قصرشیرین 7 ماه پس از زلزله ... | فراتاب
کد خبر: 8761
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1397 - 17:33
فراتاب گزارش می دهد:
7 ماه پس از زلزله ابانماه 97 در شهر و روستا روند بازسازي در حال اجراست به گونه اي كه 75 درصد واحدهاي روستايي و تعداد زيادي از واحدهاي شهري در حال ساخت و ساز مي باشند.

فراتاب گروه اجتماعی: ساعت 21 و 48 دقیقه، 21 آبان ماه 1396 زمین لرزید و با این لرزش، امید و آرزوهای هزاران نفر در غرب کشور در زیر تلی از آوار مدفون گشت. وقوع زلزله 3/7 ریشتری در بخش ازگله از توابع شهرستان سرپل ذهاب، به 10 شهرستان و نزدیک به دو هزار روستای استان کرمانشاه خسارات فراوانی وارد نمود. از جمله مناطق متأثر از این حادثه شهرستان قصرشیرین  بود که در 40 کیلومتری کانون این زلزله واقع شده است. در طی این حادثه علاوه بر تلفات جانی، خسارات فراوانی به واحدهای مسکونی، تجاری و تاسیسات کشاورزی و دامداری وارد گردید.

اکنون پس از 7 ماه تلاش شبانه روزی مردم و مسئولین، کار بازسازی شهرستان قصرشیرین بعد از زلزله مهیب آبانماه سال گذشته، در حال انجام است. به گفته معاون عمران فرمانداری این شهرستان، 4 هزار و 535 واحد مسکونی آسیب دیده از این واقعه وجود دارد که برای دریافت تسهیلات ساخت و ساز به بانک های عامل معرفی شده اند. این تعداد واحد شامل مناطق شهری و روستایی است که صاحبان آنها در تلاش اند هر چه سریعتر با بازسازی و یا تعمیر آنها خانواده خود را سر و سامان داده و از مصائب اسکان موقت در چادرها و کانکس های در معرض انواع آسیب های طبیعی و بهداشتی رها شوند.

اگر چه شهرستان قصرشیرین نسبت به سرپل ذهاب و بخش ازگله که کانون زلزله بوده خسارت کمتری را متحمل گشته اما متاسفانه مشکلات و مصائب اقتصادی از قبل موجود با وقوع این حادثه تشدید گردید و اکنون با وجود تلاش های فراوان مسئولین و کمک های خیرین بخشی از مردم در شرایط نامطلوب اقتصادی به سر می بردند به گونه ای که به تنهایی و با تکیه صرف بر تسهیلات اعطایی توانایی بازسازی واحدهای آسیب دیده خود را ندارند.

با وجود سختی کار بازسازی، اما تلاش های مسئولین محلی و ستاد معین بازسازی مستقر در شهرستان متوقف نمی گردد و کار آوار بررداری، پی کنی، بتن ریزی، اسکلت بندی و ... به طور مستمر و شبانه روزی ادامه دارد. با این حال هنوز هم در شهر و روستا در هر محله و یا کوجه ایی اثری از زلزله چه به صورت منازل نیمه تخریب و غیرقابل سکونت و چه به صورت واحدهایی که در حال آوار برداری یا ساخت و ساز هستند، دیده می شود.

در نتيجه پيگيري ها و تلاش هاي مستمر مردم و مسئولين وضعیت ساخت و ساز در روستاها با روال مطلوب و سرعت قابل قبولي در حال انجام است به گونه ای که به گفته معاون فرماندار قصرشیرین بیش از 75 درصد واحدهای احداثی روستایی در مرحله فنداسیون بوده و مابقی نیز در حال پی کنی و بتون ریزی است. لازم به ذکر است که بخشی از واحدها نیز تکمیل و تحویل مالکان آنها داده شده است. اگر چه تعدادی از این واحدها متعلق به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی می باشد که توسط این نهادها ساخته شده و یا در حال ساخت می باشد، سبب شده نفس خانه دار شدن، باعث رضایتمندی و خشنودی مردمی شود که داغدار و آسیب دیده از زلزله هستند. از این رو با توجه به روندی که در روستاها پیش گرفته شده به نظر می رسد تا اواخر سال جاری کار ساخت و ساز تمامی واحدهای آسیب دیده و تخریب شده روستایی به پایان برسد.

با وجود رضایتمندی وضعیت بازسازی روستاها، اما در شهر نمای دیگری دیده می شود. سرگردانی مردم بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری سبب تاخیر در ساخت و ساز و طولانی شدن روند بروکراسی اداری جهت دریافت پروانه ساخت و مجوزهای لازم گردیده است. امری که سبب نارضایتی مردم و حتی خود مسئولین اجرایی شهر از تأخیر در آغاز عملیات احداث و یا تکمیل واحدهای تخریبی گردیده است با این وجود کار آواربرداری و پی کنی از این واحدها همچنان با جدیت ادامه دارد. به گفته مهندس رضایی معاون عمران فرمانداری از 273 واحد شهری آوار برداری گردیده است و بیش از 212 واحد نیز در مرحله پی کنی، پی سازی و اسکلت بندی هستد اما تاکنون واحدی تکمیل نگردیده است.

با این حال اگر چه خیابان ها و معابر اصلی شهر تا حدود زیادی چهره عادی خود را به دست آورده اند اما چادرها و کانکس های مردم همچنان در نزدیکی ساختمان های تخریب شده و یا در دست احداث، برپا می باشد. در مناطق حاشیه ای اما اوضاع متفاوت تر از مرکز شهر است، اینجا در حاشیه شهر در کنار اندک کانکس ها، کپرها جلوه بیشتری به خود می گیرند و نمایان ترند. گویا اینجا نیز فقر خود را با چهره کپرها نشان می دهد.

 

نویسنده: ناهید قمریان

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار