بازار فناوری‌های پیشرفته در کشور نداریم | فراتاب
کد خبر: 6933
تاریخ انتشار: 9 آذر 1396 - 06:50
رییس مرکز فن بازار ملی ایران با تاکید بر اینکه در کشور، بازار محصولات مرز دانش نداریم، گفت: این امر به گونه‌ای است که از میان 300 دستاورد با فناوری پیشرفته در دانشگاه‌ها تنها 30 طرح قابل تجاری‌سازی شناسایی شد.

مهندس اکبر قنبرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،توسعه بازار را از اهداف فن بازار ملی ایران دانست و افزود: برای این منظور یکسری رویدادها و برنامه‌هایی در نظر گرفته می‌شود که برای اجرای آن زیر ساخت‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی راه‌اندازی سامانه‌های فن بازار را از جمله این زیر ساخت‌ها نام برد و ادامه داد: در این سامانه اطلاعات تمام محصولات دانش‌بنیان و شرکت‌های فناور در آن درج شده، ضمن آنکه شبکه فن‌بازار راه‌اندازی شده است و به صورت منطقه‌ای و تخصصی در حال گسترش است.

قنبرپور واسط‌های نوآوری را از دیگر زیر ساخت‌های فن‌بازار عنوان کرد و یادآور شد: بیش از 40 واسط نوآوری با فن‌بازار همکاری دارند تا با این اقدام 3 اتفاق "بازاریابی محصولات"، "انتقال فناوری" و "جذب سرمایه برای نوآوری" رخ دهد.

رییس مرکز فن بازار ملی ایران با اشاره به دستاوردهای کسب شده با راه‌اندازی این فن‌بازار، خاطرنشان کرد: از دو سال گذشته تاکنون موفق به معرفی 20 اختراع به بخش‌های صنعتی شدیم.

به گفته وی، این تعداد اختراعات به ارزش 17 میلیارد تومان به بخش‌های صنعتی به فروش رسیده است.

قنبرپور جذب 8 میلیارد تومانی سرمایه برای طرح‌ها و استارتاپ‌ها را از دیگر دستاوردهای فن بازار ملی ایران عنوان کرد و اظهار کرد: علاوه بر آن در حوزه بازاریابی طرح جدیدی را آغاز کردیم تا بتوانیم از این طریق طرح‌های دانش‌بنیان را به بازار عرضه کنیم.

رییس مرکز فن بازار ملی ایران با اشاره به روند جذب طرح‌های تحقیقاتی در این فن‌بازار، با بیان اینکه ایده‌ها از طریق برگزاری رویدادها شناسایی می‌شوند، توضیح داد: همزمان با برگزاری هر رویدادی فراخوانی منتشر می‌شود و معمولا از سوی صاحبان ایده مشارکت خوبی دارند.

جذب 14 فناوری‌ در بخش صنعت

قنبرپور با بیان اینکه فناوری‌های برتر "های‌تک" در رویداد اینوتکس و همچنین سایر برنامه‌های بین‌المللی عرضه می‌شود، خاطر نشان کرد: بخش دیگری از فعالیت‌های ما توجه به فناوری‌های مرز دانش و فناوری‌هایی است که توسط مخترعان به نتیجه رسیده و در مرحله جذب سرمایه‌گذاران و صاحبان صنعت قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌های کشور فناوری‌هایی تولید شده است که علی‌رغم صرف سرمایه‌گذاری‌های عظیم تجاری‌سازی، به صنعت عرضه نشده است، اضافه کرد: دانشگاه‌ها برای تجاری‌سازی این فناوری‌ها دو راه در پیش رو دارند؛ یا باید دانشگاه‌ها در حوزه تجاری سازی محصولات دانش بنیان وارد شوند که به اعتقاد ما ماموریت دانشگاه‌ها تجاری‌سازی و تولید محصول نیست و یا با مشارکت نهادهای تخصصی محصول تولید شده را به مشتریان ارائه دهند.

رییس مرکز فن بازار ملی ایران با تاکید بر اینکه ما در این زمینه با دانشگاه‌ها وارد مذاکره شدیم، یادآور شد: در این زمینه با اعلام فراخوانی 30 فناوری تولید شده در دانشگاه‌ها را انتخاب کردیم.

وی اضافه کرد: از این تعداد 14 مورد آن را تا 3 هفته قبل به صنایع ارائه کردیم و امیدواریم با ادامه این فعالیت‌ها بتوانیم برای تعداد قابل توجهی از این فناوری‌ها، جذب سرمایه داشته باشیم.

قنبرپور تاکید کرد: این مسیر از جمله مسیرهایی است که کمک می‌کند دانشگاه‌ها نتایج تحقیقات خود را به صنعت واگذار کنند.

فاصله زیاد میان تحقیقات دانشگاهی با آنچه در صنعت می‌گذرد

رییس مرکز فن بازار ملی ایران با تاکید بر اینکه فناوری‌های تولید شده در دانشگاه‌ها در مرزهای دانش قرار دارد و با فعالیت‌های انجام شده در بخش صنعت فاصله زیادی دارد، ادامه داد: این امر به گونه‌ای است که ما از میان 300 فناوری تولید شده در دانشگاه‌ها تنها 30 طرح قابل تجاری‌سازی را توانستیم انتخاب و به بازار عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها لزوما "های‌تک" نبودند، ولی نیازی از کشور را رفع می‌کردند، اظهار کرد: در حال حاضر فناوری‌های لبه تکنولوژی در کشور قابل تجاری‌سازی نیست؛ چرا که بازار حوزه مرز دانش در کشور نداریم.

اختراعاتی که موفق به تجاری‌سازی شدند

قنبرپور با اشاره به نمونه‌های موفق تجاری‌سازی دستاوردهای علمی، افزود: در حوزه اختراعات نیز 20 طرح به ما ارائه شد که از آن جمله می‌توان به طراحی و ساخت ماشین ظرفشویی اشاره کرد که مصرف میزان آب و برق را بسیار کاهش می‌داد.

رییس مرکز فن بازار ملی ایران تولید فیکساتوری برای معلولان را از دیگر دستاوردهای محققان دانشگاهی ذکر کرد و ادامه داد: با استفاده از این ابزار معلول می‌تواند به تدریج راه برود و تحرک داشته باشد.

قنبرپور نمونه دیگر را ساخت شلنگ‌های انتقال بنزین دانست و گفت: در صنعت خودروسازی تولید این نوع شلنگ‌ها مساله مهمی است، به گونه‌ای که این قطعه وارداتی است، ولی این قطعه از سوی یکی از دانشگاه‌های کشور تولید شده است و ما آن را به صنعت خودروسازی کشور ارائه کردیم.

انتهای پیام

نظرات
آخرین اخبار