کد خبر: 12203
تاریخ انتشار: 17 مرداد 1401 - 15:02
احمد رفوگر جوان فرش دست‌باف نیز به فکر مهاجرت است چرا که ...

فراتاب: احمد جوانی ٢۳ساله که تازه سربازیش تمام شده است و قصد دارد امسال عروسش را به خانه بخت ببرد،‌‌‌ همراه پدر پیرش در یک کارگاه فرش‌بافی در چهارمحال و بختیاری کار می‎کند نزدیک به یک سال است که شرکت خریدار فرش، پول خرید قالی بافندگان را پرداخت نکرده است، او اکنون در فکر مهاجرت به یکی از کشورهای همسایه است زیرا از قرار معلوم بازار رفوگری فرش دست‌باف ایرانی آنجا پررونق‌تر از ایران است و هم بابت آن دستمزد بالاتر و امکانات بیشتری برای رفوگران فرش دست‌باف فراهم است.

به گزارش فراتاب در سال‌های اخیر چند هزار رفوگر فرش به ترکیه و آذربایجان مهاجرت کردند چرا که ما در موضوع فرش‌های عبور موقت دچار مشکل بوده‌ایم یعنی فرش دست‌باف که برای تعمیر وارد کشور می‌شوند هم باید عوارض ورود و هم عوارض صادرات مجدد بدهند، فرش دست‌باف به قدری ارزشمند است که حتی کالای کهنه آن نیز با ارزش و قابل فروش است.

فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران چندی پیش هنگام بازدید رئیس جمهور روسیه به خبرنگاران گفت: بیش از ٢ میلیون بافنده در کشور فعالیت می‌کنند. همچنین ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی فرش مشغول به کار هستند,‌‌‌‌‌‌‌ رافع با بیان این که بیش از ۷۰ درصد از هنرمندان بافنده زنان ایرانی هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گفت: متاسفانه هنرمندان قالیباف ایرانی بعد از صنعت نفت توسط ترامپ تحریم شدند.

در همین زمینه و به گزارش فارس، عبدالله بهرامی رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران می‌گوید: فرش دست‌باف هویتی فرهنگی، هنری، صنعتی و بازرگانی دارد‌‌.هنر صنعت فرش دست‌باف از یک سو مورد تحریم دولت مستبد آمریکا قرار گرفته و از سوی دیگر با مصوبات غیرکارشناسی دولت‌مردان و بانک مرکزی با مصوبه تعهد ارزی زمین‌گیر شده است.

در نتیجه تنها کالای داخلی که تمام مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را دارا است، این روزها حالش خوب نیست و با دست خودی‌ها صادرات فرش دست‌باف که در بدترین شرایط تحریم همیشه بین 300 میلیون دلار تا یک ملیارد دلار بوده، امروزه به ۶۴ میلیون دلار کاهش یافته است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دست‌باف همچنین افزایش قیمت مواد اولیه، عدم ثبات نرخ ارز و مصوبه تعهد ارزی را موجب کاهش صادرات فرش می‌داند.

شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد وضعیت فرش دست‌باف کشور معتقد است، فرش دست‌باف به تاریخ ما بستگی دارد، یکی از مزیت‌های مهم کشور در گذشته فرش دست‌باف بوده است. با کمال تاسف در طول ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته، بسیاری از فرش‌بافان و متخصصین ما را به برخی از کشورها از جمله چین و پاکستان بردند و می‌توان گفت صنعت فرش دست‌باف ایران را ربودند.

وی خاطرنشان کرد:‌‌‌ از آنجا که عوامل تولید فرش دست‌باف در چین و پاکستان بسیار کمتر از ایران و قیمت تمام شده آن پایین‌تر از ایران است، ما در میدان رقابت با مشکل مواجه می‌شویم.‌‌‌‌‌‌‌

شافعی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر این موضوع گفت: تحریم ها روی صادرات همه کالاهای ما اثر داشته است و یکی از مشکلات اساسی ما است، روابط بانکی با مشکل مواجه است اما نباید همه مسائل را به تحریم متصل کرد،‌ ‌‌مشکل داخلی ما در سیاست‌گذاری‌ها درصد بیشتری از تحریم را به خود اختصاص داده است.

 

گزارش از ادریس احمدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار