بدهی 70 میلیارد دلاری شیل آمریکا عامل صعود قیمت نفت | فراتاب
کد خبر: 6498
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1396 - 22:44
در روز های گذشته قیمت نفت با انتشار خبر های کاهش سطح ذخیره سازی آمریکا و شروع فصل افزایش مصرف بنزین روندی صعودی به خود گرفت و این رشد قیمت تا جایی ادامه داشت که قیمت های نگران کننده نزدیک به 40 دلار با افزایشی در حدود 10 درصد به بالای 50 دلار به ازای هر ب

در روز های گذشته قیمت نفت با انتشار خبر های کاهش سطح ذخیره سازی آمریکا و شروع فصل افزایش مصرف بنزین روندی صعودی به خود گرفت و این رشد قیمت تا جایی ادامه داشت که قیمت های نگران کننده نزدیک به 40 دلار با افزایشی در حدود 10 درصد به بالای 50 دلار به ازای هر بشکه رسید.

اما نکته قابل توجه این است که این افزایش قیمت در حالی رخ داده است که تولید نفت هم در اوپک و هم در آمریکا افزایش داشته است و این به آن معنی است که تا حدودی معاملات معمول تغییر یافته اند.

با این حال طبق یافته ‌های نظر سنجی رویترز، تولید نفت اوپک تحت تاثیر بهبود بیشتر تولید لیبی، در ماه ژوئیه ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به بالاترین رکورد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

کاهش عرضه از سوی عربستان سعودی و صادرات کمتر آنگولا کمک کرد پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در ژوییه به ۸۴ درصد افزایش پیدا کند. اگرچه این میزان نسبت به ۷۷ درصد در ژوئن افزایش یافته اما میزان پایبندی در این دو ماه نسبت به رکورد بالای ۹۰ درصد در اوایل سال جاری همچنان کمتر است.

عرضه نفت بیشتر از سوی لیبی به معنای آن است که عرضه از سوی ۱۳ کشور عضو اوپک که در توافق کاهش تولید مشارکت دارند، به بالای سقف تعیین شده افزایش یافته است. لیبی و نیجریه از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده‌اند تا تولیدشان را که به دلیل ناآرامی‌های داخلی دچار وقفه شده بود، بهبود دهند.

رشد تولید لیبی و نیجریه به چالش پیش روی اوپک برای حذف مازاد عرضه از بازارهای جهانی افزوده است و وزیران نفت کشورهای عضو این سازمان در دیداری که ۲۴ ژوئیه برگزار شد، برای محدود کردن تولید نیجریه توافق کردند و مقامات هفته آینده مذاکراتی را در زمینه بهبود پایبندی برگزار خواهند کرد.

یک منبع نزدیک به اوپک درباره مذاکرات پایبندی که روزهای هفتم و هشتم اوت در ابوظبی برگزار می‌شود، به رویترز گفت: بایستی همه کشورها برای دستیابی به پایبندی کامل متحد شوند.

اوپک در راستای توافق با روسیه و سایر کشورهای خارج از این سازمان، تولیدش را به میزان حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز از اول ژانویه سال ۲۰۱۷ تا مارس سال ۲۰۱۸ کاهش می‌دهد.

پایبندی بالا به این توافق و تولید کمتر در کشورهایی که در این توافق حضور نداشتند، میزان عرضه را در اوایل سال میلادی جاری کاهش داده بود اما افزایش تولید لیبی و نیجریه باعث شد تولید از ماه مه افزایش پیدا کند و از سوی دیگر، میزان پایبندی در برخی از کشورها کاهش پیدا کرده است.

بزرگترین افزایش تولید در ژوئیه مربوط به لیبی بوده که تولید نفتش به دلیل سال‌ها جنگ و ناآرامی محدود شده بود. میزان تولید این کشور به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته اما در مقایسه با ۱.۶ میلیون بشکه در روز که پیش از آغاز انقلاب سال ۲۰۱۱ تولید می‌کرد، همچنان بسیار کمتر است.

طبق یافته‌های نظرسنجی رویترز، میزان تولید عراق برای ژوئن مورد بازنگری قرار گرفت و افزایش یافت و تولید این کشور در ژوئیه نیز افزایش داشت. میزان عرضه در امارات متحده عربی، گابون و اکوادور که اعلام کرده از توافق کاهش تولید خارج خواهد شد، اندکی افزایش یافت.

در میان کشورهایی که تولید کمتری دارند، بزرگترین کاهش تولید در آنگولا بود که ۵۰ محموله صادر کرد که دو محموله کمتر از ژوئن بود. اما انتظار می‌رود حجم صادرات اوت افزایش پیدا کند.

تولید نیجریه پس از افزایشی که در ژوئن داشت به دلیل وضعیت اضطراری اعلام شده برای صادرات نفت بانی، در ژوئیه اندکی کاهش یافت. با این‌همه اگر صادرات این کشور به نرخ دو میلیون بشکه در روز برنامه‌ریزی شده برسد، ممکن است رشد تولیدش در اوت از سر گرفته شود.

براساس نظرسنجی رویترز، تولید عربستان سعودی در ژوئیه ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داشت با این‌همه میزان کاهش تولید این کشور در ژوئن مورد بازنگری صعودی قرار گرفت و به بالاتر از هدف اوپک رسید. میزان کاهش تولید این کشور در ژوئیه به بالای ۴۸۶ هزار بشکه در روز هدف گذاری شده رسید.

اوپک سال گذشته هدف تولید ۳۲.۵۰ میلیون بشکه در روز را اعلام کرد که بر  مبنای تولید اندک لیبی و نیجریه بود. این هدف تولید همچنین شامل اندونزی است که از آن زمان اوپک را ترک کرده و گینه استوایی را که جدیدترین عضو این سازمان است، دربرنمی‌گرفت.

افزایش تولید لیبی و نیجریه به معنای آن است که تولید اوپک در ژوئیه به ۳۲.۸۵ میلیون بشکه در روز بالغ شده که حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز بالای هدف عرضه این سازمان بوده است. با لحاظ شدن تولید گینه استوایی، مجموع تولید اوپک در ژوئیه به ۳۳ میلیون بشکه در روز رسید.

نظرسنجی رویترز بر مبنای آمار کشتیرانی فراهم شده از سوی منابع خارجی، آمار تامسون رویترز و اطلاعات منابع آگاه در شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره بوده است.

در همین حال تولید نفت خام آمریکا در ماه مه تحت تاثیر افزایش تولید در تگزاس و فعالیت‌های فراساحلی خلیج مکزیک، به بالاترین رکورد ۱۶ ماه گذشته رسید.

آمار ماهانه‌ ای که از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد، نشان داد تولید در ماه مه ۵۹ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۹.۱۷ میلیون بشکه در روز رسیده است در حالیکه میزان تولید در آوریل ۹.۱۱ میلیون بشکه در روز بود.

میزان رشد تولید نفت در آوریل نیز مورد بازنگری قرار گرفت و ۲۷ هزار بشکه در روز اعلام شد. تولید در تگزاس به میزان ۷۸ هزار بشکه در روز رشد کرد در حالی که در داکوتای شمالی ۱۲ هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن کاهش داشت.

تولید و تقاضا برای نفت خام آمریکا به دقت از سوی بازار نفت رصد می‌شود زیرا برخی از تحلیلگران انتظار دارند تولید رو به رشد از سوی حوزه‌های شیل آمریکا، کاهش تولید اوپک را که با هدف کاهش اشباع عرضه جهانی صورت می‌گیرد، جبران کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تقاضا برای میعانات در مه ۶ درصد یا معادل ۲۲۴ هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۳.۹۶۹ میلیون بشکه در روز رسید. تقاضا برای بنزین ۱.۶ درصد یا معادل ۱۵۴ هزار بشکه در روز رشد کرد و به ۹.۵۹ میلیون بشکه در روز رسید. مجموع تقاضای آمریکا برای نفت در مه ۴.۳ درصد رشد کرد و به ۲۰.۲۱ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش رویترز، مجموع تولید نفت آمریکا مطابق با پیش بینی اداره اطلاعات انرژی، ۹.۱۸ میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم سال میلادی جاری بود.

به گفته آبیشک کومار، تحلیلگر ارشد انرژی در "گلوبال گاز آنالیتیک" اینترفکس انرژی، انتظار می‌رود پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در ماه‌های آتی تحت فشار بماند، زیرا بدبینی نسبت به روند تعادل بازار با وجود اقداماتی که از سوی این سازمان و برخی از تولیدکنندگان خارج از اوپک انجام گرفته، افزایش پیدا کرده است.

کارسترن فریچ، تحلیلگر کومرس بانک نیز در این خصوص گفت: هرچه قیمت‌های نفت برای مدت طولانی‌تری پایین بماند، ریسک اینکه برخی از کشورهای اوپک دیگر به توافق پایبند نباشند، افزایش پیدا می‌کند.

به گفته جیورگوس بلریس، تحلیلگر تحقیقات و پیش بینی‌های نفت تامسون رویترز، پس از اعلام تصمیم اکوادور، اوپک به سرعت تعهدش نسبت به توافق کاهش تولید را مورد تاکید مجدد قرار داد. این سازمان وعده داد با پایبندی ضعیف اعضای خود مقابله کند با این‌همه مشخص نیست چگونه این کار را انجام خواهد داد. عربستان سعودی همچنان عمده کاهش تولید را برعهده گرفته است.

به گفته تحلیلگران بانک فرانسوی "بی ان پی پاریبا"، حقیقت ساده این است که اوپک و روسیه باید با این حقیقت کنار بیایند که رشد تولید در مناطق دیگر تلاش‌های آنها برای کاهش عرضه را تضعیف می‌کند.

شمار محدودی از تحلیلگران انتظار دارند بازار تا پایان سال در صورت پایبندی اوپک به توافق و ملایم شدن روند رشد حفاری تولیدکنندگان‌ شیل آمریکا، کسری کوچکی نشان دهد. اما سایرین بر این باورند که تعادل بازار ممکن است در سال آینده اتفاق بیفتد.

با این حال به نوشته ایسنا مجموع ذخایر نفت خام تجاری آمریکا از رکورد بالایی که در اواخر مارس مشاهده شد، ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۴۸۳.۴ میلیون بشکه رسیده و در حال حاضر برای نخستین بار در سال میلادی جاری، پایین سطح سال ۲۰۱۶ قرار دارد.

در عین حال مهدی عسلی کارشناس حوزه انرژی در این زمینه به عصر اقتصاد گفت: با وجود این موضوع که تولید نفت اوپک در حدود 90 هزار بشکه افزایش داشته است، این گمانه ها وجود دارد که علاوه بر کاهش تولید عربستان و نیجریه لیبی نیز از این پس تولید خود را تا حدودی محدود کند و این موضوع باعث شده است روند کاهشی قیمت نفت متوقف شود. علاوه بر این تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا و کاهش صادرات عربستان به آمریکا باعث شده است تا ایالات متحده با کاهش واردات رو به رو شود و با توجه به این که در فصل اوج مصرف بنزین قرار دارد، مجبور به افزایش تولید و کاهش ذخیره سازی شده است.

وی در ادامه گفت: عوامل یاد شده می توانند به صورت کوتاه مدت قیمت نفت را افزایش دهند اما عاملی که به صورت بلند مدت این قیمت را افزایش می دهد ضرر هایی است که قیمت پایین نفت متحمل شیل اویل آمریکا کرده است.

این کارشناس بازار انرژی در ادامه گفت: از آنجایی که آمار ها و پیش بینی های فعالان شیل اویل آمریکا کاملا درست پیش نرفته است و این منابع با نفت حدود 45 دلار سود دهی مطلوبی نداشته اند. از این رو میزان بدهی شرکت های فعال در این زمینه تا حدود 70 میلیارد دلار بالا رفته و پیش بینی ها حاکی از این است که اگر قیمت نفت و سطح تولید این شرکت ها در همین حدود باقی بماند، این رقم بدهی تا سال آینده به 110 و تا دو سال آینده به 160 میلیارد دلار نیز می رسد.

عسلی افزود: شرکت های خدمات نفت و گاز نیز با توجه به پایین بودن قیمت نفت دچار ضرر شده اند و این موضوع باعث شده است، حرکت شیل اویل در آمریکا کند شود.

وی اظهار داشت: اما عامل دیگری که باعث رشد قیمت نفت شده است، افزایش تقاضا در جنوب شرق آسیا است.

این کارشناس بازار نفت در پاسخ به این که روند قیمت نفت در ماه های آتی به چه صورت خواهد بود، گفت: به نظر می رسد که روند مازاد عرضه در بازار نفت در حال متوقف شدن است و اگر اوپکی ها سطح پایبندی خود را بالای 80 درصد نگه دارند، قیمت همچنان روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد. اما این روند با شیبی ملایم همراه خواهد بود و به نظر می رسد در پایان فصل پیک تقاضای بنزین نفت برنت در حدود 50 دلار باشد.

در نتیجه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با قیمت 49 دلار و 84 سنت به ازای هر بشکه و نفت خام برنت نیز به ارزش 52 دلار و 29 سنت به ازای هر بشکه معامله شدند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار