کد خبر: 7062
تاریخ انتشار: 26 آذر 1396 - 15:08
عباس امیری
10 دلیل برای اینکه محتوای آموزشی خود را با ساخت ویدیو شروع کنیم نه مقاله، کتاب، یا فایل صوتی.

تسخیر بازار هدف با تولید ویدیو

 

10 دلیل برای اینکه محتوای آموزشی خود را با ساخت ویدیو شروع کنیم نه مقاله، کتاب، یا فایل صوتی.

 

فراتاب - گروه عکس: اگر به‌تازگی کسب و کار آموزشی خود را آغاز کرده‌اید، بهترین راه تولید محتوا و رشد سریع، ساختن ویدیو است. سرمایه‌گذاری روی نوشتن مقاله، کتاب و تولید فایل صوتی امری بیهوده است. در ادامه دلایل اهمیت تولید محتوای ویدیویی را بررسی خواهیم کرد.

 

  1. مخاطبان تنبل

اگر در ابتدای کار هستید و به‌تازگی کسب و کار آموزشی خود را شروع کرده‌اید، باید تلاش کنید مخاطبان را مجبور به دیدن خودتان کنید. مخاطبان، به‌سبب نیازی که به محتوای آموزشی شما دارند، به‌صورت بالقوه آماده دیدن مطالب تخصصی‌ای که تولید کرده‌اید، هستند. از آنجایی که احتمالاً شما را نمی‌شناسند، بهترین روشِ ترغیب آنها دیدن ویدیویی از شماست؛ هر چند از روی بی رغبتی انجام شود، اما لااقل دیده می‌شوید. ترفند استفاده از تنبلی مخاطبان، بسیار بیشتر از تشویق آنها به خواندن مقاله‌ای طولانی، خواندن کتابی چندصد صفحه‌ای یا شنیدن فایلی صوتی اثر دارد.

 

  1. خواندن و شنیدن کِی بود مانند دیدن

اگر بخواهید بین این سه پیشنهاد یکی را انتخاب کنید، کدام را بر می‌گزینید؟ 1. خواندن کتاب یا مقاله نویسنده‌ای که اصلاً نمی‌شناسید و عکسی از او ندیده‌اید 2. گوش دادن به فایل صوتی متخصصی که تاکنون تصویری از او ندیده‌اید. 3. دیدن ویدیوی فردی که او را نمی‌شناسید اما در فیلم برای اولین بار می‌توانید او را ببینید. به احتمال زیاد، از میان این سه پیشنهاد، سومی را انتخاب می‌کنید، چون هم فرد را به صورت تصویری می‌بینید و می‌توانید او را کاملاً ارزیابی کنید و هم به‌راحتی می‌توانید در مورد کیفیت محتوای ارائه شده، قضاوت کنید.

 

  1. رشد سریع منحنی یادگیری

سال‌ها بود که دوست داشتم تدوین فیلم با «پریمیر» را یاد بگیرم. کتاب‌های بسیاری در این مورد خواندم. از سایت‌های مختلف مقالاتی را مطالعه کردم. اما فقط با دیدن دوره ویدیویی آموزش تدوین فیلم توانستم مهارت‌های لازم را کسب کنم. در حین یادگیری، فیلم آموزشی را متوقف و روش مدرس را تکرار می‌کردم و از دیدن نتایج بسیار لذت می‌بردم. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم با ساخت ویدیو برسرعت و لذت یادگیری آنچه آموزش می‌دهید بیافزایید.

 

  1. شیوه تفکرِ تصویری مغز ما

ما انسان‌ها فقط به شیوه تصویری فکر می‌کنیم. مثلاً اگر کسی بگوید درخت، هر کس تصوری از درختی خاص را در ذهنش ایجاد می‌کند. پس می‌توان حدس زد که مخاطبان یک نوشته چقدر برداشت‌های متفاوتی از آن خواهند داشت. در صورتی که با نشان دادن تصویر درخت مورد نظر به همراه توضیحات لازم، نتایج دلخواه به راحتی در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود. بنابراین از ابتدا، بهترین و آخرین راه‌حل ارائه مطالب، یعنی ساختن ویدیو را به کار بگیرید.

 

  1. سریع‌ترین راه نفوذ در مخاطب

فرض کنید شما می‌خواهید مهارت‌های فن بیان و سخنرانی را یاد بگیرید. معمولاً با خواندن مقاله شروع می‌کنید. سپس کتاب‌هایی در این مورد مطالعه می‌کنید. احتمالاً فایل‌های صوتی آموزشی نیز گوش می‌دهید. در نهایت برای انجام بهتر مهارت‌های سخنرانی و یافتن تسلط کافی مجبور می‌شوید فیلم‌هایی در این مورد ببینید. الگوی تصویری پیدا کنید و با تقلید و تکرار آن کار خود را پیش ببرید. چه بهتر که مخاطب نیز راه حل آخر را ابتدا انجام دهد. هم در وقت صرفه جویی می شود و هم با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کند. بنابراین به شما مدرسان پیشنهاد می‌کنم که از ابتدا مخاطب خود را به دیدن ویدیو تشویق کنید. با قدرت بیشتری ویدیو تولید کنید تا مخاطبان شما بسیار سریعتر به نتایج مطلوب برسند.

 

  1. میخکوب کردن مخاطب

در ویدیوهای آموزشی، تصویر، صدا، نوشته و جلوه‌های ویژه یکجا استفاده می‌شوند تا بیشترین تأثیر را بر مخاطب بگذارند. هیچ کدام از شیوه‌های آموزشی نوشتاری یا صوتی چنین قدرتی ندارند. ویدیو با داشتن چنین امکانی می‌تواند به‌عنوان قوی‌ترین شیوه آموزش مورد استفاده قرار گیرد. پس مهارت‌های خود را در خلق یک ویدیوی مؤثر افزایش دهید تا بهترین نتایج را از کار آموزشی خود به دست آورید.

 

  1. گستردگی طیف مخاطبان

طبق مطالعات انواع مخاطبان به چهار دسته دیداری، شنیداری، خوانداری (خواندن متن)، و حسی (حضوری) تقسیم می‌شوند. هر مدرس باید ترکیبی از چهار شیوه آموزش را برای چهار گروه مخاطبان خود ایجاد کند. با

 این حال رشد تکنولوژی و علاقه مخاطبان به دیدن روزانه ویدیو (به ویژه در ایران)، از طریق موبایل‌ها و شبکه‌های اجتماعی، باعث ایجاد گرایش بسیار شدیدی به دیدن ویدیو شده است. پاسخ این سؤال که بیشترین اطلاعاتی که امروز وارد مغز شما شده‌اند از چه طریقی بوده است، قطعاً ویدیو و عکس است نه خواندن مقاله، کتاب یا گوش‌دادن به فایل آموزشی صوتی. بی‌دلیل نیست که سایت «یوتیوب»، رتبه دوم سایت های دنیا را به خود اختصاص داده است. شاید دور از انتظار نباشد که به زودی گزینه جستجوی ویدیو در سایت‌هایی همانند گوگل در ردیف نخست پیشنهادها قرار بگیرد.

 

  1. بازار تماشای ویدیوهای آنلاین

تماشای ویدیوهای آنلاین با سرعت در حال افزایش است. طبق آمار روزنامه دنیای اقتصاد (شماره روزنامه ۴۲۱۵، پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶)، میزان تماشای روزانه ویدیوی آنلاین در جهان 2/52 دقیقه و در ایران 2/19 دقیقه است. می‌توان گفت هم اکنون میزان تماشای روزانه ویدیوی آنلاین در ایران 40 درصد میزان جهانی است.

 

یعنی در ایران ۸۰ میلیون نفری، هر روز بیش از ۱۷ میلیون ساعت مطالعه انجام می‌شود. از این میزان به‌طور میانگین به هر یک نفر، ۱۳ دقیقه وقت می‌رسد.

با مقایسه دو آمار روزانه بالا، یعنی تماشای ویدیوی آنلاین روزانه 2/19 دقیقه و مطالعه کتاب (چاپی و الکترونیکی) 13 دقیقه می‌توان میزان تمایل مخاطبان به ویدیو را دریافت. با این حال اگر مدت زمان تماشای تماشای ویدیوهای آفلاین را به عدد 2/19 (مدت زمان تماشای ویدیوی آنلاین) اضافه کنیم، آمار روزانه تماشای ویدیو، بسیار بیشتر از مجموع کتاب چاپی و الکترونیکی خواهد شد. بنابراین تصمیم با شماست که سوار کدام موج شوید.

 

  1. شبکه‌های اجتماعی تصویر محور

 

احتمالاً شما و مخاطبان شما عضو یک یا چند شبکه اجتماعی هستید. اغلب شبکه‌های اجتماعی که در ایران قابل دسترس هستند بر مبنای تصویر و ویدیو عمل می‌کنند. طبق آماری که رئیس مرکز ملی فضای مجازیدر شهریورماه سال 1395 اعلام کرد، با وجود 40 میلیون گوشی همراه، ۴۰میلیون کاربر فعال در فضای مجازی ایران وجود دارد. در این آمار اشاره شده که: «ایرانی‌ها چندین میلیون فالوئر در صفحات "اینستاگرام" دارند». مطالبی که در «اینستاگرام» طی 24 ساعت تأیید می‌شود بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار لایک می‌خورد. در صورتی که  تیراژ روزنامه‌ها به ۸۰ هزار هم نمی‌رسد.

 در «تلگرام» نیز «بالغ بر ۱۰۰ هزار کانال توسط ایرانی‌ها ایجاد شده است. در طول یک شبانه روز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در فضای کانال تلگرام تولید می‌شود.» حال خود قضاوت کنید با توجه به ویدیو محور بودن این دو شبکه اجتماعی، با چه سرعتی می‌توانید به مخاطبان خود دسترسی داشته باشید.

 

  1. سریع‌ترین راه تبلیغ شما

از آنجا که کار شما پاسخ «چگونگی رفع نیاز مخاطب» است، ویدیو می‌تواند با قدرت و سرعت چگونگی رفع نیاز را نشان دهد. مخاطب شما، با هر نیتی که ویدیوی شما را می‌بیند، می‌تواند به راحتی شما را به دیگری معرفی کند. در صورتی که افراد کمتر مقاله، کتاب یا فایل صوتی آموزشی را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. بنابراین فایل‌های ویدیوی شما راحت‌تر منتشر و سریعتر دیده خواهید شد.

 

حال که دلایل اهمیت تولید ویدیو را آموختید، تمرکز خود را بر ساخت و تولید ویدیو قرار دهید. مهارت‌های فنی ساخت ویدیوهای تأثیر گذار را یاد بگیرید. مطمئناً از نتایج آن شگفت زده خواهید شد.

 

عباس امیری دبیر گروه عکس فراتاب

 منبع سایت تصویرپرداز

نظرات
آخرین اخبار