وقتی تروریسم توریسم را گروگان می گیرد | فراتاب
کد خبر: 6564
تاریخ انتشار: 5 شهریور 1396 - 21:06
پدیده تروریسم را می توان از جمله مسائلی دانست که در دنیای امروز همواره توجه مردم و رسانه های مختلف را در کشورهای گوناگون به خود جلب کرده است.

پدیده تروریسم را می توان از جمله مسائلی دانست که در دنیای امروز همواره توجه مردم و رسانه های مختلف را در کشورهای گوناگون به خود جلب کرده است. ظهور گروه های تروریستی در کشورهای گوناگون جهان باعث شده که امنیت جهانی به خطر بیفتد و امروزه به زحمت می توان کشوری را یافت که از وحشت، ناامنی و مشکلاتی که اقدامات تروریستی به وجود می آورد به طور کامل برحذر باشد. به زبان ساده می توان تروریسم را به استفاده از خشونت و یا تهدید به استفاده از خشونت برای دستیابی به اهداف سیاسی، مذهبی، و یا ایدئولوژیکی تعریف کرد.

بروز تروریسم وابسته به عوامل گوناگونی است که از جمله آنها می توان ناکامی در رسیدن به قدرت از طریق قانونی، فقر، نابرابری های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی در کشور یا منطقه اشاره کرد. علیرغم اینکه در طول تاریخ انسان ها، جوامع و دولت ها از تروریسم ضربه خورده اند اما در قرن بیستم و با پیشرفت علوم نظامی و پزشکی این پدیده گسترش بیشتری پیدا کرد و امروزه وضعیت به گونه ای شده که برخی از تحلیلگران از جنگ علیه تروریسم به عنوان جنگ جهانی سوم یاد کرده اند.

 از نظر آماری می توان دهه اخیر را یکی از پرتلفات ترین دوران ها در طول تاریخ دانست. یافته‌های گزارش «شاخص جهانی تروریسم» نشان می‌دهد که ۱۰ هزار حمله تروریستی در سال ۲۰۱۳ انجام شده که نسبت به سال ۲۰۱۲، ۴۴ درصد بیشتر شده است. این گزارش که توسط مؤسسه اقتصاد و صلح تهیه شده می‌گوید که در سال ۲۰۱۳ حدود 18 هزار نفر در اثر حملات تروریستی جان خود را از دست داده‌اند که هشتاد درصد (۱۴ هزار و ۷۲۲ نفر) آنها در کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و نیجریه قربانی عملیات های تروریستی شده‌اند. عراق با بیش از 6 هزار قربانی بزرگ‌ترین قربانی حملات تروریستی بوده و گروه‌های داعش، القاعده، بوکوحرام و طالبان مسئول بیشترین کشتارها بوده‌اند. جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ شروع شد، بیشترین تأثیر را در افزایش حملات تروریستی داشته است.

اروپا و سایر نقاط جهان نیز از این پدیده شوم بی نصیب نمانده اند. شمار حملات تروریستی در غرب اروپا در سال 2016 که تلفات زیادی در پی داشته به رغم کاهش کلی وقایع رخ داده، افزایش داشته است. داده ها نشان می دهد 30 حمله تروریستی با شمار تلفات زیاد در سال 2016 در غرب اروپا رخ داده است که این رقم در سال 2015 از 23 حمله فراتر نرفت. تعداد حملات تروریستی در غرب اروپا که تلفات جانی زیادی در پی داشته در سال های 2014 و 2015 به ترتیب 2 و 5 مورد گزارش شده است.

اقتصاد و امنیت را می توان به نوعی مکمل یکدیگر دانست و از این حیث تروریسم بیشترین ضرر را به اقتصاد کشورها و جوامع وارد می کند. در واقع ناامنی در جوامع اولین ضربه را به مشاغل و کسب و کارهایی وارد می کند که به شدت نیازمند امنیت و محیط به دور از تنش هستند. در میان بخش های مختلف اقتصاد از صنعت توریسم می توان به عنوان صنعتی نام برد که تروریسم بیشترین ضربه را به آن وارد می کند. این امر بخصوص در مورد کشورهایی که فاقد منابع زیرزمینی و صنایع پیشرفته هستند بیشترین تاثیر را می گذارد زیرا این کشور ها برای کسب درآمد های ارزی به شدت وابسته به ورود گردشگر هستند و ناامنی در این کشورها باعث می شود این کشورها از نظر اقتصادی وضعیت نابسامانی پیدا کنند.

در منطقه خاورمیانه شاید بتوان از ترکیه به عنوان کشوری نام برد که بیشترین ضربه را از تروریسم خورده است. اقتصاد ترکیه به شدت به توریسم وابسته است و این کشور به عنوان مقصدی مناسب برای جهانگردان طبقه متوسط اروپایی به حساب می آید. اما تنها در سال گذشته حوادث تروریستی گوناگون در این کشور باعث شد که از شمار گردشگران ورودی به این کشور به شدت کاسته شود. انفجار دو خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی ساختمان های اداری شهر آنکارا که ۶۲ کشته برجای گذاشت، حمله سه مهاجم انتحاری به فرودگاه آتاتورک در شهر استانبول که 45 نفر را به کام مرگ فرستاد از جمله حملات تروریستی بودند که تنها در سال گذشته در ترکیه اتفاق افتاد.

 براساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی موسسه آمار ترکیه که در ماه آوریل سال گذشته منتشر شد، طی ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس 2016 درآمدهای صنعت توریسم ترکیه به 4.07 میلیارد دلار کاهش یافته است، در حالیکه 71.3 درصد از این درآمدها از محل گردشگران خارجی بدست آمده است. در سال 2015 مجموع درآمد صنعت توریسم ترکیه 31.5 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با آمار مشابه سال قبل آن با 8.3 درصد کاهش را نشان می‌دهد. کساد بازار توریسم ترکیه آن چنان شدید بوده است که بسیاری از هتلداران این کشور نیز در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند و بسیاری نیز املاک و هتل‌های خود را به حراج گذاشته‌اند. براساس آمار رسمی منتشر شده‌ تعداد گردشگران آلمانی وژ اپنی در کشور ترکیه در ماه مارس 2016 نیز به ترتیب شاهد نزول 17 و 48 درصد بوده است.انجمن هتل داران ترکیه طی بیانیه‌ای که در آن زمان منتشر شد اعلام کرد که در سال 2016 کاهش قابل ملاحظه‌ گردشگران اروپایی به ویژه از کشور آلمان را پیش‌بینی شده  و اضافه کرد بسیاری از رزروها و رویدادها به سبب مسائل امنیتی لغو شده است.

اسپانیا همواره به عنوان یکی از مقاصد توریسم در اروپا به خصوص در میان قشر طبقه مرفه این قاره است و صنعت توریسم این کشور که با توجه به ناامنی های مرتبط با تروریسم در کشورهای شمال آفریقا مانند تونس و مراکش تبدیل به یکی از مقاصد مهم توریست ها در جنوب اروپا شده بود حالا روز های سختی را می گذارند. توریسم یکی از بزرگترین منابع مالی دولت اسپانیا  به شمار می رود اما تروریسم باعث شده این صنعت پرسود به عنوان یک عامل تهدید کننده برای صنعت توریسم این کشور تبدیل شود. حملات گاه و بیگاه از سوی گروه های جدایی طلب مانند اِتا که برای استقلال منطقه باسک با دولت مرکزی اسپانیا در ستیز هستند باعث کاهش گردشگران در مناطق شمالی این کشور شده بود و در این میان حملات اخیر در شهر بارسلون اسپانیا که به نوعی قطب توریسم اسپانیا به شمار می رود باعث کاهش حضور گردشگران شده است. حمله تروریستی که فردی وابسته به گروه تروریستی داعش  از طریق راندن یک خودروی ون به سوی عابرین یک بلوار پر ازدحام انجام داد، 34 کشته برجای گذاشت و همین امر برای ضرر دهی صنعت توریسم  این شهر کافی بود. یک روز بعد از این حادثه سهام کمپانی‌های وابسته به صنعت توریسم در این کشور با نزول قابل‌توجهی رو به رو شد و گروه خطوط هوایی «IAG» و هتل‌های زنجیره‌ای «ملیا» ۲ درصد از ارزش سهام خود را از دست دادند. خرید تور اسپانیا با کاهش تقاضا مواجه شد و حتی دبیرکل انجمن هتل‌داران بارسلون اعلام کرد که مواردی از لغو رزروها پس از حمله تروریستی بارسلون مشاهده شده است.

فرانسه همواره به عنوان یکی از مقاصد مهم توریسم در سطح دنیا مطرح است و کمتر توریستی در جهان است که آرزوی سفر به پاریس و دیدار از جاذبه های توریستی این شهر را نداشته باشد اما افزایش حملات تروریستی در این کشور به خصوص در 2 سال گذشته باعث شد که سهم این کشور از درآمدهای مرتبط با صنعت توریسم کاهش پیدا کند. شمار گردشگران پاریس بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ با 1.5 میلیون نفر کاهش همراه شد.

کنیا به عنوان مقصدی جذاب و دیدنی در قاره آفریقا برای گردشگران اروپایی به خصوص گردشگران مسن و بازنشسته اروپایی بوده که از تروریسم ضربه خورده است. این کشور که در شرق آفریقا واقع است طی سه ماهه اول سال 2015، در حدود یک چهارم از گردشگران خود را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از دست داد. تعداد گردشگران خارجی کنیا در این دو دوره به ترتیب 284 هزار و 381 هزار نفر بوده است. علت این کاهش ناشی از گسترش حملات تروریستی اسلام گراها در کشور کنیا است.  توریسم یکی از مهمترین منابع درآمدهای ارزی برای کنیا به حساب می آید  اما با کاهش حضور گردشگران در این کشور بسیاری از هتل ها مجبور شده اند تا فعالیت خود کاهش دهند، تعدادی از شاغلان را اخراج و سرمایه گذاری در بخش هتل داری به پائین ترین میزان خود در سال های اخیر برسد.

با توجه به این موارد می توان نتیجه گرفت که صنعت توریسم در جهان بیش از هر چیز نیاز به امنیت دارد و ناامنی و جنگ همواره دشمن درجه یک این صنعت بوده است. این امر به راحتی توانسته طی دهه های گذشته بسیاری از کشورها را از رسیدن به اهداف اقتصادی خود بازدارد و در صورتی که کشورها بتوانند جلوی بروز پدیده تروریسم را بگیرند می توان  امیدوار بود که اقتصاد این کشورها با توجه به درامدهای سرشاری که می تواند صنعت توریسم برای این کشورها به ارمغان بیاورد حرکتی رو به جلو داشته باشد. این مسئله به خصوص در مورد کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا که اکثرا از اقتصاد های ضعیفی برخوردار هستند بیشتر از همه صدق می کند. در غیر این صورت باید متظر ضربات مهلک و کشنده دیگری از طرف تروریسم به صنعت توریسم کشورهای مختلف در جهان ماند.

منبع: عصر اقتصاد

نظرات
آخرین اخبار