15 اکتبر، روز سرنوشت ساز برای برجام | فراتاب
کد خبر: 6727
تاریخ انتشار: 17 مهر 1396 - 22:57
همه چیز را درباره احتمال نقض برجام از سوی آمریکا بدانید
اظهارات دونالد ترامپ در مورد لغو برجام در ماه ها و روزهای اخیر به خصوص بعد از سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد باعث شده احتمال تائید نکردن آنچه که آمریکا پایبندی ایران به برجامی می داند بیشتر شود. بلومبرگ در مطلبی به احتمالات ممکن در مورد عدم تائی

دونالد ترامپ به عنوان نامزد ریاست جمهوری در دوران انتخابات قول داد که توافق هسته ای موسوم به برجام را لغو کند یا حداقل در آن تغییراتی را صورت دهد. توافقی که در آن ایران متحد شده بود که در ازای لغو تحریم های مرتبط به برنامه هسته ای خود، این برنامه را متوقف کند. اخیرا ترامپ اعلام کرده که ممکن است توافق هسته ای و پایبندی ایران را به آن را تائید نکند و این کار را به کنگره این کشور خواهد سپرد. آخرین فرصت برای اعلام نظر شورای امنیت ملی آمریکا در مورد توافق هسته ای 15 اکتبر است.

1-            روند تائید توافق چگونه است؟

به طور مشخص، این بخشی از توافق با ایران نیست، که با چین، فرانسه، روسیه، آلمان، انگلیس و آمریکا مذاکره شده، در عوض، این قانون بخشی از یک قانون تصویب شده توسط کنگره آمریکا است. بر اساس قانون بررسی 2015 توافقنامه هسته ای ایران، هر کدام از  رئیس جمهور های آمریکا باید هر 90 روز به کنگره اعلام کند که ایران به شرایط موافقت نامه پایبند است و مشمول لغو تحریم های مربوط به هسته ای است. گرچه ترامپ از ماه ژانویه تا کنون دو بار پایبندی ایران را به توافق نامه هسته ای تائید کرده است، در یک مصاحبه با وال استریت ژورنال در ماه جولای اعلام کرد که این کار را دیگر انجام نخواهد داد.

2-            ایران به توافق پایبند است ؟

ارزیابی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان انجام این توافق نامه، نشان داده ایران را به تعهداتش عمل کرده است. در اکتبر سال 2016، ایران کمی بیش از ذخایر آب سنگین، که در تصویربرداری پزشکی استفاده می شود را در اختیار داشت اما این موضوع در عرض چند هفته با انتقال مازاد آب سنگین به عمان حل شد.

3-            ترامپ به چه چیزی معترض است ؟

ترامپ ادعا می کند که ایران به روح این توفق پایبند نبوده و علت آن را داشتن برنامه موشکی این کشور و حمایت از به گفته وی تروریسم می داند. اما این مسائل، جزء توافق هسته ای نیستند، و ایران همچنان تحت تحریم های جداگانه ای از برنامه هسته ای از سوی آمریکا قرار دارد منتقدان این توافق نامه می گویند عدم وجود این موارد در توافق نامه از نقاط ضعف آن است و در نتیجه منافع امنیتی ایالات متحده را تامین نمی کند.

4-            چه چیزی باعث می شود که آمریکا ناراضی باشد اما همچنان به توافق پایبند بماند؟

جیم ماتیس وزیر دفاع اخیرا به کمیته های کنگره گفته است که منافع ایالات متحده ایجاب می کند که آمریکا به توافق با ایران باقی بماند اما می گوید موضوع صدور تائید جداگانه برای ایران است. اعلام این موضوع که ایران توافق را نقض کرده است باعث خواهد شد که آمریکا از توفق خارج شود بدون اینکه آن را نقض کند. دولت همچنین به متحدان اروپایی خود  برای پذیرفتن تغییراتی مانند تشدید مجدد رژیم بازرسی های توافق نامه، فشار می آورد، هرچند مشخص نیست که کدام یک از آنها در کنار آمریکا قرار می گیرند.

5-            خطرات که این اقدام دارد چیست؟

اعلام اینکه ایران به توافق هسته ای پایبند نبوده است باعث خواهد شد که کنگره آمریکا تحریم های مرتبط با برنامه هسته ی ایران را که برداشته شدن انها باعث شد ایران روند بازسازی اقتصاد خود را آغاز کند، دوباره برقرار کند. توافقنامه هسته ای نشان می دهد که ایران چنین اقداماتی را به عنوان "دلایل برای متوقف ساختن تعهدات خود" در نظر می گیرد. ایران گفته است که در صورت اقدام آمرکیا غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد را بلافاصله شروع خواهد کرد. غنی سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد در توافق نامه هسته ای منع شده بود.

6-            آیا کنگره این کار (عدم پایبندی ایران به برجام) را انجام خواهد داد؟

تام کاتِن (Tom Cotton) از سناتورهای جمهوری خواه کنگره و یکی از مخالفان توافقنامه هسته ای ایران پیشنهاد کرده است که به جای تحریم مجدد، کنگره با رئیس جمهور کار خواهد کرد تا "نحوه توافق را تغییر دهد" و اگر این اتفاق رخ ندهد عواقب ناشی از آن بر عهده ایران است. " با این همه جمهوری خواهان اکثریت متزلزلی در مقابل دموکرات های کنگره دارند که تمام تلاش خود را برای حمایت از اقدام اوباما انجام خواهند داد. به طور خلاصه، روشن نیست که کنگره چه کاری را انجام می دهد.

7-            سایر امضا کنندگان توافق آن را چگونه می بینند؟

سایرین همچنان متعهد به توافق هستند. بوریس جانسون(Boris Johnson) وزیر امور خارجه بریتانیا، اعلام کرده که "زنده نگه داشتن توافق" از اهمیت بسیاری برخوردار است. وزیر امور خارجه فرانسه، ژان ایوس لودریان (Jean-Yves Le Drian) گفته است که لغواین توافقنامه ضربه ای به تلاش برای محدود کردن تکثیر سلاح های هسته ای خواهد بود و ما در حال تلاش برای متقاعد کردن ترامپ و دیدگاه او هستیم.

8-            پاسخ ایران تاکنون چه بوده است؟

ایران اقدامات آمریکا را مانند وضع تحریم های غیر مرتبط با برنامه هسته ای در ماه آگوست را نقض توافقنامه می داند و این باعث می شود ایران، آمریکا را برای شکست خوردن برجام سرزنش و مورد انتقاد قرار دهد. ایران اصرار دارد که در دام تله نقض برجام نخواهد افتاد به همین خاطر تاکنون واکنشی متعادل داشته است. به عنوان مثال، مجلس ایران در ماه آگوست یک لایحه که افزایش بودجه برای برنامه موشکی کشور - که ایران آن را برای دفاع از خود ضروری می داند - و سپاه پاسداران که تحت تحریم های ترامپ قرار گرفته اند را تصویب کرده است.

 

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار