انرژی‌های تجدیدپذیر منجر به کاهش چشمگیر هزینه‌ها می‌شود | فراتاب
کد خبر: 9208
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1398 - 16:01
دکتر مهدخت ذاکری:
مهدخت ذاکری درباره دلایل گرایش به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر اظهار داشت: استفاده از این انرژی ها در کنار کاهش آلودگی هوا، در میان مدت باعث کاهش چشمگیر هزینه ها می شود.

به گزارش فراتاب برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفتگو با موضوع انرژی های تجدید پذیر و با حضور مهدخت ذاکری رئیس کارگروه بین الملل و دیپلماسی ستاد توسعه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به روی آنتن رفت.

مهدخت ذاکری در آغاز با بیان اینکه حوزه بین الملل ستاد توسعه انرژی معاونت علمی بر اساس سند جامع روابط بین المللی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۹۷ است، گفت: این حوزه در راستای تحقق اهداف کلان معاونت علمی موظف به تسهیل گری دستگاه ها و سیاست گذاری یکپارچه برای توسعه همکاری های بین المللی است. از نیمه دوم سال ۹۷ تا کنون پروژه های متعددی را با همکاری طرح های خارجی در حوزه های مختلف انرژی من جمله بهینه سازی مصرف انرژی و انرژی های تجدید پذیر راه اندازی کردیم.

رئیس کارگروه بین المللی و دیپلماسی ستاد توسعه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: یکی از عمده فعالیت های حوزه بین الملل ستاد انرژی، در راستای کاهش وابستگی از اقتصاد نفتی و منابع هیدروکربوری و تمرکز بر منابع جایگزین انرژی از جمله انرژی های تجدید پذیر است.

وی در ادامه به وضعیت کشورهای دیگر در استفاده از انرژی های تجدید اشاره کرد و بیان داشت: طبق گزارش های بین المللی تمایل کشورها برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر خیلی افزایش پیدا کرده و پیش بینی می شود این تمایل شیب صعودی داشته باشد.

ذاکری در گفتگو با رادیو گفت و گو درباره عمده دلایل گرایش به استفاده از انرژی های تجدید پذیر در جهان اظهار داشت: یکی از دلایل کاهش هزینه های تولید انرژی است. از سال ۲۰۱۰ تا کنون هزینه برق تولیدی از انرژی های خورشیدی و بادی به ترتیب ۷۳ و ۲۳ درصد کاهش داشته است.

رئیس کارگروه بین المللی و دیپلماسی ستاد توسعه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کاهش آلودگی را یکی دیگر از دلایل گرایش به انرژی های تجدیدپذیر عنوان کرد و اظهار داشت: بنا بر برآورد سازمان بهداشت جهانی از هر ده نفر در دنیا ۹ نفر هوای آلوده استنشاق می کنند و در مجموع، آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، هفت میلیون نفر در سال در دنیا است

وی افزود: بر اساس تحلیل آژانس اتحادیه انرژی های تجدید پذیر، استفاده از تجدید پذیرها و بهره وری انرژی در درازمدت می تواند منجر به کاهش ۹۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای شود.

ذاکری عنوان کرد: دلیل دیگر در این زمینه مربوط به استراتژی های کلان کشورها است. علاوه بر تعهداتی که در معاهده پاریس برای کشورها مبنی بر کاهش انتشار کربن و گازهای گلخانه ای ترسیم شده است، خیلی از کشورها استفاده از انرژی های تجدید پذیر را در برنامه های بلند مدت خودشان قرار داده اند که می توان امارات را مثال زد که ۴۴ درصد از انرژی های خود را به انرژی های تجدیدپذیر اختصاص داده است.

منبع: رادیو فرهنگ

نظرات
آخرین اخبار