کد خبر: 6877
تاریخ انتشار: 5 آذر 1396 - 13:15
مشاغل خانگی یکی از راه های نوین کسب و کار و تولید است، این حوزه به دلیل سودآوری مطلوب و در کنار آن سهم پایین سرمایه گذاری، یکی از راه های درمان بیکاری، پویایی و نشاط در بین افراد جامعه است.

257نفر در شهرستان اردستانِ استان اصفهان در حوزه مشاغل خانگی و صنایع دستی فعال هستند. بیشترین رشته های فعال شهرستان شامل سفال گری، نقاشی روی سفال، قلم زنی، خراطی روی چوب، چرم دوزی و نگاری است.

یکی از مربیان کارگاه خیاطی روستای ومکان اظهار کرد: بر اساس تعامل صورت گرفته بین فنی و حرفه ای، صنعت و بسیج سازندگی یک کارگاه مشاغل خانگی در این روستا راه اندازی شده است.

زهرا جمالی به خبرنگار ایسنا گفت: این کارگاه زمینه اشتغال 25نفر از زنان این روستا را فراهم کرده است و علاوه بر آموزش، در حال حاضر تولید لباس نیز انجام می شود.

هم چنین لیلا باقری یکی از فعالان هنر میناکاری در اردستان با بیان اینکه پس اتمام تحصیل به دنبال شغل مناسب بودم و ایجاد کارگاه مشاغل خانگی را در برنامه خود قرار دادم، گفت: در حال حاضر حدود 25 نفر در کارگاه میناکاری آموزش لازم را دیده و تولیدات خود را به بازار عرضه می کنند.

هم چنین رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان گفت: هشت کارگاه مدون صنایع دستی با پروانه تولید کارگاهی و 150 پروانه مشاغل خانگی توسط میراث فرهنگی شهرستان در این حوزه صادر شده است.

محمدرضا صدوقی به خبرنگار ایسنا_منطقه اصفهان در اردستان اظهار کرد: در سال جاری و با تصویب کارگروه اشتغال شهرستان، حمایت خوبی را در مشاغل خانگی انجام داده ایم و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصد احیای رشته های فراموش شده صنایع دستی شهرستان را دارد.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته سبد بافی، سنگ تراشی، مسگری و بافت پارچه های کرباسی در شهرستان رواج داشته که متاسفانه به مرور زمان فراموش شدند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان افزود: رشته سنگ تراشی در روستای توتکان از توابع بخش مرکزی اردستان هنوز وجود دارد. ابزار و ادوات این هنر مانند هاون با قدمتی بیش از دو هزار سال در استان و کشور عرضه می شده است.

توسعه اشتغال با کسب و کارهای خانگی

هم چنین مسئول قرارگاه سازندگی سپاه اردستان گفت: کسب و کارهای خانگی از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه اشتغال های خرد و متوسط به شمار می رود.

امیر صادقی اظهار کرد: توسعه مشاغل خانگی، ایجاد بستر مناسب برای توسعه ظرفیت های اشتغال، کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده از اهداف اساسی راه اندازی کسب و کار خانگی است.

وی با بیان اینکه 140میلیون تومان تسهیلات برای ایجاد شش کارگاه مشاغل خانگی پرداخت شده است، افزود: در حال حاضر شش کارگاه مشاغل خانگی در رشته های خیاطی، نقاشی روی سفال، قالی بافی و میناکاری در شهرستان اردستان و روستاهای آن ایجاد شده است که در این کارگاه ها 100 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده اند.

مسئول قرارگاه سازندگی سپاه اردستان، افزایش درآمد خانوار، رفاه عمومی و ارتقای فرهنگ کار از طریق آشنایی کودکان و جوانان را از اهداف توسعه مشاغل خانگی دانست و گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان امسال پنج کارگاه مشاغل خانگی دیگر با اشتغالزایی 75نفر راه اندازی می شود.

ایسنا

نظرات
آخرین اخبار