درباره بیماری التهاب مری بیشتر بدانیم! | فراتاب
کد خبر: 7053
تاریخ انتشار: 25 آذر 1396 - 09:55
لیلا درویی
ازوفاژیت یا التهاب مری، عبارت است از آسیب مخاطی مری که به علت بازگشت اسید معده (ریفلاکس)به مری، عفونت و تاثیر برخی داروها خوراکی ایجاد می شود که باعث التهاب مری می­ گردد.

فراتاب ـ گروه فراسلامت: مری لوله ای است عضلانی بطول 25 سانتیمتر که ازانتهای تحتانی حلق (مقابل ششمین مهره گردنی) شروع شده و در مقابل مهره یازدهم پشتی به معده ختم می­ شود. مری در تمام طول مسیر بر روی ستون مهره ها قرار داشته، و نای، قاعده قلب و دیافراگم در جلوی آن واقع می­ شوند. مری نقش چندانی در هضم و جذب غذا ندارد ولی وجود و سلامتش مثل همه اعضا ضروری می­ باشد.

چون مری در قفسه سینه قرار دارد و از پشت قلب عبور می­کند ممکن است عوارض ناشی از بیماری های آن با دردهای قلبی اشتباه گرفته شوند، که از جمله شایع ترین این بیماری ها ازوفاژیت یا التهاب مری می باشد.

ازوفاژیت یا التهاب مری: عبارت است از آسیب مخاطی مری که به علت بازگشت اسید معده (ریفلاکس)به مری، عفونت و تاثیر برخی داروها خوراکی ایجاد می شود که باعث التهاب مری می­ گردد. این بیماری به عملکرد غیر عادی دریچه انتهایی مری مربوط می شود که در حالت عادی این دریچه بسته است و از ورود اسید معده به داخل مری جلوگیری می­ کند. هنگامی که غذا از لوله گوارش عبور می­ کند و به معده میرسد این دریچه باز می­شود تا غذا به معده وارد شود. در اثر التهاب مکرر دیواره مخاطی این دریچه ضعیف و ناتوان شده و در نتیجه اسید معده می­تواند به داخل مری نشت کند و باعث ایجاد احساس سوزش در قفسه سینه شود.

بد نیست این را بدانیم که اکثر مبتلایان به این بیماری سوزش سر دل دارند. همچنین این افراد شبها و به هنگام خواب دچار ریفلاکس می­شوند زیرا میزان بزاق در دسترس برای خنثی ­کردن اسید معده کمتر است. غذاها و مایعات ممکن است به سمت دهان بالا بیایند و خصوص زمانی که بیمار دراز می­ کشد یا شب هنگام در تختخواب در صورتی که این مشکل شدید باشد بیمار ممکن است با احساس سرفه و یا خفگی از خواب بیدار شود. فرد دچار ازوفاژیت ممکن است سختی در بلع را در ابتدا در مصرف غذاها جامد و سپس در مایعات تجربه کند.

تشخیص بیماری: با توجه به شرح حال مریض انجام اندوسکوپی و یا مطالعات رادیولوژی مری به وسیله بلع باریم بنام آزمون باریوم سوالو انجام میگیرد.

چند توصیه رفتاری مناسب برای افراد مبتلا:

 ■ بعد از خوردن غذا حدود نیم ساعت تا یک ساعت حالت نیمه نشسته داشته باشد و از دراز کشیدن بعد از خوردن غذا خودداری کند و در تختخوابی که قسمت سر آن کمی بلند­تر است استراحت کند.

 ■ عدم فعالیت شدید بدنی بعد از خوردن غذا.

■ استفاده از لباس­های کاملا گشاد در هنگام غذا خوردن.

 ■ دو ساعت قبل ازخواب از خوردن غذا اجتناب کند.

 ■ بایسیتی از سیگار –غذای چرب-قهوه-شکلات-الکل-نعناع-اب پرتقال-صرف مقادیر زیاد مایع در وعده­های غذایی اجتناب کنند.

 ■ ازمصرف نوشابه ­های گازدار و غذاهای سرخ شده و پرادویه اجتناب کنند.

 ■ مطالعات نشان داده است که ویتامینA  باعث افزایش ترشح مخاط در مجرای گوارش می­شود و می ­تواند به محافظت  از مری در برابر تشکیل زخم کمک کند.بنابراین مصرف هویج –کلم بروکلی-سیب زمینی شیرین –اسفناج که سرشار از این ویتامین می­باشد مفید است

 ■ در ضمن اضافه وزن سبب فشار به معده و برگشت اسید به مری می­شود گاهی با کاهش وزن علائم ریفلکس ناپدید می­شود

 

نویسنده: لیلا درویی - کارشناس رادیولوژی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار