کد خبر: 9880
تاریخ انتشار: 7 شهریور 1398 - 09:20
تحقیقات پزشکی:
مطالعات اخیر محققان آلمانی نشان می‌دهد، رنگدانه‌های جوهر تتو منجر به فرسایش سوزن تتو شده و این نانوذرات فلزی به همراه رنگدانه‌ها به سایر نقاط بدن سفر کرده و در غدد لنفاوی تجمع می‌یابند.

  

فراتاب_ علمی: به گزارش فراتاب به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، سال‌ها پیش گروهی از محققان اروپایی دریافتند نانوذرات حاصل از رنگدانه‌های تتو از هر نقطه بدن قادر به حرکت به سمت غدد لنفاوی هستند.

مطالعات بعدی نشان می‌دهد، ذرات نیکل و کروم منجر به سایش سوزن تتو در سطح میکروسکوپی می‌شود و همین امر عامل واکنش‌های آرژیک نسبت به تتو است.
یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان داد مولکول‌های کوچک از محل تتو به سایر نقاط بدن حرکت می‌کنند و در غدد لنفاوی جمع می‌شوند. در آن زمان محققان فرض کردند که تمام این ذرات حاصل از جوهر تتو هستند؛ ولی تحقیقات بیشتر نشان داد تمام این ذرات در جوهر تتو وجود ندارند.
به تازگی محققان آلمانی تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده‌اند. آنان با بررسی بافت‌هایی از بدن، به ترکیبات فلزی دست یافتند که در ترکیبات جوهر تتو یافت نمیشد. برای تحقیقات بیشتر ۵۰ جوهر مختلف بررسی شد و در هیچ‌یک نانوذرات فلزی یافت نشد. در این زمان محققان به سوزن تتو فکر کردند.
سوزن تتو حاوی نیکل و کروم است، ولی آنچه نظر محققان را جلب کرد این بود که این ذرات چگونه متلاشی شده و وارد بدن می‌شوند. سپس با استفاده از یک سیستم قدرتمند اشعه ایکس سوزن تتو قبل و بعد از استفاده بررسی شد. این نتایج نشان می‌دهد سوزن تتو بر اثر رنگدانه‌های جوهر سایش پیدا می‌کند. در ادامه مشخص شد رنگدانه‌های حاوی دی‌اکسید تیتانیوم باعث سایش سوزن می‌شود. دی‌اکسید تیتانیوم رنگدانه سفید جوهر تتو و بسیار متراکم است.
اکنون مشخص شده است ذرات تجمع یافته در غدد لنفاوی و سایر بافت‌های بدن ناشی از نانوذرات فلزی سوزن و رنگدانه‌های تتو هستند و واکنش‌های آلرژیک پس از تتو به همین دلیل است. آثار زیان‌بار این نانوذرات بر سلامتی نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است.
نتایج این مطالعه در نشریه Particle and Fibre Toxicology منتشر شده است.

نظرات
آخرین اخبار