بازار سلول‌های بنیادی با برندسازی محصولات دانش‌بنیان تضمین می‌شود | فراتاب
کد خبر: 9320
تاریخ انتشار: 23 تیر 1398 - 12:23
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول بنیادی:
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول بنیادی معاونت علمی و فناوری گفت: برندسازی سلول‌های بنیادی در سطح بین‌الملل بازار فوق العاده‌ای در آینده برای این حوزه ایجاد می‌کند.

فراتاب_ گروه علمی: امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این سمپوزیوم که ستاد در برگزاری آن نقش داشت، درباره اهمیت حرکت به سمت ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم صحبت کرد و گفت: سال‌ها برای شکل گیری دانشگاه نسل سوم تلاش شده است، اما بیش از تربیت استاد و دانشجوی نسل سومی به مدیر نسل سومی نیاز داریم. ایجاد جریان سازی در این حوزه نیازمند این مسئله است و در این صورت تولید فناوری در کشور نیز رونق می‌گیرد.

حمیدیه در بخش بعدی سخنان خود به حوزه سلول‌های بنیادی اشاره کرد و ادامه داد: جمعیت دنیا به سرعت در حال رشد است و اقدامات پزشکی انجام شده در نظام سلامت برای بیماری‌های مختلف راه حل‌هایی ارائه داده است، اما نتوانسته در این زمینه پاسخگو باشد. اگر ۵۰ سال پیش دیفتری و کزار بیماری‌های کشنده‌ای محسوب می‌شد یا عمل "بای پس" کاری دشوار بود، اما امروز این مشکلات وجود ندارد. با این حال بیماری‌های صعب العلاج هنوز هم وجود دارند.

وی همچنین عنوان کرد: انسان در ۵۰ سال گذشته سعی داشته در علوم پزشکی به سمت درمان قطعی بیماری‌ها حرکت کند. به نظر می‌رسد این کار دیگر با دارو‌ها و علم بایوتکنولوژی قابل انجام نباشد و نیاز به فعالیت دیگری است؛ بنابراین در کشور‌های پیشرفته برای درمان بیماری‌های ژنتیکی درصدد جایگزینی برای شیمی درمانی هستند و به سمت ژن درمانی روی آورده اند تا هزینه‌های سنگین درمان را نیز کاهش دهند. همچنین از این طریق از عوارض طول درمان نیز جلوگیری می‌کنند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین با اشاره به سرمایه گذاری کشور‌ها در حوزه سلول بنیادی ابراز کرد: این علم روز به روز جای خود را در اقتصاد نیز باز می‌کند. شرکت‌های بسیاری در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند حتی شرکت‌های بی ربط به حوزه پزشکی همچون ژنرال موتور و ال جی نیز به این حوزه ورود پیدا کرده اند. در حال حاضر ۹۷۱ شرکت در حوزه سلول‌های بنیادی، ژن درمانی و پزشکی بازساختی فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: در دوران قاجار و همزمان با انقلاب صنعتی در اروپا ایران از قافله عقب ماند. در حال حاضر نیز حرکت دنیا در حوزه سلول‌های بنیادی با سرعت آغاز شده و اگر هم گام با آن‌ها حرکت نکنیم عقب خواهیم ماند و پس از آن باید وارد کننده محصولات باشیم.

حمیدیه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه را تاثیرگذار دانست و گفت: فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه رشد خوبی دارد و در حال حاضر بدون وابستگی به خارج از کشور محصولاتی تولید می‌شود که از ظرف کشت تا محیط کشت متعلق به خود شرکت‌ها است و تمام فناوری را در داخل کشور توسعه داده‌اند. این نشان می‌دهد که حرکت ما به سمت تشکیل صنعت این حوزه آغاز شده است. البته این صنعت در کشور ما جوان است و کم کم شرکت‌ها و برند ایرانی در حال دیده شدن هستند. برندسازی در سطح بین المللی بازار فوق العاده‌ای در آینده برای این حوزه ایجاد می‌کند

نظرات
آخرین اخبار