خودزنی و خودتحریمی دولت با اعلام نرخ پایین خرید تضمینی گندم | فراتاب
کد خبر: 9561
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1398 - 17:50
با نزدیک شدن به پایان زمان برداشت گندم در کردستان؛
روند برداشت گندم در کردستان در حالی رو به پایان است که با عدم تمایل کشاورزان برای تحویل محصول خود به دولت و کاهش چشمگیر خرید این محصول در مراکز خرید گندم روبرو شده است.

به گزارش فراتاب-کردستان یکی از قطب های تولید گندم در کشور است به گونه ای که در سال گذشته توانست رتبه دوم تولید این محصول استراتژیک را پس از خوزستان به خود اختصاص دهد. میزان گندم تولیدی توسط کشاورزان استان در سال 97، یک میلیون و بیست و هفت هزار تن  و به ارزش سیزده هزار و ششصد و سیزده میلیارد ریال  بوده است.

میزان برداشت این محصول در سال 98 و تا امروز 653 هزار تن بوده و مسئولین جهاد کشاورزی استان کردستان با اعلام اینکه روند تحویل گندم به مراکز خرید همچنان ادامه دارد، امیدوارند که امسال نیز کردستان بتواند رتبه دوم تولید گندم در کشور را به خود اختصاص دهد.

این اظهار امیدواری مسئولین در حالی صورت می گیرد که گندمکاران از قیمت تضمینی گندم ناراضی بوده و معتقدند که این قیمت، پاسخگوی هزینه های آنها نمی باشد و در نتیجه انگیزه کشاورزان برای کشت گندم در سال های بعد قطعاً کاهش خواهد یافت.

افزایش لاکپشتی نرخ خرید تضمینی گندم

نرخ خرید تضمینی گندم در سال 96، 1300 تومان بود و این قیمت در سال 97 بنا به تصمیمی که در شورای اقتصاد گرفته شد بدون تغییر باقی ماند و اما آذر ماه سال 97 بود که دولت با تاخیری دو ماهه، نرخ خرید تضمینی گندم را یک هزار و 470 تومان اعلام کرد که تنها 170 تومان بالاتر از نرخ سال گذشته بود این نرخ در حالی اعلام شد که تورم و گرانی سرسام آور تجهیزات و نهاده های کشاورزی فشار زیادی را بر کشاورزان وارد کرده بود لذا این تصمیم دولت با اعتراض شدید گندمکاران و نمایندگان مجلس روبرو شد.

«نصرالله پژمانفر» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در اعتراض به نرخ پایین خرید تضمینی گندم از سوی دولت گفت: با این رویه‌ای که دولت در پیش گرفته قطعا در سال آینده در تولید گندم خودکفا نخواهیم بود بلکه مجبور به واردات گندم بی‌کیفیت و با قیمت بالا از خارج خواهیم‌ شد.

با وجود تمام فشارها و اعتراضات از سوی گندمکاران و نمایندگان مجلس، دولت نرخ نهایی برای خرید تضمینی گندم را تنها 1730 تومان اعلام کرد و کشاورزان مجبور شدند محصول دسترنج یک ساله خود را با همین قیمت روانه مراکز خرید گندم کنند.

افزایش خروج ارز از کشور به دلیل یک تصمیم نادرست

اما اعلام قیمت پایین از سوی دولت موجب شد تا پای دلالان خرید گندم به ماجرا باز شود و قبل از دولت اقدام به خرید گندم از کشاورزان با قیمت های بالاتر کنند و کشاورزان محصول خود را به دولت واگذار نکنند.

در همین خصوص یکی از نمایندگان مجلس در اظهار نظری گفت: در مقایسه با سال زراعی گذشته خرید گندم کاهش چشمگیری داشته و با ادامه این روند ۲ الی ۳ میلیون تن میزان فروش گندم به دولت کاهش پیدا می‌کند و مجبور می‌شویم که این مقدار را در شرایط فعلی وارد کنیم.

بنا به گفته «علی‌محمد شاعری» عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در شرایط فعلی اقتصادی افزایش نیافتن قیمت خرید تضمینی گندم به وسیله دولت نوعی خودزنی و خودتحریمی بود و به دلیل قیمت‌گذاری نادرست و عدم رعایت قانون در زمینه خرید گندم ناموفق عمل شد، دولت ملکف بود متناسب با میزان نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی قیمت این محصول را افزایش دهد.

بنا به گفته صاحبنظران این حوزه اگر سالانه ۲ میلیون تن گندم از کشور خارج شود و دولت برای تامین نیاز داخل مجبور شود همین میزان را وارد کند با احتساب قیمت خرید هر کیلو گندم ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تومان، دولت باید برای خرید هر یک میلیون تن گندم رقمی معادل ۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کند در حالی که برای خرید همین میزان گندم از کشاورزان داخلی تنها رقمی معادل یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می‌پردازد، همین امر نشان می‌دهد دولت در صورت خرید گندم با نرخ ۲ هزار تومان تنها یک سوم رقم گندم وارداتی را هزینه می‌کند.

اینک که فصل برداشت این محصول در کردستان کم کم به روزهای پایانی خود نزدیک می شود در یک تحقیق میدانی شاهد نارضایتی گندمکاران از وضعیت موجود هستیم. به اعتقاد آنها آنچه که پس از یک سال تلاش و زحمت برای کشت گندم نصیبشان شده است بدهی هایی است که بابت خرید بذر، کود، سم و برداشت گندم برایشان بر جای مانده است.

سوءمدیریت دولت در زمینه قیمت گذاری گندم باعث شده است تا تمایل و انگیزه برای ورود به حوزه کشاورزی در استان هایی همچون کردستان که همواره یکی از قطب های کشاورزی کشور بوده است به شدت پایین بیاید و همین امر، لطمات جبران ناپذیری را هم به توسعه و اقتصاد این استان ها و هم کشور وارد خواهد کرد.

گزارش: ظریفه احمدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار