آشنایی با بیماری فتق دیسک کمر و راههای پیشگیری از آن | فراتاب
کد خبر: 7355
تاریخ انتشار: 7 بهمن 1396 - 00:56
لیلا درویی
اگر دیسک از قسمت عقبی خود دچار بیرون­ زدگی یا فتق شود این قسمت بیرون زده روی نخاع و رشته ­های نخاع فشار وارد می ­کند و سبب بروز درد ناحیه کمر با انتشار به پاها می­ شود که در اصطلاح عامیانه به آن دیسک کمر می­ گویند که اصطلاح علمی آن فتق دیسک کمر است.

فراتاب ـ گروه فراسلامت: شاید شما هم تا بحال دچار دردهای شدید یا خفیف در ناحیه کمر شده باشید و نگران این باشید که مبتلا به دیسک کمر شده­ اید یانه؟ پس بهتر است در مورد این بیماری بیشتر بدانید.

هر انسان دارای 26 مهره در ستون فقرات خود می­ باشد که این مهره­ ها بوسیله صفحات انعطاف­ پذیری بنام دیسک بین مهره­ ای از یکدیگر جدا ­شده ­اند. دیسک بین مهره ­ای بصورت بالشتک یا صفحه­ای بین 2جسم مهره ­ای در ستون فقرات قرار می گرد و جذب­ کننده فشارهایی است که به ستون فقرات وارد می­ شود. هر دیسک شامل یک بخش مرکزی بنام هسته دیسک که نرم و مقدار آب ان نسبت به الیاف کلاژن آن بیشتر است. هسته دیسک یک بخش قابل اتساع است دیسک ها در طول روز مقداری از آب خود را از دست می­ دهند و در نتیجه کوتاهتر شده با استراحت دوباره به طول اولیه خود برمی­ گردند. بخش محیطی که هسته دیسک را در برمی­ گیرد.

خاصیت ارتجاعی دیسک بستگی به کافی بودن آب موجود در هسته مرکزی و سالم بودن حلقه لیفی آن دارد. حالا اگر بنا به دلایلی دیسک از قسمت عقبی خود دچار بیرون­ زدگی یا فتق شود این قسمت بیرون زده روی نخاع و رشته ­های نخاع فشار وارد می ­کند و سبب بروز درد ناحیه کمر با انتشار به پاها می­ شود که در اصطلاح عامیانه به آن دیسک کمر می­گویند که اصطلاح علمی آن فتق دیسک کمر می ­باشد.

از حدود 15 سالگی به بعد دیسک بین مهره­ ای دچار تغییراتی می­ گردد که شامل کاهش میزان آب موجود در دیسک و کاهش انعطاف­ پذیری آن است. این تغییرات در برخی افراد زودتر و در برخی دیرتر بروز می ­کند. فتق دیسک ممکن است در اثر اعمال نیروهای بیش از اندازه نیروهای کم اما مداوم و مکرر بر روی دیسک پیش آید. فتق دیسک می­ تواند بعلت ساییدگی تدریجی و پارگی خود به خود بخصوص در افرادی که کار نشسته دائمی دارند اتفاق افتد. سبک زندگی امروزه همه ما را در معرض آسیب­ های ستون فقرات قرار می ­دهد. نشستن­ های طولانی بویژه به شیوه نامناسب ایستادن ­های طولانی، فقدان فعالیت ورزشی مناسب و محیط کار مناسب در ایجاد این آسیب ­ها موثر است. وقتی که فردی به مدت طولانی می ­ایستد و یا می­ نشیند پس از 15 دقیقه بافت ­هایش دچار آسیب می­شوند و دیسک ­ها آب خود را از دست می­ دهند و در نتیجه مهره­ها بهم نزدیک می­ شوند و نقش ثباتی رباط ها کاهش می­ یابد و حرکت دچار محدودیت می ­گردد.

برای جلوگیری از این حالت باید هر 15 دقیقه یکبار باید از روی صندلی بلند شد و بعد از یک وقفه کوتاه به کار ادامه داد. از آنجایی که ستون فقرات یک بافت متحرک است که در جهات مختلف حرکت دارد، علل مختلفی در آسیب زدن به این بخش تاثیر دارد، اما عضلات ستون فقرات م ی­توانند نقش بسیار موثری در کاهش آسیب های آن داشته باشند. ورزش­های مداوم و منظم از قبیل پیاده ­روی، دویدن، کوهنوری و شنادر دوران جوانی سبب تقویت عضلات و استخوان و اعصاب و دیسک ها می ­شوند. باید از انجام کارهای شدید جسمانی و بلندکردن اشیا سنگین پرهیز کرد. برای جابجا کردن یا برداشتن لوازم از سطح زمین بهتر است زانوها را نیز خم کرد و در حالت نشسته اشیا را برداشت. صنعتی­ تر شدن جامعه، کم­ تحرکی نوع زندگی مردم، استفاده از وسایل ماشینی، وضعیت نابسامان خودروها، نامناسب نشستن روی صندلی اتومبیل هنگام رانندگی و عدم رعایت اصول ارگونومی در محیط کار در بروز کمر دردها و ابتلا به فتق دیسک ها بسیار موثر می ­باشند. برای پیشگیری از دچار شدن به کمر درد و فتق دیسک به ورزش و تحرک نیاز است که متاسفانه در سبک زندگی جامعه ما آموزش این موارد از سنین کودکی به طور موثر صورت نگرفته است. البته منظور از ورزش، فعالیت های سنگین و حرفه ای نیست بلکه هچنان که اشاره شد ورزش­ های سبک نیز می تواند در این زمینه موثر واقع شوند.

نویسنده: لیلا درویی_ کارشناس رادیولوژی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار