شانس بالای آلمان برای ریاست بر بانک مرکزی اروپا | فراتاب
کد خبر: 7424
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1396 - 23:13
دوره ریاست ماریو دراگی- رئیس کنونی این بانک – در اکتبر ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد و جوان ترین رئیس تاریخ بانک مرکزی آلمان شانس بیشتری از سایرین برای جانشینی وی دارد.

به گزارش فراتاب به نقل از بلومبرگ، هر کس که به جای دراگی بیاید باید خود را برای مواجهه با چالش‌هایی آماده کند. دوره ۸ ساله تصدی‌گری دراگی ایتالیایی بر بانک مرکزی اروپا، تحت تاثیر اقدامات او برای مبارزه با بحران مالی و تعهد او به حفظ ارزش یورو قرار گرفت. رئیس بعدی که توسط دولت‌های اروپایی انتخاب می شود احتمالا مجبور به تعدیل سیاست‌های محرک بی سابقه رئیس قبلی و بازسازی سپرهای محافظتی، پیش از رسیدن بحران مالی جدید است.

برخی از احتمالی‌ترین گزینه‌های جانشینی دراگی عبارتند از:

ینس وایدمان

وایدمان در سال ۲۰۱۱ پس از استعفای رئیس قبلی در اعتراض به برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا، به ریاست بانک مرکزی آلمان رسید. این بانکدار ۴۹ ساله به دلیل مواضع سرسختانه خود نسبت به اتخاذ سیاست های بازتر مورد انتقاد دراگی است اما مورد احترام آلمانی هاست.

در صورتی که کشورهای دیگر احساس کنند او با عجله زیادی به دنبال محو سیاست های فعلی است، این مساله برای او امتیازی منفی به حساب خواهد آمد اما از طرف دیگر، آلمان به عنوان بزرگ ترین اقتصاد اروپا هرگز کرسی ریاست را در اختیار نداشته است و انتظار زیادی می رود این بار مساله فرق کند.

پس از تحصیل در آلمان و فرانسه، وایدمان در صندوق بین المللی پول مشغول به کار شد و بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱، مشاور آنگلا مرکل- صدراعظم آلمان- بود. وی همواره ادعا  کرده است که خود پله های ترقی را تا دفترش در طبقه دوازدهم بانک مرکزی آلمان پیموده است.

فرانسوا ویلروی

اگر کشورها با انتخاب یک آلمانی مخالفت کنند، رئیس بانک مرکزی فرانسه بیشترین شانس انتصاب به سمت رئیس جدید را خواهد داشت. از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۵، ویلروی از مواضع دراگی برای سیاست های محرک بیشتر حمایت کرده است. همچنین سابقه قبلی او در ریاست بر بانک " بی ان پی پاریبا" باعث شده است او به خوبی از نگرانی ها در خصوص سیاست نرخ بهره منفی بانک مرکزی اروپا آگاه باشد.

هر چند که او در مقایسه با آلمان‌ها کار سخت‌تری در پیش دارد اما او هم دارای روابط مخصوص به خود با کشور همسایه آلمان است. این بانکدار ۵۸ ساله که در ایالت مرزی آلزاس به دنیا آمده است، مانند بسیاری از ساکنان این ایالت می تواند به زبان آلمانی صحبت کند.

فیلیپ لین

ایرلند تنها کشور از کشورهای موسس منطقه یورو است که تاکنون نماینده‌ای در هیات مدیره بانک مرکزی اروپا نداشته است. لین ۴۸ ساله که مدرک دکترای خود را از  دانشگاه هاوارد دریافت کرده و اکنون استاد کالج " ترینیتی" است پس از نظریه خود برای طراحی دارایی ایمن اروپایی برای محافظت از بحران بدهی دولت مشهور شد.

کریستین لاگارد

لاگارد با سنت شکنی و ورود به دنیای مردانه سیاست گذاری اقتصادی نام خود را مطرح کرد. وی نخستین زن در بین کشورهای گروه ۸ بود که به مقام وزارت دارایی رسید. (وزیر دارایی فرانسه بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱) و پس از آن نیز نخستین زنی بود که به ریاست صندوق بین المللی پول رسید.

در صورت انتخاب، وی نخستین زنی خواهد بود که به ریاست بانک مرکزی اروپا می رسد و نخستین فردی خواهد بود که بدون مدرک اقتصادی مرتبط به این سمت انتخاب می شود.

آردو هانسن

این بانکدار ۵۹ ساله استونیایی متولد شیکاگوی آمریکا، از منتقدان جدی سیاست‌های پولی تسهیلی و برنامه خرید اوراق قرضه سال ۲۰۱۵ به شمار می رود. او دارای مدرک پی اچ دی اقتصاد از دانشگاه هاروارد است و سابقه تصدی گری بخش چین بانک جهانی را در کارنامه دارد و از معماران ارز جدید استونی پس از سقوط شوروی به شمار می رود. انتصاب او می تواند سیگنالی نیرومند برای به رسمیت شناخته شدن کشورهای حوزه بالتیک برای پیوستن به منطقه یورو باشد.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار