کد خبر: 8882
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1397 - 02:15
عضو شورای شهر ریجاب در گفتگو با فراتاب:
مردم ریجاب همچنان در صف انتظار ساماندهی منازل مسکونی

فراتاب گروه شهرستانها: چندی پیش کلیپی در شبکه ­های اجتماعی دست به دست ­شد که در آن تعدادی از مردمان شهر ریجاب کرمانشاه برگه به دست، به وعده ­های سرخرمن مسئولان درباره ایجاد سرپناه در مناطق زلزله ­زده کرمانشاه و ساماندهی واحدهای مسکونی این شهر معترض بودند؛ در حالی که بیش از 8 ماه از زلزله کرمانشاه می ­گذرد که هنوز کار آوار برداری در این شهر به اتمام نرسیده است. مردم محلی می­گویند: مسئولان در اولویت قرار دادن بازسازی مناطق روستایی، کمبود ماشین ­آلات و گیر و دارهای بوروکراسی را بهانه ­ای برای توجیه کم­کار ی­های خود در این شهر عنوان کرده­اند، شهری که از دیرباز به دلیل آب و هوای مناسب و به یمن رودخانه الوند محل مناسبی برای باغداری و پرورش ماهی قزل­آلا است و گردو، انجیر و زیتون آن سوغات مهمانان و گردشگران بوده است. پس از وقوع زلزله اما؛ بر اساس ارزیابی های به عمل آمده، 90 درصد منازل مسکونی ریجاب دچار آسیب­ دیدگی کلی و جزئی شدند و از طرفی خسارات میلیاردی وارد شده به مراکز پرورش ماهی، مزارع و کانال ­های آبرسانی مزارع، کسب و کار مردم منطقه را مختل کرده است.

حیدر ابراهیمی، عضو شورای شهر ریجاب در همین زمینه می ­گوید: «با تشکیل ستادهای بازسازی مناطق زلزله­ زده ارزیابی آسیب­ های وارده به واحدهای مسکونی توسط بنیاد مسکن آذربایجان غربی آغاز شد که در ارزیابی اولیه از یک هزار و 50 واحد مسکونی، 360 واحد تخریبی و بقیه واحدها نیز تعمیری نوع 1، 2 و 3 شناخته شدند.»

 

 او بیان می کند: «با صدور پروانه ساخت از طرف شهرداری، تحویل و صدور نقشه ­ها از سوی نظام مهندسی دالاهو بسیار زمان­ بر است و از طرفی نقشه­ هایی خارج از ضوابط و مقررات شهری و ایمنی تحویل مردم داده می ­شود که به همین دلیل بسیاری از شهروندان مجبور به تعویض چندین باره نقشه ساختمان شده­ اند که این ماجرا صدای اعتراض مردم و مقامات مسئول را به دنبال داشته است و به ناچار چند شرکت دیگر برای اجرا و طرح نقشه وارد میدان شدند در حالی که کار صدور نقشه­ های ساختمانی همچنان ادامه دارد.

به گفته این عضو شورای شهر ریجاب در این میان آن تعداد از شهروندانی که کار آوار برداری منازل آنها تمام شده و موفق به تهیه نقشه شده­ اند نیز کار ساخت و ساز را با تاخیر شروع کرده ­اند و در این مدت تنها 10 واحد در ریجاب سقف ­دار شده ­اند و تا سکونت در این خانه­ ها هنوز راهی طولانی در پیش است.

ابراهیمی می ­گوید: ستاد معین بنیاد مسکن سه ماه قبل اعلام کرد که شرکت­ های وابسته به وزارت دفاع آماده هستند تا کار بازسازی واحدهای مسکونی آسیب­ دیده در ریجاب را بر عهده بگیرند که بعد از برگزاری جلسات متعدد در این راستا قراردادی با شرکت راهسازی و عمران ایران وابسته به وزارت دفاع برای 50 واحد خسارت دیده منعقد شد و بعد از دو هفته از قرارداد تعداد 6 نفر کارگر در ریجاب مستقر شدند که تنها دو روز مشغول به کار بودند و دیگر خبری از آنان نشد.

به گفته وی پیگیری ­های زیادی توسط مردم در این مورد صورت گرفت و تنها جوابی که به آنها داده ­اند این است که به علت گرانی مصالح ساختمانی و عدم رغبت مدیران شرکت اجرایی قرارداد عملی نمی ­شود و حالا مردم با نسخه­ ای کاغذی از قرارداد بی ­سرپناه و سر در گم ماند­ه ­اند.

این عضو شورای شهر ریجاب تصریح می ­کند: این خلف وعده شرکت وابسته به یکی از وزارتخانه ها، شرکت های خصوصی را دچار تشویش کرده به گونه ­ای که اعلام کرده ­اند کاری را که دولت نمی­ تواند انجام دهد ما چطوری باید انجام دهیم؟

ابراهیمی ابراز امیدواری می­کند با تدابیر مسئولان از جمله آقای فلاحت پیشه، نماینده ریجاب که نیاز است بطور جدی و موثرتری به زلزله زده ها در منطقه و بخصوص ریجاب کمک کند و برای رهایی مردم از ناامیدی و بی سرپناهی چاره­ ای کاربردی بیاندیشند.

 

گزارش از ژیانا اسکندری – فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار