قالیباف رفت، نمایشگاه برگشت! | فراتاب
کد خبر: 8140
تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1397 - 11:50
گزارش میدانی فراتاب:
پرونده سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم بسته شد. این نمایشگاه که از چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه آغاز به کار کرد در بیست و دوم همین ماه به کار خود پایان داد. برخلاف دوسال گذشته اینبار بساط فرهنگ و کتاب در مصلی بزرگ امام خمینی گسترده بود.

  فراتاب-گروه اجتماعی: مریم عسگری- پرونده سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم بسته شد. این نمایشگاه که از چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه آغاز به کار کرد در بیست و دوم همین ماه به کار خود پایان داد. برخلاف  دوسال گذشته اینبار بساط فرهنگ و کتاب در مصلی بزرگ امام خمینی گسترده بود. برگزاری مجدد نمایشگاه در مصلی همچون گذشته از دید ناشران و خریداران دارای معایب و مزایایی بوده است .

مصلی بزرگ تهران پس از وقفه ای دو ساله امسال دوباره میزبان اهل کتاب بود. این بازگشت همراه با برخی ناهماهنگی ها نیز بود.شعار رسمی سی و یکمین نمایششگاه کتاب تهران ، "نه به کتاب نخواندن "  بود. اما با وجود این شعار کمپین های حاشیه ای نیز شکل گرفته بود ، کمپین هایی نظیر خرید از کتاب فروشی های محلی و رونق به آنها و نه صرفا خرید از انتشارات در محل نمایشگاه.

خوب،بد زشت نمایشگاه 

تغییر مکان نمایشگاه از شهر آفتاب به مصلی موضوعی است  که در نمایشگاه امسال درخور توجه بود. با توجه به بررسی های انجام شده و گزارش های میدانی از نمایشگاه امسال میتوان گفت این تغییر نا هماهنگی هایی را نیز با خود به همراه داشته است . سال گذشته فضای بسیار وسیع شهر آفتاب مورد استقبال برخی شرکت کنندگان قرار گرفته بود اما با توجه به اینکه در حاشیه پایتخت قرار گرفته بود و مسافت نسبتا طولانی تری را به بازدیدکنندگان تحمیل می کرد ، مورد نقد بود. در مصاحبه با برخی از بازدید کنندگان ، اظهار میشد که فضای وسیع شهر آفتاب و قرار گیری تمام غرفه های در یک مکان و همچنین سهل بودن تردد از مزایای آن میباشد. برخی معتقد بودند که شهر آفتاب محیطی مناسبتری برای برگزاری چنین نمایشگاه هایی با این چنین انبوه جمعیت میباشد.

اما بازگشت به مصلی نیز از سوی برخی بازدیدکنندگان مورد استقبال قرار گرفته بود، چراکه مسافت کمتری را میپیمودند و در نتیجه دسترسی راحتتری از طریق مترو  به نمایشگاه داشتند.

رنگ و لعاب بین المللی با حضور چهره های خارجی

نیک رفتار دبیر ستاد خبری نمایشگاه؛ در گفتگو با خبرنگار "فراتاب" درباره انتقال نمایشگاه از شهر آفتاب به مصلی می گوید: « این عمل با در خواست کمیته ناشران و همچنین درخواست های گسترده مردم صورت گرفته است» . همچنین ایشان خاطر نشان کردند که این انتقال و جابجایی بعد از برگزاری دوسال پیاپی نمایشگاه در شهر آفتاب ، با رضایت نسبی همراه بوده است.

نیک رفتار از حضور شخصیت های مهم سیاسی و هنری در نمایشگاه خبر داد. از جمله شخصیت های سیاسی میتوان به حضور سفیر مکزیک ، سفیر ترکیه ، سفیر لهستان و سفیر ایتالیا اشاره نمود که بیشتر آنها بر لزوم گشترش روابط بین دو کشور تاکید داشتند. دکتر الهی قمشه ای نیز روز 18اردیبهشت در سرای اهل قلم حضور پیدا کردند. از جمله هنرمندانی که در نمایشگاه کتاب امسال تهران حضور داشتند میتوان به بهاره رهنما، مسعود رایگان و رویا تیموریان ، اصغر همت ، افسر اسدی و علیرضا خمسه اشاره نمود .

اورهان پاموک ، نویسنده و رمان نویس و برنده جایزه نوبل ادبی نیز در تاریخ 20 اردیبهشت در نمایشگاه کتاب تهران حضورداشتند که یکی از مهمترین رخدادهای هنری و ادبی نمایشگاه بشمار می رود.

وی در خصوص تعداد ناشران حاضر در نمایشگاه به "فراتاب" گفت: «امسال دو هزار و پانصد ناشر در نمایشگاه حضور دارند که از این تعداد یکهزار و دویست ناشر در بخش عمومی، بیش صد و ده ناشر در بخش آموزشی، سیصد و پنجاه ناشر در بخش کودک، چهار صد ناشر در بخش دانشگاهی و چهل ناشر در بخش خارجی در دو هزار و پنجاه غرفه داخلی و صد و بیست و چهار غرفه خارجی حضور دارند.»

وی با بیان اینکه شانزده ناشر از بخش خارجی به نمایشگاه کتاب تهران نرسیدند، گفت: «چهل و دو ناشر خارجی با بیش صد و پنج هزار و نهصد عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب حضور دارند.»

زیر یک سقف

وی در ادامه از تفاوت‌‌های عمده نمایشگاه سی و یکم در مقایسه با سال‌‌های گذشته گفت: «امسال هفتاد درصد غرفه‌‌ها مسقف هستند در صورتی که در نمایشگا‌‌های دو سال گذشته در شهر آفتاب تنها سی و پنج درصد بخش فروش زیرسقف بود و شصت و پنج درصد از چادر استفاده شده بود.»

دبیر ستاد خبری نمایشگاه کتاب افزود:با وجود بازگشت نمایشگاه کتاب تهران به مصلی پس از دو سال که مستلزم اقدامات و آمادگی‌های بیشتر بود، خدمات ارزنده‌ای در مجموعه سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مردم ارائه شده است.وی با اشاره به اثرگذاری نمایشگاه کتاب تهران در ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: « قطعا نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌طور صددرصد در این عرصه موثر نیست. ما باید در کل سال نمایشگاه کتاب برگزار کنیم. ضمن اینکه فروشگاه‌های کتاب در بخش خصوصی نیز باید فعال‌تر عمل کنند و نمایشگاه کتاب باید در این رابطه نقش مکمل را ایفا کند..»

 

نظرات
آخرین اخبار