یک چهارم مساحت سوریه دست کردهاست/آمریکا ۵ پایگاه دارد | فراتاب
کد خبر: 6969
تاریخ انتشار: 13 آذر 1396 - 07:20
فرمانده مدافع خلق کرد:
فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد تأکید کرد که نیروهای سوریه دموکراتیک کرانه شرقی رود فرات را به طور کامل از دست داعش آزاد کرده‌اند و به این ترتیب آن‌ها یک چهارم خاک سوریه را در دست دارند.

 ایسنا، سبان حمو، فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: نیروهای "سوریه دموکراتیک" کرانه شرقی رود فرات را به طور کامل با حمایت ائتلاف آمریکا و حمایت هوایی و لجستیکی روسیه به لطف اتاق عملیات مشترک میان ارتش روسیه و این یگان‌ها در دیرالزور آزاد کرده و مساحت مناطق تحت سیطره این نیروها به حدود یک چهارم خاک سوریه رسیده است.

به گفته حمو، واشنگتن رسما به فرماندهی نیروهای سوریه دموکراتیک ابلاغ کرده که نیروهای آمریکایی تا زمان انتقال سیاسی در دمشق و رسیدن به نظام سیاسی جدید در کشور در سوریه باقی می‌مانند.

وی تأکید کرد که تا به این لحظه هیچ تغییر یا کاهشی در روند مسلح کردن نیروهای سوریه دموکراتیک از سوی آمریکا رخ نداده و ارتش آمریکا پنج پایگاه نظامی ثابت و چند مرکز دیگر را در سوریه تأسیس کرده است.

قرار است ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا امروز تحقق اهداف "خشم فرات" را با بیرون راندن داعش از تمامی مناطق شرق فرات اعلام کند.

با اعلام سیطره نیروهای دموکراتیک بر کرانه شرقی فرات تا مرزهای عراق و ترکیه این نیروها عملا بر بیشتر "سوریه مفید" که شامل چاه‌ها و میادین نفتی و گازی و منابع آب و سدهای الثوره، تشرین و البعث و مساحت‌های وسیعی از زمین‌های کشاورزی است، سیطره یافته‌اند.

اگر مناطق شرق رود فرات تا عفرین به مناطق تحت سیطره کردها اضافه شود این به معنای سیطره آن‌ها بر مناطقی بین ۲۲ تا ۲۳ درصد از مساحت کل سوریه است که به ۱۸۵ هزار کیلومتر مربع می‌رسد.

واشنگتن معتقد است که این مساله برگ برنده مهمی در مذاکرات درباره راهکار سیاسی بحران سوریه است.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا طی دیداری با نصر حریری، رئیس هیئت مخالفان در نشست ژنو درباره چگونگی پیوستن سوریه دموکراتیک به روند سیاسی ژنو صحبت کرده است.

حریری نیز به وی گفته بود که نیروهای سوریه دموکراتیک باید به سه سؤال پاسخ بدهند: آیا آن‌ها با انقلاب هستند؟ آیا با نظام هستند؟ آیا طرح ویژه‌ای دارند؟ آن‌ها نباید سلاحی را که با آن داعش را بیرون راندند برای تحقق دستاوردهای سیاسی به کار گیرند.

این دیپلمات‌ها می‌گویند که واشنگتن به الحاق نیروهای سوریه دموکراتیک به روند سیاسی پایبند است؛ مساله‌ای که آنکارا را خشمگین خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواست به تعهدات خود درباره توقف مسلح کردن کردهای سوریه عمل کند و به نظر می‌رسد حمایت نظامی آمریکا طی دوره اخیر کاهش یافته است اما حمو می‌گوید هیچ تغییری در این مساله رخ نداده است.

وی تأکید کرد که آمریکا پنج پایگاه اصلی در شمال سوریه دارد که دو مورد از آن‌ها در کوبانی و بقیه در الشدادی، الحسکه و المالکیه هستند.

به گفته منابع آگاه، واشنگتن بعد از آزادی رقه ۴۰۰ سرباز خود را خارج می‌کند. به گفته دیپلمات‌ها حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی در سوریه هستند. به نظر می‌رسد مأموریت آتی آن‌ها در زمینه امنیتی برای مقابله با باندهای زیرزمینی خواهد بود.

عدم تفاهم واشنگتن و آنکارا درباره کردهای سوریه موجب تلاش آنکارا برای تقویت روابطش با روسیه شده است. منابع ترکیه‌ای می‌گویند، ۱۳ انبار سلاح سنگین آمریکا در مناطق کردنشین سوریه وجود دارند. آنکارا اواخر سال میلادی گذشته به چراغ سبز برای حمایت از عملیات "سپر فرات" جهت بیرون راندن داعش از شمال حلب و منع ارتباط منطقه‌ای کردها در شرق رود فرات به اقلیم عفرین در غرب رود فرات دست یافت. آنکارا اکنون بعد از توافق روسیه، ترکیه و ایران برای کاهش تنش در ادلب تلاش می‌کند تا به حمایت روسیه برای عملیات نظامی در حومه عفرین دست یابد که ارتش روسیه یکی از مراکزش را در آنجا ایجاد کرده است.

حمو تأکید کرد: ما هیچ گونه تهدیدی برای ترکیه نداریم اما از خاک خود علیه هرگونه حمله‌ای از سوی هر طرفی که باشد، دفاع می‌کنیم. درصورتی که به ما تجاوز شود پاسخ‌مان شدید خواهد بود.

وی گفت: آینده یگان‌های مدافع خلق کرد به آینده سوریه ربط دارد. اگر نظام فدرالی یا اداره خودگردان محقق شد تنها یک ارتش وجود خواهد داشت. اما نیروهای ما تا زمان تحقق حل سیاسی از دستاوردهای سیاسی و نظامی مردم کرد دفاع خواهند کرد.

دمشق و مخالفان با اصل تمرکز زدایی یا اداره محلی که تا حد قبول فدرالیسم نرسد، موافقند. برخی اما نگران این هستند که مناطق کاهش تنش در درعا، ادلب، حومه حمص و غوطه دمشق به تقسیم سوریه بینجامد.

نظرات
آخرین اخبار