کد خبر: 6939
تاریخ انتشار: 8 آذر 1396 - 19:40
کاردار کره جنوبی در تهران:
کره جنوبی از جمله شرکای اصلی ایران در زمینه روابط اقتصادی به شمار می آید. بازار ایران همواره برای تولید کنندگان کره جنوبی به خصوص تولید کنندگان لوازم برقی به دلیل تقاضای بالا برای آن همواره بازار مهمی به شمار می رفته است.

کره جنوبی از جمله شرکای اصلی ایران در زمینه روابط اقتصادی به شمار می آید. بازار ایران همواره برای تولید کنندگان کره جنوبی به خصوص تولید کنندگان لوازم برقی به دلیل تقاضای بالا برای آن همواره بازار مهمی به شمار می رفته است. ضمن اینکه خودرو های ساخت کره جنوبی به دلیل قیمت مناسب تر نسبت به نمونه های مشابه خارجی مانند خودرو های آلمانی از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.

روابط دیپلماتیک بین ایران و کره جنوبی از سال ۱۹۶۲ آغاز شد. با وجود اینکه ایران روابط دوستانه ای با کره شمالی، دشمن کره جنوبی و کره جنوبی روابط نزدیکی با آمریکا داشت داشت، این دو کشور تلاش کرده‌اند روابط دوستانه بین خودشان را حفظ کنند و گسترش مناسبات در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در دستور کار مقامات بلند پایه دو کشور بوده است. پیشینه روابط تجاری و اقتصادی ایران و کره جنوبی به حدود 40 سال پیش باز می گردد جایی که در آبان 1354 اولین کمیسیون مشترک اقتصادی و فنی دو کشور برگزار شد و به دنبال آن همکاری های تجاری و بازرگانی در زمینه هایی چون نساجی، شیلات، مخابرات، صنایع خودروسازی، نفت،گردشگری و ... در آن دوران میان دو کشور برقرار شد.

پس از انقلاب اسلامی نیز همکاری های دو کشور وارد ابعاد تازه ای شد و روابط و همکاری های دو کشور در زمینه های فنی و صنعتی ارتقا یافت، به گونه ای که کره جنوبی و شرکت های بزرگ آن از گسترش همکاری ها استقبال کردند و حجم مبادلات تجاری دو کشور از 500 میلیون دلار در سال 1357 در سال 1376 به 8.1 میلیارد دلار و در سال 1389 به 5.11 میلیارد دلار افزایش یافت و این روند افزایشی نیز در سال 2011 ادامه داشت و نهایتا به رقم 5.18 میلیارد دلار بالغ گردید.

ایران اصلی ترین کشور صادرکننده نفت به کره جنوبی به شمار می رود و در طرف مقابل نیز کره جنوبی اصلی ترین کشور صادرکننده تجهیزات اتومبیل سازی  و صنایع الکترونیکی به ایران بوده است. براساس گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی تا سال 2012 و پیش از تشدید تحریم ها هسته ای علیه ایران، کره جنوبی چهارمین شریک تجاری ایران به حساب بوده و علیرغم این روابط میان دو کشور در دروران تحریم های اقتصادی ایران با افت قابل توجهی رو به رو شد و به ویژه صادرات نفت ایران به کره جنوبی تا حدود زیادی کاهش یافت. با توافق هسته ای ایران و 1+5 و همچنین آغاز روند رفع تحریم های اقتصادی هیات های تجاری بلند پایه متعددی به ایران سفر کردند و با مقامات دولتی و همچنین بخش خصوصی ایران دیدار و گفت و کردند و در این میان هیات متشکل از شرکت های معتبر کره جنوبی به ایران آمدند و مذاکرات جدی را برای شروع همکاری های مجدد آغاز کردند.

کاردار سفارت کره جنوبی در ایران روابط اقتصادی بین دو کشور را رو به رشد در تمام زمینه های اقتصادی توصیف کرد.

گیونگ هوآن گوآک (Gyeong Hwan GWAK) کاردار سفارت کره جنوبی در ایران در گفت و گویی که با عصراقتصاد در حاشیه مراسم بزرگداشت سی اُمین سال حضور برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در ایران داشت در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت روابط اقتصادی بین دو کشور در سال 2017 با اشاره به نقش توافق هسته ای در افزایش روابط اقتصادی کره جنوبی و ایران گفت:" از سال 2016 و زمان برداشته شدن تحریم ها و در سال 2017 کره جنوبی و ایران روابط اقتصادی خوبی داشته اند."

گوآک ادامه داد:" روابط اقتصادی بین این دو کشور حتی در زمان تحریم ها برقرار و  شرکت های کره ای در ایران فعالیت داشته اند. بعد از تحریم ها روابط اقتصادی بین دو کشور گسترش یافته امسال نیز این روابط در زمینه های مختلف اقتصادی ادامه داشته است."

وی از گاز و نفت به عنوان مهمترین اقلام صادراتی ایران به کره جنوبی اعلام کرد و گفت:" گاز و نفت از مواردی است که کره جنوبی از ایران وارد می کند و در واقع امسال واردات نفت و گاز از ایران به دو برابر رسید و تجارت بین دو کشور در حدود 10 میلیارد دلار افزایش داشت که 70 درصد از آن از طرف ایرانی به صادرات نفت و گاز اختصاص داشت و 30 درصد از طرف کره ای به محصولاتی مانند خودرو و لوازم برقی اختصاص داشت. این تجارت در حال افزایش در سایر زمینه ها مانند محصولات بهداشتی و چیزهای دیگر است."

گوآک در مورد افزایش تنش بین کره شمالی و جنوبی و آینده روابط دو کشور پاسخ داد:" این چیز جدیدی نیست و از زمان به روی کار آمدن ترامپ، جنگ لفطی بین آمریکا و کره شمالی افزایش یافته است . اما در کره جنوبی ما عقیده داریم که هیچکس نمی خواهد آغازگر جنگ با کره شمالی باشد و نمی خواهیم دوباره جنگ اتفاق بیفتد."

وی افزود:" ما می دانیم که جنگ چه خسارات و مصیبت های  دارد و نمی خواهیم آغاز گر جنگ باشیم. مسئله دیگر روابط بین چین و کره جنوبی است. چین و کره جنوبی روابط خوبی با یکدیگر دارند و پینگ رئیس جمهور چین و مون رئیس جمهور کره جنوبی با یکدیگر مذاکرات خوبی داشته اند."

کاردار سفارت کره جنوبی در ایران در پایان اعلام کرد:" ما همیشه از گفتگو با کره شمالی استقبال می کنیم اما کره شمالی تاکنون علاقه ای به گفتگو نشان نداده است. با این حال انتظار داریم بین دو کره گفتگو هایی شروع شود. کره جنوبی ،امریکا و چین روابط خوبی دارند و به زودی دو کشور راه حلی برای حل مسالمت امیز تنش بین دو کشور پیدا خواهند کرد زیرا هیچکس خواهان ویرانی و نابودی منطقه نیست و جنگ بین دو کشور به ویرانی منطقه خواهد انجامید. به همین تلاش می شود راه حلی اقتصادی و سیاسی برای حل این موضوع  پیدا شود."

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار