کد خبر: 12126
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1401 - 17:50
زمان واقعی خروج پراید از چرخه تولید کی هست؟

فراتاب: پراید نه فقط رکوردار میزان کشته و آسیب‌دیدگی در کشور را داراست بلکه طی ماه‌های اخیر رکورددار بیشترین افزایش قیمت در تمام بازارهای مالی در دولت سیزدهم شده است!

به گزارش فراتاب نوسانات و تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار، رانت و حضور دلالان از جمله مسائلی است که معضلات بسیاری را برای بازار خودرو و مصرف‌کنندگان به‌وجود آورده ‌است. دولت با طرح‌های جدیدی برای فروش خودرو سعی در کنترل بازار دارد اما تحلیلگران و کارشناسان بازار خودرو معتقدند که این‌گونه طرح‌ها فقط در بازه‌ی کوتاه روی بازار اثرگذار است. طرح‌هایی که در مجلس و دولت شکل گرفته و بند به ‌بند آن نارضایتی در بین فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایجادکرده است.

 

تداوم روند گرانی پراید در بازار

در حالی‌که سال‌گذشته آلبرت بغزیان ،دبیرهیأت تجدیدنظر شورای‌رقابت، اعلام کرده‌ بود «اگر شورای رقابت نبود، پراید ۲۰۰ میلیون قیمت داشت» روند بازار روزهای ‌اخیر نشان‌ می‌دهد که قیمت پراید تا ۲۰۵ میلیون تومان هم پیش‌ رفته ‌است! درهمین رابطه آمارها نشان می‌دهد بازار خودرو با کمبود 35 درصدی تولید مواجه ‌است و طبق محاسبات انجام‌ شده با عرضه‌ی یک‌میلیون ‌و 400 هزار دستگاه خودرو روند عرضه و تقاضا در بازار خودرو به‌هم نزدیک می‌شود.

اما کارشناسان صنعت خودرو معتقدند کاهش خرید مردم نیز در به‌ رکود رفتن بازار خودرو تأثیر گذاشته ‌است، از سمت‌ دیگر بازار خودرو انتظار واردات و تزریق خودرو به کشور را دارد که با طولانی‌تر شدن مذاکرات وین این انتظارات نیز کمرنگ‌تر می‌شود و تا زمانی‌که این شرایط تغییری نکند بازار به روند نوسانی خود ادامه می‌دهد.

 

اصلاح طرح ساماندهی بازار خودرو با حذف پراید

برخی برآوردها نشان می‌دهند حذف پراید به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی داخلی از چرخه‌ی تولید با توجه به آن‌که نرخ آن ناسازگاری زیادی با قدرت خرید بخش کم‌درآمد جامعه داشت بازار خودرو را از چرخه‌ی تعادل خارج کرده‌است. در واقع بخش زیادی از تقاضای بازار مربوط به خودروهای ارزان‌قیمت بود که با حذف پراید از چرخه‌ی تولید امکان خرید خودرو برای بخش زیادی از جامعه از دست رفت و بازار با نوعی آشفتگی مواجه ‌شد. در چنین شرایطی وزارت صنعت با محاسبات قدرت خرید جامعه محصول استانداردی را به بازار ارائه می‌دهد که از نظر قیمت مشابه پراید باشد و بتواند بخش زیادی از نیازهای جامعه را مرتفع کند.

 

جایگزین پراید در راه بازار

به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو دلیل گران شدن پراید عدم ‌اتخاذ سیاست روشن در وزارت صمت است. درهمین راستا سرپرست صنایع خودروی وزارت‌ صنعت، معدن و تجارت از طرح مشترک خودروسازان بزرگ کشور برای طراحی پلتفرم مشترک داخلی به منظور تولید خودرو با قیمت ارزان خبر داد. به‌گفته‌ی او این پلتفرم خواهد توانست از نظر قیمت جایگزین‌هایی مناسب برای خودروی پراید تأمین کند و احتمالا در نیمه‌ی نخست سال 1402 به بازار خواهد آمد‌.

 

گزارش از فرنوش رستمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار