مردم بانه همچنان منتظر عملی شدن وعده ها هستند! | فراتاب
کد خبر: 9083
تاریخ انتشار: 17 دی 1397 - 12:22
گزارش فراتاب از وضعیت اقتصادی بانه 9 پس از اعتصاب 25 روزه:

فراتاب – گروه اقتصادی: آمد و ‌شدها و بیانیه ها و ‌وعده و ‌وعیدها در طول ۲۵ روز اعتصاب مردم‌ بانه، حاکی‌ از رسیدن صدای دادخواهی مردم به مقام های مسئول بود. در این میان سعید جلیلی عضو‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی، مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و‌ تجارت، شهریار حیدری مدیر کل امور مرزی وزارت کشور، بهمن مرادنیا استاندار کردستان، حسین فیروزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان و محسن بیگلری نماینده بانه و‌ سقز در مجلس شورای اسلامی از جمله کسانی بودند که قول رساندن صدای اعتراض مردم بانه و‌پیگیری مطالباتشان را به آنها دادند. 

با توجه به اینکه در اصل نهم قانون اساسی حق هر نوع تجمع و راهپیمایی و اعتراض به شرط مسالمت آمیز بودن به رسمیت شناخته شده است، پس از بسته شدن معابر مرزی و مقرر کردن تعرفه های بالای گمرکی بر کالاهای وارداتی که عملا باعث کسادی و ازرونق افتادن بازار بانه شده بود، بازاریان و‌کسبه بانه بر آن شدند تا از راه اعتصاب مسالمت آمیز و ‌بدور از هرگونه خشونت صدای اعتراض و ‌دادخواهی خود را به گوش‌ مسئولان مربوطه برسانند. بازشدن مجدد معابر مرزی و درخواست تخفیفات گمرکی از خواست های اصلی اعتصاب کنندگان بود که بعد از چند روز به دلیل سکوت و‌ بی توجهی فرماندار بانه و ‌سپس نسبت دادن اعتراضات مردم به عوامل بیگانه، استعفای فلاحی، فرماندار بانه هم به خواست های اعتصاب کنندگان اضافه شد.

 

مردم منتظر عمل به وعده آقای جلیلی

در بین افراد مختلفی که در بین متعرضین حاضر شدند می توان یکی از بلندپایه ترین افراد را آقای سعید جلیلی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی قلمداد کرد که در چهارمین روز از اعتصاب، به بانه سفر کرده و ‌در شامگاه  ۲۹ فروردین با حضور مردم معترض در مسجد جامع این شهر یک‌ جلسه سخنرانی ترتیب داد و در سخنان خود اشاره کرده که نگاه جوانان بانه ایی باید به قله باشد تا دامنه و‌ نباید بیش از این به دنبال کار باشند بلکه باید به دنبال کارآفرینی باشند. وی سپس قول طرح مشکلات مرزنشینان و کمک به حل آنها را داد. در همین زمان انتشار نظر مقام معظم رهبری درباره کولبران مبنی بر اینکه نمی بایست با کولبری که یک کالای محدودی را با سختی جابجا کرد برخورد شود، امیدها را در بین بانه ای ها برای حل مشکلات دوچندان کرد اما از آن زمان تا کنون خبری از بازگشت مجدد دکتر جلیلی به بانه و پیگیری ها و وعده ها نشده است، و برخی از مردم همچنان چشم انتظار خبری از وی هستند.

 

آمدن خسروتاج و‌ تکمیل شدن قطعات پازل

سفر مجتبی خسروتاج و هیئت همراه، به کردستان روزنه امید دیگری را به روی‌کسانی‌که منتظر واکنشی ازسوی دولت بودند باز کرد. از دیگر وعده های پیگیری مطالبات بازاریان بانه می توان به سخنان مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و‌ تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران و‌ قائم مقام وزیر در امور تجارت اشاره کرد که در طول اعتصابات ۲۵ روزه مردم بانه در راس یک هیات بلند پایه برای دیدار با نمایندگان بازاریان و کسبه به بانه آمده بود.

اقتصاد آنلاین در گزارشی در این زمینه در نقل قولی از مجتبی خسروتاج نوشت: «مشکلات بازاریان بانه یی و دیدگاه های آنان پیرامون اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی را با امانتداری و نظر مساعد به مسئولان وزارت کشور منتقل می کنیم و به بازاریان اطمینان می دهیم دولت منافع ملی را توام با منافع مرزنشینان تدوین خواهد کرد.» بر اساس همین گزارش قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده دفاع قاطع از افزایش تخفیفات گمرکی که مشوق کافی برای ورود گردشگران و خرید از بازار بانه را در جلسه ای با حضور مسئولان کشور را به نمایندگان بازاریان و کسیه بانه داد، اما تا به امروز هنوز از اقدامات دولت در این زمینه برای رفع مشکل و ارائه یک راهکار عملیاتی و موثر خبری نیست.

 

قول های شهریار حیدری مدیر کل امور مرزی وزارت کشور

شهریار حیدری، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور، از جمله دیگر کسانی بود که در هیات مجتبی خسروتاج را همراهی کرده و‌ پای صحبت های نمایندگان مردم بانه نشسته است. ایسنا در گزارشی در این خصوص نوشت: دکتر حیدری با اشاره به اصلاح قریب الوقوع تصویب نامه دولت پیرامون ساماندهی مبادلات مرزی گفت، مسئولان در سطوح مختلف شهرستانی، استانی و‌ کشوری با دلسوزی پیگیر مشکلات مرزنشینان هستند و اطمینان داشته باشید این نواقص برطرف خواهد شد. ازسوی دیگر بر اساس گزارشی از ایلنا، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور، در خصوص رسیدگی‌ به وضعیت شهر مرزی بانه و معیشت مردم این شهر از اصلاح آیین نامه مرزنشینی در دولت و ابلاغ آن به استان های مربوطه جهت از سرگیری فعالیت های مرزنشینی و کوله بری به محض تصویب خبر داد.

 

مسئولین محلی و ...

اما علاوه بر مرکز نشینان، مقامات، مسئولان و نمایندگان محلی در استان کردستان نیز طی روزهای اعتصاب در بانه بسیار پرحنب و جوش بودند، از جمله کسان دیگر که پس از چند روز از اعتصابات به این مساله ورود کرده و با دادن قول های مساعد جهت پیگیری خواست ها و مطالبات بازاریان و‌ کسبه از آنها خواست به اعتصاب خود پایان دهند و از تشدید نگاه امنیتی به استان جلوگیری کنند، بهمن مرادنیا استاندار کردستان بود. در همین رابطه کردپرس نوشت: مرادنیا استاندار کردستان، در نشست خود با نمایندگان مردم و‌ بازاریان بانه، با اشاره به تلاش مدیریت استان برای بهبود معیشت مرزنشینان، قول پیگیری افزایش تخفیفات گمرکی و رفع محدودیت اعمال شده بر‌ واردات کالاها و پیگیری تصویب منطقه آزاد تجاری بانه را به آنها داد. از دیگر مقامات استانداری نیز می تواند به دکتر حسین فیروزی اشاره کرد که در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان بر ضرورت تصویب منطقه آزاد بانه و‌ مریوان تاکید کرده و افزود: منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان یکی از مهمترین برنامه های دولت برای توسعه استان کردستان است. نماینده مردم سقز در مجلس شورای اسلامی نیز یکی دیگر از مقاماتی بوده است که از ابتدای اعتصاب و در حین آن تلاش وافری کرده است تا از مشکلات بکاهد و در این زمینه قول هایی داده است از جمله در پایگاه خبری شخصی اش، محسن بیگلری اعلام‌ کرد که وی در دیدار با اصناف و بازاریان بانه، ایجاد امنیت شغلی و درامد و‌ توسعه و‌ عمران بیشتر در منطقه را از جمله مزایای تصویب منطقه آزاد -تجاری برشمرد و قول پیگیری تصویب آن را به‌ مردم و‌بازاریان این شهر داد.

 

موسم عمل به وعده ها  

حال با گذشت حدود 9 ماه از این اعتصابات و شنیدن وعده ها و‌ قول های پیگری برای کاستن از مشکلات بانه و با توجه به این امر که هنوز رونق سابق به این شهر بازنگشته و بسیاری از مشکلات سر جای خود باقی مانده است، بسیاری از کاسبان و نیز مردم می پرسند کی موسم عمل به وعده ها و پایان مشکلات فرا خواهد رسید؟

 

گزارش از زریان کریمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار