کد خبر: 762
تاریخ انتشار: 17 فروردین 1395 - 09:46
احمد امانی
به باور نویسنده بحران اخیر در قره باغ دارای ابعاد و اهداف و نیز پیامدهای مختلفی است، تشدید خصومیت های هویتی -دینی و نیز ناامن سازی حیاط خلوت امنیتی ایران و روسیه از جمله این موارد است

فراتاب – سرویس بین الملل: بحران قره‌باغ که‌ از هفته‌ پیش و با تیرندازی از هر دو سوی مرزهای ارمنستان و آذربایجان شروع شد، هر روز ابعادی تازه‌ای به‌ خویش می گیرد و در این میان و با ریشه‌دارتر شدن این بحران می توان چند تصویر را برای آینده‌ای نه چندان دور از این بحران ترسیم کرد.

 

در حال حاضر و بعد از کشته‌ شدن سربازان زیادی از هر دو سو، آنچه‌ از شواهد امر روشن است این نکته‌ کلیدی است که‌ آذربایجان در این چند روز موفق شده‌ است که‌ بخش‌های از منطقه‌ مورد مناقشه‌ قره‌باغ را کنترل کند. در همین رابطه حیدر علی اف در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان (به‌ نقل از آناتولی) همزمان با مطرح کردن آتش بس تاکید کرد که‌ به‌ تقویت استحکامات نظامی در مناطق پس گرفته‌ شده‌ در قره‌باغ خواهد پرداخت، امری که‌ روشن است ارمنستان آن را نخواهد پذیرفت و چند ساعت بعد نیز این کشور رسما اعلام کرد که‌ چنین آتش بسی را نخواهد پذیرفت و دیروز بعد از منهدم کردن چندین دستگاه‌ تانک آذربایجانی در منطقه‌ مورد مناقشه‌ و جان باختن چندین سرباز آذری دیگر، توپخانه‌های ارتش آذربایجان در اقدامی شگفت مواضع ارتش ارمنستان را به‌ موشک بستند.

 

در این میان پرسش اساسی این است که‌ چرا بعد از 20 سال و در چنین زمانی این بحران بار دیگر سربرآورده‌ است؟ آیا هر دو طرف درگیر در این بحران بر نتیجه‌ اسفبار تعمیق بحران اندیشیده‌اند؟

 

با نگاهی به‌ بحران‌های جهان و منطقه‌ قره‌باغ می توان به‌ آسانی این فرضیه را مطرح کرد که‌ شعله‌ور کردن این بحران در مرزهای ایران و حیاط خلوت روسیه‌ در راستای ناامن کردن این منطقه‌ و فشار بر هر دو کشور در معادلات جهانی و منطقه‌ای است. اگرچه‌ روسیه‌ از متهم کردن مستقیم ترکیه‌ خوداری کرده‌ است اما بصورت غیرمستقیم بلوک سنی منطقه‌ را به‌ تشدید بحران در قره‌باغ متهم کرده‌ است.

 

اما اگر این بحران ادامه‌ یابد و  طرفین مخاصمه‌ به‌ حالت قبلی خویش بازنگردند، احتمالا این پیش بینی‌ قوت خواهد گرفت که‌ سایه‌ جنگ‌های صلیبی بر بحران قره‌باغ سایه‌ افکند چون کشورهای مسیحی نشین جهان همچون 20 سال پیش، بی شک در جبهه‌ ارمنستان قرار خواهند گرفت و مناقشات و بحران‌های جهان را وارد نقطه‌ای سخت‌تر خواهند کرد.

 

همچنین نباید این نکته‌ را فراموش کنیم که‌ در حال حاضر، خصلت بیشتر جنگ‌های بشر دارای بعد عمیق تاریخی است و ادعاهای تاریخی ادیان، مذاهب و ملیت‌ها بزرگترین مشکل پیش‌روی انسان در این چند سال گذشته‌ است، با این افق و نیم نگاهی به‌ عواقب بحران ورود سیل مهاجران مسلمان به‌ اروپا و شدت گرفتن تمایلات ناسیونالیستی-مسیحی اروپا می توان حدس زد که‌ سایه‌ جنگ‌های صلیبی که‌ مابین بلوک سنی مسلمانان و جهان مسیحیت بود، سایه‌ سنگین خویش را بر بحران قره‌باغ بیندازد و جنگ نیابتی بلوک کشورهای سنی و جهان مسیحیت در قره‌باغ به‌ اوج خویش برسد و سوریه‌ای دیگر به‌ منطقه‌ پر از بحران خاورمیانه‌ افزوده‌ شود.

 

نظرات
امیر نصر
| |
2016-04-05 10:09:13
عزیز شما بسیار جوگیر شدین انقدرها هم موضوع پیچیده نیست.این جنگ حداکثر تا 10 روزه دیگه تموم میشه هیچ کدوم از طرف ها و کشورهای ذینفع به غیر از ترکیه از ادامه بلند مدت این جنگ سود نمی برند.هر چند مدت این جنگ های کوچولو تو منطقه لازمه چون خیلی ها دونسته یا ندونسته دستشون رو میشه که چه منافع و اهدافی رو تو منطقه دنبال می کنند.
آخرین اخبار