کد خبر: 12144
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1401 - 23:46
بلندپروازی‌های اردوغان در تضعیف اقتصاد ترکیه چه میزان موثر بوده است؟

فراتاب: حزب عدالت و توسعه بعد از روی کار آمدن در ترکیه، سیاست خود را در این کشور تغییر داد و سعی نمود که به قدرت برتر در منطقه خاورمیانه تبدیل شود، همین زیاده‌خواهی و رویای احیای عثمانی‌گری سبب شد که با سیاست‌های خود این کشور را دچار تورم و گرانی کنند.

وضعیت اقتصادی در ترکیه

تورم بالا در ترکیه سبب شده که مردم این کشور برای خرید کالای اساسی خود دچار مشکل شوند و سقف حقوق آن‌ها کفاف یک زندگی را نداشته و مردم با این مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کنند. همچنین جنگ اوکراین و روسیه سبب شده قیمت مواد غذایی مانند گندم و روغن در ترکیه چند برابر افزایش پیدا کند که همین علت سبب گرانی نان در این کشور شده است. تورم مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی در این کشور به ۹۱.۶ درصد رسیده است و تبدیل به یک معضل شده است.

تاثیر لیر ترکیه بر اقتصاد این کشور

سیاست‌های که اردوغان در سیاست بانکی این کشور اعمال کرد مانند افزایش حجم نقدینگی، کاهش نرخ سود بانکی، افزایش تورم و افزایش بدهی‌های خارجی از مهم‌ترین عوامل سقوط ارزش ذاتی پول ملی ترکیه است. اردوغان همچنین مخالف افزایش نرخ بهره در این کشور است که سبب پایین آمدن ارزش لیره در این کشور شده است.

تاثیر کووید ۱۹ بر اقتصاد ترکیه

بیماری کووید در سراسر دنیا سبب شد که ارتباط کشورها با هم محدود شود. ترکیه که یکی از کشورهای قطب گردشگری و توریسم است با این بیماری صنعت توریسم و گردشگری کاهش یافت و درآمدی که از این صنعت به دست می‌آوردند با کاهش قابل توجه مواجه شد.

تاثیر تورم بر پوشاک و ...

افزایش قیمت پوشاک در این کشور یکی دیگر از مشکلات اقتصادی در ترکیه است. افزایش هزینه حمل و نقل و بهداشت و سلامت و حتی افزایش وسایل خانگی و برقی در این کشور سبب مشکلات اقتصادی زیادی در این کشور شد.

نگاه اقتصادی اردوغان

وضعیت کنونی اقتصاد ترکیه نشان می‌دهد که سیاست‌های اقتصادی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اشتباه بوده و سیاست‌های غیرمنطقی این رئیس جمهور سبب شده که ضربه شدیدی به اقتصاد این کشور وارد شود. این عوامل سبب شده است که برخی از مردم و احزاب اوپوزیسیون ترکیه خواهان انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری در این کشور باشند.

هزینههای نظامی

یکی دیگر از علل های تورم بالا در ترکیه هزیه‌های هنگفت تسهیلاتی و جنگی این کشور در قبال کشورهای همسایه بخصوص بخصوص مشکل داخلی با پ.ک.ک است که سالانه هزینه زیادی صرف جنگ و خرید وسایل جنگی می کند.

 

گزارش از لیلا پایون

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار