کد خبر: 12201
تاریخ انتشار: 16 مرداد 1401 - 16:42
دیدار مسعود بارزانی و بافل طالبانی چه تاثیری بر وضعیت کُردها در دولت آینده عراق دارد؟

فراتاب: از وقتی که طرفداران صدر وارد پارلمان عراق شدند و با تسلط بر پارلمان، و حرکات موزون شنا، رقص و پایکوبی و قلیان‌کشان عراق وارد مقطع جدیدی از تنش و بحران شد. طرفدران صدر وارد منطقه سبز بغداد شدند و در کنار نماز دسته‌جمعی وارد پارلمان شده و به شنا در حوضچه حیاط پارلمان مشغول شدند، امام جماعت به نقل از صدر خاطر نشان کرد که آزموده‌ها دیگر آزمودنی نیستند و غیرمستقیم اشاره کرد که دیگر نوری المالکی نباید سکان کرسی نخست وزیری عراق را تصاحب کند!

جریان صدر با بدست آوردن اکثریت کرسی‌های پارلمانی (73) در انتخابات سال گذشته توانست که اولین حزب عراق در انتخابات باشد. به رغم بدست آوردن اکثریت کرسی‌ها توسط صدر و هم‌پیمانی با حزب دمکرات کردستان عراق و جریان سنی‌ها اما با توجه به خلاءهای قانون اساسی در مورد تشکیل حکومت و اکثریت پارلمانی جریان صدر نتوانست حد نصاب پارلمان را تامین کند در نتیجه صدر مجبور به عقب‌نشینی شد.

در این میان چارچوب هماهنگی شیعیان توانستند مانع از تشکیل دولت جدید عراق مبتنی بر حکومت اکثریت گردند و با تشکیل اتحاد بین نیروهای شیعه و اتحادیه‌میهنی‌کردستان تا سرحد تشکیل حکومت پیش رفتند و نامزد نخست وزیری را تعیین کردند و برای پست رئیس‌جمهوری که همواره مورد اختلاف دو حزب مسلط اقلیم کردستان عراق بوده است با اتحادیه میهنی به توافق رسیدند.

با نزدیک شدن به تشکیل حکومت توسط چارچوب هماهنگی جریان صدر با تغییر راهبرد، نیروهای مردمی خود را وارد میدان کرد و مانع تشکیل حکومت شدند. با پیچیده شدن بحران عراق و نارضایتی طرفداران صدر چارچوب هماهنگی نتوانست طبق برنامه زمانی تعیین شده حکومت را تشکیل دهند و مجبور شدند که صدر را به گفت‌وگو فراخوانند.

یکی از اختلافات عمده بین اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان عراق پست ریاست‌جمهوری بوده است که اتحادیه میهنی آن را حق تاریخی خود دانسته و حزب دمکرات این پست را استحقاق انتخاباتی خود می‌داند. حزب دمکرات با جریان صدر برای تصدی پست ریاست جمهوری و تشکیل حکومت اکثریت به توافق رسیدند که با عقب‌نشینی صدر احتمال تصدی این پست توسط پارتی ضعیف شد و احتمال تصدی این پست توسط برهم احمد صالح بالا رفت. اما با نارضایتی‌های طرفداران صدر و نزدیک شدن به جنگ داخلی در عراق، کردها نگاهی جدیدی به روندهای سیاسی عراق دارند.

در این میان بافل طالبانی رئیس اتحادیه میهنی کردستان به دیدار مسعود بارزانی رفت تا کُردها با درک فرصت‌ها و تهدیدهای جدید بتواند ساختار سیاسی اقلیم کردستان حفظ کنند و خطرات ناشی از بحران سیاسی عراق را در قبال اقلیم کردستان عراق کمرنگ کنند. این دیدار ناشی از درک عمیق کردها از وضعیت جدید عراق مبتنی بر منافع جمعی است و دو رهبر احزاب مسلط کردستان بر هماهنگی بیشتر تاکید کردند. ممکن است این دور از گفت و گوها بین رهبران احزاب کُردی سبب توافق بین دو حزب در پست ریاست جمهوری عراق و آمادگی کردها برای حضور در دولت جدید عراق و سناریوهای پیش‌رو در تقابل جریانات شیعی گردند.

 

نویسنده:کمال رنجبری؛ کاندیدای دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار