌تأثیر نبوده! حال سه سال از این قضیه گذشته و فرشته همچنان به ورزش ادامه میدهد و خوشبختانه خبری از سرطانش نیست!
شاید در بسیاری از زنان انگیزه‌ی اصلی تحرک بدنی و ورزش، دستیابی به تناسب و زیبایی اندام باشد؛ این در حالی است که ورزش فواید متعدد بسیاری دارد و بایست تاکید کرد فواید ورزش بسیار مهم‌تر از هر مساله دیگر است.
‎تحقیقات نشان داده است که ورزش برای زنان فواید دیگری همچون کاهش خطر ابتلا به سرطان‌ها، شادابی پوست، ارتقای سلامت جنسی، بهبود وضعیت خواب، سلامت استخوان‌ها، سلامت روان و بسیار فواید دیگری دربردارد که در این نوشتار به برخی از آنها می‌پردازم:


کاهش خطر ابتلا به سرطان
‎تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، کولون و سینه در افرادی که فعالیت بدنی منظم دارند، به صورت چشم‌گیر کاهش می‌یابد. همان‌طور که تحقیقات پزشکی در سال 2007 هم نشان داده است، ورزش نقش مهمی در پیش‌گیری از سرطان سینه که به دلیل سطح بالای استروژن جمع شده در چربی ایجاد می‌شود، ایفا می‌کند. عموماً زنانی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند، سن اولین عادت ماهیانه‌شان بالاتر و نامنظم است و فاز تولید استروژن کوتاه شده دارند. مرکز تحقیقات سرطان آمریکا نشان داده است زنانی که پس از دوران یائسگی از نظر فیزیکی فعال هستند، سطح پایین‌تری از استروژن دارند. هم‌چنین محققان دریافتند که ورزش در زنان، موجب کاهش احتمال ابتلا به سرطان اندومتر (endometrial cancer) می‌شود.


بالابردن عمل‌کرد ذهنی و راندمان
‎دکتر کیتس بر این باور است که ورزش زنان موجب بهبود کیفیت زندگی در آن‌ها می‌شود. ورزش نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس زنان در محیط کار می‌شود، بلکه به آنان کمک می‌کند تا نقش رهبری به دست آورند و به بهترین شکل، آن را انجام دهند. هم‌چنین ورزش موجب افزایش قدرت فرآوری و تمرکز بهتر در زنان می‌شود، تحقیقاتی که توسط کالج پزشکی ورزش در آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد 65 درصد کارمندانی که وسط روز تمرین ورزشی می‌کنند، توانایی بیش‌تری برای مدیریت زمان، کارآمدی بیش‌تر، عمل‌کرد بین فردی بهتر و فعالیت‌های ذهنی دارند.


کمک به کاهش شدت حمله‌های قلبی
‎مطالعه‌ی بیمارستان دانشگاه بسپرگ در کوپنهاگ، روی بیمارانی که برای اولین بار حمله‌ی قلبی داشتند نشان داد، بیمارانی که خیلی پیش از حمله ورزش می‌کردند با احتمال دو و نیم برابر در مقایسه با کسانی که دیرتر ورزش کرده‌اند حمله‌ی خفیف‌تری دارند. جالب است که حتی فعالیت‌های بدنی مانند انجام کارهای خانه، پیاده‌روی بیرون از خانه و چمن‌زدن هم، این تأثیرات مثبت را دارد.


سلامت پوست
‎ورزش موجب بهبود جریان خون در پوست می‌شود دکتر کیتس می‌گوید: «مطالعات نشان داده است که ورزش در بهبود آکنه از طریق کنترل تولید آن، تحت تأثیر هورمون تستوسترون مانندDHEA و DHT مؤثر است. هم چنین تعرق ناشی از ورزش، منافذ پوستی را می‌گشاید و کمک می‌کند تا پوست از چربی‌های اضافی و آلودگی‌ها سم‌زدایی شود و متعاقب آن، جوش‌های پوستی بهبود یابند.
نویسنده: سهیلا خالدیان
‎منبع: Surprising Benefits of Exercise.
بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار