خشونت در جامعه ما یک مسئله فراگیر است/افزایش اسید پاشی به فرهنگ مردسالاری بر می گردد | فراتاب
کد خبر: 7899
تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1397 - 14:45
یک جامعه شناس در خصوص افزایش اسیدپاشی در کشور، گفت: بخشی از خشونت در جامعه ما به فرهنگ مردسالار جامعه باز می‌گردد. مرد این حق را برای خود قائل است که هر بلایی بر سر زن بیاورد و هیچ ترسی نداشته باشد، چرا که می‌داند فرهنگ عمومی جامعه و قانون برخورد جدی با ا

فراتاب - گروه اجتماعی: حسین ایمانی‌جاجرمی (جامعه‌شناس و رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران)، درباره شیوع اسیدپاشی در کشور، گفت: معمولا در حوادث اسیدپاشی قربانیان، زنانی هستند که به تقاضای فردی که اعمال خشونت کرده، توجه نکرده و در نهایت مورد انتقام‌جویی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: این گونه رفتارها به فرهنگ رفتاری ما در جامعه باز می‌گردد، متاسفانه چه بخواهیم و چه نخواهیم جامعه ایران یک جامعه خشن است و نه تنها مردم بلکه دستگاه‌های دولتی نیز همچنان فکر می‌کنند که با اعمال زور می‌توانند، مسائل را حل کرده و اطاعت را جلب کند و موجب هم‌نوایی و هم‌راهی بین افراد شوند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه خشونت در جامعه ما یک مسئله فراگیر است، تصریح کرد: مسئله خشونت فقط مربوط به ایران نیست، بلکه کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه نیز خشونت دیده می‌شود و متاسفانه خشونت در این بخش از آسیا به عنوان یک فرهنگ شناخته و پذیرفته شده است.

جاجرمی با بیان اینکه مقابله با فرهنگ خشونت در این منطقه بسیار سخت است، خاطرنشان کرد: برای مقابله با خشونت باید فرآیندهای اجتماعی شدن، ساز و کارهای جامعه، آموزه‌های تربیتی مورد توجه قرار گیرد و رفته رفته اصلاح شود.

وی ادامه داد: بخشی از خشونت در جامعه ما به فرهنگ مردسالار در جامعه باز می‌گردد که از دیرباز وجود داشته است و مرد این حق را برای خود قائل است که هر بلایی خواست بر سرزن بیاورد و هیچ ترسی نداشته باشد، چراکه می‌داند فرهنگ عمومی جامعه و قانون برخورد جدی با او ندارند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه در سال‌های گذشته برخی نگاه‌ها به موضوع مردسالاری تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: فرهنگ خشونت در جامعه ریشه دارد و همچنان خود را در لایه‌های مختلف جامعه نشان می‌دهد و مربوط به گروه‌های کم‌درآمد و کم‌توان جامعه نمی‌شود، ما در لایه‌های بالا و متوسط جامعه نیز شاهد این موضوع هستیم و این نشان‌دهنده همه‌گیر بودن خشونت در جامعه است.

جاجرمی تاکید کرد: کسی که اقدام به اسید‌پاشی می‌کند، می‌خواهد قربانی خود را زجرکش کند و این میزان از خشونت نشان‌دهنده اوج خشونت یک فرد است، چراکه می‌خواهد قربانی‌اش هر روز عذاب بکشد. معتقدم در این زمینه باید موضوعات بسیاری از جمله فرهنگ آموزشی ما و فرهنگ عمومی کشور تغییر کند.

وی با بیان اینکه نوع خشونت در مناطق مختلف کشور نیز متفاوت است، گفت: اگر حقوق زنان در جامعه به طور کامل به رسمیت شناخته شود و به طور جدی از آن دفاع شود، می‌توان جلوی بسیاری از این نوع خشونت‌ها را گرفت.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: نقش‌های اجتماعی زنان در جامعه ایران تغییر کرده است و زنان از نقش‌های سنتی فاصله‌ گرفته‌اند، اما به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از مردان حاضر به قبول این نقش‌‌های جدید نیستند و شاید این خشونت نسبت به زنان واکنشی باشد نسبت به اتفاقی که در حال رخ دادن است. متاسفانه در جامعه نیز درباره این تغییرات بحث و گفت‌وگو نمی‌شود و محافظه کاری شدیدی در این باره در جامعه وجود دارد. ما نمی‌خواهیم قبول کنیم که این تغییرات اتفاق افتاده و با این خشونت خود را نشان می‌دهد.

جاجرمی خاطرنشان کرد: اگر این محافظه‌کاری از سوی رسانه‌های دولتی و صدا و سیما کنار گذاشته شود و درباره این تغییرات بنیادین صحبت کنیم، می‌توان این خشونت‌ها را پیش‌بینی کرد. به طور مثال اگر مردان در جامعه نقش‌های جدید خانواده و زن را بپذیرند، خیلی از این موضوعات قابل پیشگیری است، اما ما حاضر به قبول تغییرات بنیادین در ایران نیستیم و نتیجه آن می‌شود، مردانی که حاضر نیستند، کارکرد جدید زنان را قبول کنند، نسبت به آن واکنش خشونت‌آمیز نشان دهند.

جاجرمی با بیان اینکه افرادی که در جامعه اقدام به رفتارهای خشونت‌آمیز دارند، از سر استیصال است، گفت: افرادی که خشونت می‌ورزند، کسانی هستند که ضعیف بوده و مشکلات بنیادین دارند و دارای اختلال شخصیت هستند و خشونت نشانه قدرت نیست بلکه نشانه ضعف آنهاست.

وی همچنین در خصوص در دسترس بودن اسید و عدم‌ کدگذاری آن گفت: معتقدم که این مواد خطرناک باید کدگذاری شود، اما متاسفانه استانداردهای ایمنی کالاها و مواد در کشور ما وجود ندارد. اگر این مواد کد‌گذاری شده‌ باشند هر کسی نمی‌تواند به راحتی آن را خریداری کند. این کالاها مواد خطرناک هستند و نباید به همه افراد فروخته شوند، اما از آنجا که موضوع ایمنی در کشور ما یک موضوع رها شده است و متولیانی ندارد یا متولیانی که برای آن تعریف شده‌اند از قدرت و ابزارهای لازم برای اعمال قدرت برخوردار نیستند، این مواد به راحتی در دسترس همه افراد است.

نظرات
آخرین اخبار