واردات شکر ممنوع شد | فراتاب
کد خبر: 6978
تاریخ انتشار: 14 آذر 1396 - 20:25
معاون توسعه بازرگانی و صنایع تبدیلی وزیر کشاورزی از ممنوعیت واردات شکر و بی نیازی از آن تا پایان امسال خبر داد.

علی اکبر مهرفرد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: میزان واردات شکر در نیمه دوم سال گذشته بالا بود و در نیمه نخست امسال هم حجم بسیاری از این محصول استراتژیک به کشور وارد شد که با توجه به موجودی انبارها و تولید بالای شکر در سال جاری (که هم اکنون در فصل برداشت آن و تحویل به کارخانه های قند و شکر هستیم) به نظر می‌رسد تا پایان امسال نیازی به واردات شکر نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر اواخر امسال ثبت سفارش برای واردات شکر آزاد شود، برای تأمین نیاز کشور در تابستان سال آینده خواهد بود، افزود: در نیمه دوم امسال هیچ نیازی به واردات شکر نداریم؛ بنابراین وارداتی اتفاق نمی‌افتد اما ممکن است برخی که پیش از ممنوعیت واردات شکر اقدام به ثبت سفارش آن کرده‌اند محصولشان به کشور وارد شود که البته حجم محدودی دارد.

به گزارش ایسنا، آمار هفت ماهه واردات شکر گویای همین وضعیت است؛ چرا که بر اساس این آمار بیش از ۷۰۸ هزار تن قند و شکر تصفیه نشده به کشور وارد شده که ارزشی بالغ بر ۳۵۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار داشته است.

 این میزان واردات از نظر وزنی ۴۶.۷۳ درصد و از نظر ارزشی ۵۲.۳۲ درصد رشد را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نشان می‌دهد. اما این میزان واردات نشان می دهد که ثبت سفارش‌های گذشته چندان حجم بالایی ندارد، چرا که در شش ماهه نخست امسال ۷۰۷ هزار و ۶۱۰ تن واردات شکر به ثبت رسیده است و به نظر می رسد که در صورت ادامه داشتن  ممنوعیت، آمار واردات برای این محصول استراتژیک نباید تغییر محسوسی داشته باشد.

نظرات
آخرین اخبار