کد خبر: 9533
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1398 - 21:57
آمریکا به توافقات با انگلیس در دوران پسا برگزیت چشم دوخته است.
تعداد بیشماری از کارشناسان تجاری می گویند توافقات تجاری انگلیس و آمریکا به سالها مذاکره نیاز خواهد داشت

درحالیکه «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس تلاش دارد وعده خود را برای خروج لندن از اتحادیه اروپا تا موعد 31 اکتبر (9 آبان) محقق سازد، ظاهرا آمریکا به توافقات با انگلیس در دوران پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا چشم دوخته است.

به گزارش فراتاب، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس چندی پیش در سفر به واشنگتن گفت که کشورش امیدوار است از طریق همکاری با آمریکا به توافق تجارت آزاد که به نفع دو کشور است دست یابد و آمریکا و انگلیس در زمینه چالش های امنیتی که با آن مواجه هستند، همکاری کنند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا که در لندن بسر می برد امروز (سه شنبه) گفت، فکر می کنم که توافقات دوجانبه اهمیت و ضرورت و دارد و امیدوار بودیم که با دولت قبلی به توافقی در این زمینه دست یابیم.

بولتون در بیان این اظهارات با ظرافت به انتقاد از سیاست های «ترزا می» نخست وزیر سابق انگلیس پرداخت و اکنون در سفر به لندن امیدوار است با جانسون به عنوان جانشین ترزا می در زمینه توافقات تجاری در دوران پسابرگزیت توافق کند.

 تارنمای «بیزنس اینسایدر» به نقل از جان بولتون نوشت: بریتانیا در «صف نخست» توافقات تجاری با آمریکا به محض خروج این کشور از اتحادیه اروپا خواهد  بود.

این در حالیست که بوریس جانسون اولویت خاصی را برای توافقات تجاری با آمریکا در دوران پسابرگزیت قائل است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، وعده یک توافق تجاری جامع و عمیق را با دولت انگلیس داده است.

با این حال «لری سامرس» اقتصاد دان و وزیر سابق خزانه داری آمریکا هشدار داده انگلیس از مذاکرات تجاری «ناامید» خواهد شد و دولت ترامپ «سخت ترین معامله را خواهد کرد».

بولتون همچنین  گفت که کشورش «مشتاقانه» از خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا در پایان ماه اکتبر استقبال خواهد کرد.

دیدار بولتون از انگلیس در شرایطی انجام می گیرد که دولت بوریس جانسون و دولت ترامپ پایه های توافقات تجاری گسترده بین دو کشور را در دوران بعد ازخروج انگلیس از اتحادیه بنا نهاده اند.

بولتون گفت، در این سفر حامل پیام ترامپ در خصوص علاقه او به خروج موفقیت آمیز این کشور از اتحادیه اروپا است و عنوان کرد که مذاکرات تجاری بین دو کشور که تا قبل از وقوع برگزیت بطور رسمی امکان پذیر نخواهد بود، می تواند با اجرای توافقات «بخش به بخش» سرعت بگیرد.

تعداد بیشماری از کارشناسان تجاری می گویند توافقات تجاری انگلیس و آمریکا به سالها مذاکره نیاز خواهد داشت و مذاکره کنندگان آمریکا خواستار دسترسی به بخش هایی از صنعت انگلیس خواهند بود که از نظر سیاستمداران و افکار عمومی بریتانیا غیرقابل قبول است.

یکی از این بخش ها بخش کشاورزی است.

این نگرانی وجود دارد که شرکت های آمریکایی بازارهای  انگلیس را با کالاهای ارزان قیمت پر کنند؛ اتفاقی که بخش کسب و کار در انگلیس را تضعیف و استانداردهای کالاهای آمریکایی فروخته شده در انگلیس را کاهش خواهد داد.

بولتون در این زمینه گفت: می توان حوزه هایی را بررسی کرد که دستیابی سریع و مستقیم به توافقات دوجانبه در آنها امکان پذیر است و درخصوص حوزه هایی که دشوارتر هستند می توان بعدها مذاکره کرد. بنابراین هدف دستیابی به یک توافق یا توافقاتی است که می توانند جامع باشند.

بولتون افزود: برای سرعت بخشی به امور و تقویت امکان افزایش سرمایه گذاری و تجارت بین دو کشور، رویکرد «بخش به بخش» و یا رویکرد دیگری که مذاکره کنندگان بتوانند درباره آن توافق کنند مورد استقبال ما است.

حامیان برگزیت در پارلمان انگلیس و از جمله جانسون چنین استدلال می کنند که توافق تجارت آزاد با آمریکا می تواند یکی از بزرگترین منافع خروج از اتحادیه اروپا باشد.

ترامپ وعده داد توافق با انگلیس بی سابقه خواهد بود. اما سامرس وزیر خزانه داری سابق آمریکا نظر دیگری دارد و هشدار داده که انگلیس «اهرم چانی زنی خاصی در مذاکرات» با آمریکا ندارد و از این رو دولت ترامپ می تواند سخت ترین معامله را رقم بزند.

سامرس گفت: انگلیس در مقایسه با کل اروپا چیز کمتری برای ارائه به آمریکا دارد بنابراین دلیل چندانی وجود ندارد که ایالات متحده آمریکا مصالحه کند. شما در معامله با یک مرد ثروتمند بیشتر از یک فقیر امتیاز می دهید.

** مخالفت اعضای کنگره با هر گونه توافق تجاری با لندن

اعضایی از کنگره آمریکا نیز گفته اند که با هر گونه توافق تجاری که «پیمان جمعه نیک» و مرزهای باز بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند را تهدید می کند، مخالفت خواهند کرد.

پیمان جمعه نیک یا پیمان بلفاست بین طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی، یعنی پروتستان‌های طرف دار بریتانیا و کاتولیک های  جمهوریخواه ایرلند و با میانجی گری بریتانیا در روز جمعه ۱۰ آوریل ۱۹۹۸ انعقاد شد

این پیمان را کاتولیک‌ها «توافق جمعه نیک» می‌نامند و پروتستان ها به آن توافق بلفاست می‌گویند.  

«نوامی اسمیت» مدیر اجرایی برنامه «بهترین ها برای بریتانیا» که حامی اتحادیه اروپا و مخالف برگزیت است، گفت: ادعای بولتون درباره اینکه آمریکا می تواند مذاکره بر سر توافق «بخش به بخش» با آمریکا را انجام دهد واقعی نیست.

وی توضیح داد، اگر بریتانیا تعهدات ما را نقض کند و توافق بلفاست را به خطر بیاندازد، نمی تواند به توافق تجاری با آمریکا دست یابد. دموکرات ها و جمهوریخواهان از هرگونه توافقی که به ایرلند آسیب می رساند، جلوگیری خواهند کرد.

اسمیت همچنین گفت: لازم است روند برگزیت را متوقف سازیم تا بتوانیم منافع مشارکت و همکاری با اتحادیه اروپا را حفظ کنیم. ما به  عنوان بخشی از بزرگترین بازار مشترک جهان، نفوذ بیشتری در مذاکرات تجاری خواهیم داشت.

ایران در دستور کار مذاکرات در سطح مقامات عالی رتبه آمریکا و انگلیس نیز بوده است و دو طرف درباره تشدید رویارویی کشتی ها در خلیج فارس مذاکره کرده اند.

تارنمای «بیزنس اینسایدر» نوشت: آنها همچنین درباره برخی دیگر از نگرانی های امنیتی از جمله تصمیم بریتانیا برای استفاده احتمالی از «هواوی» برای کمک به ساخت شبکه «جی 5» خود مذاکره کردند اما به گفته بولتون اهمیت و اضطرار این مسائل بسیار کمتر از توافقات تجاری در دوران پسابرگزیت بوده است.

منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار