کد خبر: 12134
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1401 - 14:06
نخست وزیر زن فعلی فرانسه یکی از نجات یافتگان اردوگاه آشویتس نازی‌ها است

فراتاب: امانوئل مکرون، رییس‌جمهور در فرانسه در پی انتخاب مجدد خود در کابینه سهم بیشتری را به زنان اختصاص داده است. از مجموع ۲۷ عضو کابینه او ۱۳ نفر زن هستند، نخست‌وزیری به خانم الیزابت بورن محول شده و مهمترین پست وزارتی کابینه نیز در اختیار یک زن قرار گرفته و بدین ترتیب کاترین کولونا، وزیر امور خارجه شده است.

 

 فرزند نجات یافته از آشویتس، در قامت نخست وزیر

الیزابت بورن، فرزند یکی از نجات‌یافتگان اردوگاه جهنمی آشویتس و اصالتا لهستانی است. زمانی که دختری ۱۱ ساله بود پدرش به دلیل فشارهای ناشی از حضور در اردوگاه آشویتس، خودکشی کرد. به گفته خودش، مادرش هیچگاه برای بزرگ کردن او و خواهرش پول کافی نداشته‌ است. با وجود این کودکی سخت، اکنون او در ۷۱ سالگی سکّان نخست‌وزیری را در کشوری به دست گرفته که در ساختار حکومت تمامی وظایف سنگین برعهده نخست‌وزیر و اختیارات از آن رییس‌جمهور است. او پیش از این سابقه خدمت در پست وزیر کار و وزیر حمل و نقل را نیز در کارنامه داشته است.

 

 سخنگوی دیروز، وزیر امروز

کاترین کولونا نخستین سخنگوی کاخ الیزه بوده که در زمان ریاست‌جمهوری ژاک شیراک، این سمت را برعهده داشته است. وی به عنوان دیپلماتی زبرست و باهوش در یادها مانده و پیش از این وزیر امور اروپایی، سفیر کشورش در رم، سفیری در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، سفیری در لندن را در کارنامه دارد و تخصص‌اش کارشناسی در امور ایرلند شمالی است. بیش از سی سال پیش، یک خانم به مقام نخست وزیری در کشور رسید که اندکی بعد با این مقام خداحافظی کرد.

 

روند افزایشی ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۰

آمار یورواستات نشان می‌دهد میزان حضور زنان در کابینه دولت‌های اروپایی، از ۲۴ درصد سال ۲۰۰۴ به ۳۳ درصد سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰، فنلاند بیشترین تعداد حضور زنان را در پست‌های وزارتی شاهد بوده است یعنی ۵۵ درصد. پس از فنلاند، کشورهای اروپایی که بیشترین میزان تعداد حضور زنان را در کابینه داشته‌اند عبارت اند از اتریش ۵۳ درصد، سوئد ۵۲ درصد و بلژیک ۵۰ درصد. در مقابل کمترین میزان مشارکت زنان در کابینه در کشورهای مالت، یونان و استونی رقم خورده است.

 

گزارش از شیما صابری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

در همین رابطه (بر روی تیتر کلیک کنید)

شیما صابری | چهار دهه رهبری زنان در اروپا

نظرات
آخرین اخبار