شهرداری موضوع "طرح ترافیک" خبرنگاران را سیاسی نکند / لزوم ورود شورای شهر به این نقیصه | فراتاب
کد خبر: 8644
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1397 - 17:00
گلایه و انتقاد از نحوه اجرا و توزیع سهمیه‌های طرح ترافیک اقشار خاص، مانند برخوردهای چندگانه شهرداری و پاسکاری در زمین دیگران ظاهرا تمامی ندارد و فعالان رسانه‌ای خواستار ورود شورای شهر به این مسئله هستند.

فراتاب - گروه اجتماعی: مدیریت ضعیف شهرداری تهران در تقسیم و تخصیص سهمیه طرح ترافیک اقشار خاص همچون خبرنگاران و اهالی رسانه برای سال جاری، عملا انجام این کار ساده‌ای که در سنوات گذشته بی‌هیچ حرف و انتقادی صورت می‌گرفت را با حواشی بسیاری مواجه کرده و تأثیر مستقیم آن بر خروجی کار رسانه‌ها مشهود است.

اهالی رسانه و خبرنگاران به عنوان چشمان بیدار و ذهنهای هوشیار جامعه از جمله صنوفی به حساب می‌آیند که برای انجام امر خطیر اطلاع‌رسانی و نظارت بر امور جاری اجتماع، نیازمند ارائه تسهیلاتی از سوی دستگاه‌ها برای تحقق این رسالت مهم هستند تا جامعه‌ای آگاه شکل گیرد.

با وجود اینکه طی سالیان گذشته نیز گاها از سمت مسئولان اجرایی کشور بی‌توجهی‌هایی را نسبت به این قشر شاهد بودیم اما در این دوره، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با توزیع سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران به شکل سلیقه‌ای و با مکانیزمی خودساخته منجر به بروز ناراحتی و تنش در بدنه این صنف شده است.

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با کاهش چشم‌گیر سهمیه طرح ترافیک اهالی رسانه، به شکلی غیرمستقیم فعالان این حرفه را از حضور مستمر و تعامل با دستگاه‌ها، سازمانها، نهادها و بخشهای اجرایی و نظارتی کشور که اغلب در محدوده طرح ترافیک قرار دارند، منع کرده است.

از آن جهت که رسانه‌ها با توجه به محدودیتهای مالی قادر به تأمین هزینه‌های خبرنگارانشان نیستند، سهمیه طرح ترافیک در سنوات گذشته با تخفیف مناسب در اختیار خبرنگاران قرار می‌گرفت تا خدشه‌ای به امر اطلاع‌رسانی و فعالیتهای رسانه‌ای وارد نشود.

اما معاونت کنونی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن افزایش بی‌سابقه نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک تهران، سهمیه اقشار خاص از جمله خبرنگاران را تا میزان قابل توجهی کاسته و به شکل گزینشی به اهالی رسانه این سهمیه را تخصیص داده که باعث بروز تنش در میان این صنف شده است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه شهرداری تهران با توجه به در نظر گرفتن مکانیزمی غیرشفاف که انتقادات بسیاری را به همراه داشت و مستندات آن در خروجی رسانه‌های آرشیو است، اقدام به احراز هویت و صلاحیت خبرنگاران کرد و عملا وارد حیطه اختیارات قانونی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شد.

در ادامه مسیر اختصاص سهمیه طرح ترافیک نیز که گلایه شمار زیادی از خبرنگاران را شاهد بود، توپ تخصیص این سهمیه را در زمین مدیران مسئول رسانه‌ها انداخت؛ به این شکل که پروسه گزینش و انتخاب سلیقه‌ای خبرنگاران صاحب صلاحیت برای دریافت طرح ترافیک را به مدیران مسئول رسانه‌ها واگذار کرد تا از این چالش رهایی یابد.

مدیران مسئول رسانه‌ها نیز که حاضر به انجام این کار نبودند و چنین رفتاری را مثابه دشمنی با نیروی کار و خبرنگارانشان می‌دانستند، در مخالفت با این اقدام برآمدند اما معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران فرار از انتقادات وارد به نحوه اجرای این طرح را برقرار ترجیح داد و بر موضع خود ماند که در نهایت به زعم عده‌ای از فعالان رسانه‌ای، حق و حقوق اهالی رسانه را نادیده گرفت.

در حالی که شهرداری تهران با اجرای این مکانیزم، که بخش هایی از ضعف های آن تصویر شد عملا ناکارآمدی خود را در اجرای این طرح نشان داد، اما ظاهرا اتفاقات پشت پرده چیز دیگری است و اهالی رسانه نسبت به آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

این ماجرای پر فراز و نشیب اگر تا پیش از این صرفا به مسئله‌ای ساده شبیه بود اکنون با اظهارات جدید معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به شائبه و مسئله‌ای مبهم تبدیل شده است.

 پورسیدآقایی؛ معاون شهردار تهران در یادداشتی و در پاسخ به این پرسش که چرا توزیع این سهمیه به وزارت ارشاد یا تشکل های صنفی خبرنگاری واگذار نشد؟ نوشت: «واقعیت این است که ما از ابتدا به‌ دنبال همین کار بودیم و مشخصا به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، وزارت ارشاد، انجمن مدیران غیر دولتی رسانه‌ها و... پیشنهاد دادیم که این مسئولیت را بر‌ عهده بگیرند ولی همه آنان سر باز زدند و تنها خواهان افزایش سهمیه به تعداد سه‌ برابر سهمیه تعیین‌شده بودند تا بتوانند به همه افراد واجد و غیر واجد شرایط، طرح را واگذار کنند.»

این اظهار نظر کافی بود تا سریعا انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران واکنش نشان دهد و مراتب اعلامی را صراحتا تکذیب کند.

انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران تهران در نامه‌ای به کانون انجمنهای صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران به عنوان تنها مرجع رسمی رسیدگی به امور صنفی خبرنگاران و به عنوان یکی از دفاتر این کانون، مراتب اعتراض خود به اظهارات اخیر آقای پورسیدآقایی را اعلام و عنوان کرد هم‌اکنون این کانون در حال پیگیری موضوع از طریق مراجع ذیصلاح است.

این نحوه برخورد مسئولان شهرداری تهران با جامعه رسانه‌ای و خبرنگاران که سابقه مشابهی ندارد، توهینی ضمنی و غیرمستقیم به اهالی این صنف با زیرپا گذاشتن حق و حقوقشان محسوب می‌شود.

طبیعتا اگر شهرداری تهران به عنوان تنها متولی امر نظم و انضباط بخشی به ساختار شهر درصدد حذف سهمیه خبرنگاران یا اختصاص سهمیه آنها به دیگر بخشها و صنوف است، بهتر است که این موضوع را به صورت روشن و شفاف اعلام کند؛ در این صورت خبرنگاران نیز با دانستن اصل ماجرا بین اظهارات متناقض و ادعاهایی که سریعا تکذیبیه آن صادر می‌شود، پاسکاری نمی‌شوند.

این برخورد دوگانه، متناقض و غیرشفاف مسئولان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بار دیگر باعث بروز نارضایتی در بدنه صنف اهالی رسانه، خبرنگاران و مطبوعاتیها شده است.

حسام‌الدین برومند که پیش از این خواستار ورود شورای شهر به رویه تخصیص سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران شده و گفته بود که «شورای شهر تهران حداقل می‌تواند با لحاظ کردن یک رویه معقول و کارشناسی‌شده، سهمیه رسانه‌ها را تعیین کند و دور از تصمیمات احساسی، اقدام به توزیع آرم طرح ترافیک که می‌تواند با توجه به قرارگیری ادارات و سازمانهای مختلف اعم از دولتی و غیردولتی در طرح ترافیک، یکی از ملزومات کار رسانه‌ایها باشد، کند»، بار دیگر نسبت به اظهارات اخیر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران واکنش نشان داد.

مدیر‌مسئول روزنامه حمایت با انتقاد از شیوه توزیع آرم طرح ترافیک توسط شهرداری تهران گفت: متأسفانه شهرداری تهران با آفت گره خوردن مبحث مدیریت شهر با مسائل سیاسی مواجه شده و این موضوع قطعا به زیان شهروندان، جامعه و پایتخت است.

وی تصریح کرد: متأسفانه بر سر طرح کاهش سهمیه طرح ترافیک و افزایش نرخها، حقوق خبرنگاران وجه‌المصالحه قرار گرفت و با کاهش سهمیه مربوط به فعالان این صنف، به سمت اجرای برنامه‌های خود رفتند که از قضا برنامه علمی هم نبود.

برومند خاطر نشان کرد: اگر شهرداری تهران معتقد است که این طرح جدید برای کاهش آلودگی هوا و مدیریت ترافیک تهران، علمی است چرا مستندات آن را منتشر نمی‌کند تا ببینیم آیا تنها با کاهش سهمیه خبرنگاران، وضعیت در این دو شاخص مطلوب شده است؟!

وی با تأکید بر اینکه پارلمان شهری (شورای شهر) باید این نواقص را برطرف و از حقوق خبرنگاران دفاع کند، اذعان کرد: اعضای شورای شهر با رأی مردم انتخاب شدند و باید بدانند خبرنگاران، وظیفه اطلاع‌رسانی به همین مردم را برعهده دارند و لذا اگر خدشه‌ای به امر اطلاع‌رسانی وارد شود و نارضایتی عمومی شکل گیرد، در نهایت باید به مردم پاسخگو باشند.

این فعال رسانه‌ای یادآور شد: برخی گمان می‌کنند خبرنگاران از این سهمیه طرح ترافیک نفع شخصی می‌برند در حالیکه خبرنگاران به عنوان چشم و گوش جامعه باید در تمامی سطح شهر حضور داشته باشند تا با دیدن مشکلات، هشدار بدهند اما اگر آنان را محدود کنیم، مانند این است که حقوق دیگران را هم پایمال کرده‌ایم.

برومند با خطاب قرار دادن شهردار جدید تهران گفت: شهردار جدید باید از تجربه مدیریت گذشته درس بگیرد و مسائل سیاسی را به مدیریت شهری ربط ندهد.

وی تصریح کرد: اگر مسئولان شهرداری گمان می‌کنند با محدود کردن خبرنگاران هم مردم راضی هستند هم طرحهای مدیریتیشان پیش می‌رود ابتدا مستنداتی از تغییر و تحولات شاخصهای کیفی هوا و ترافیک منتشر کنند بعد هم نظرسنجی مردمی را زیرنظر یکی از سازمانهای پژوهشی انجام دهند با این رویکرد که «آیا مردم موافق کاهش سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران هستند؟»

این فعال رسانه‌ای معتقد است تا زمانیکه جنبه‌های علمی و پژوهشی اجرای این طرح جدید مشخص نشود، نمی‌توان رأی به خوب یا بد بودن آن داد.

نظرات
آخرین اخبار