کد خبر: 5706
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1395 - 08:58
جشن بزرگ انقلاب در اربیل:
مراسم سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در شهر اربیل با حضور نمایندگان دولت اقلیم،احزاب کرد عراقی، روحانیون و شیوخ کرد در فضایی متفاوت از سالهای قبل برگزار شدورهبران کرد،ازانقلاب اسلامی گفتند و ایرانی مقتدر رادرمنطقه آرزو کردندو خواستار

فراتاب-گروه بین الملل:مراسم سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در شهر اربیل با حضور نمایندگان دولت اقلیم، احزاب کرد عراقی، روحانیون و شیوخ کرد در فضایی متفاوت از سالهای قبل برگزار شد و رهبران کرد، از انقلاب اسلامی گفتند و ایرانی مقتدر را در منطقه آرزو کردند و خواستار آن شدند که ایران همچنان در کنار کردها بایستد.

در این مراسم که بطور مستقیم از شبکه های تلویزیونی کرد زبان پخش می شد، نوزاد هادی استاندار اربیل به نمایندگی دولت اقلیم کردستان عراق در سخنانی ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران باعث دمیدن روحی تازه در مبارزات مبارزین کرد علیه رژیم بعث دیکتاتور شد.
وی افزود: هر روز که از عمر انقلاب گذشت جمهوری اسلامی ایران گامهای مثبت تر در روابط با اقلیم کردستان عراق برداشت که می توان به کمک ایران در بمباران شیمیایی حلبچه، کوچ مردم کردستان عراق، بازگشایی اولین سرکنسولگری ها در اقلیم بعد از سقوط رژیم و مبارزه با تروریست های تکفیری داعش اشاره کرد.
استاندار اربیل تاکید کرد: دولت اقلیم کردستان عراق همواره بر ادامه و توسعه روابط کنونی با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است.
در پی سخنان نماینده دولت اقلیم کردستان عراق، ملابختیار دبیر دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق با سخنانی حماسی بر فضای گرم مراسم افزود و با اشاره به اینکه جلال طالبانی در زمره اولین حامیان نهضت امام خمینی (ره) بود گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور مهم و راهبردی در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و بدون ایران نمی توان به حل مشکلات منطقه پرداخت.
دبیر دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق افزود: منافع همه در منطقه در این است که ابرقدرتها با قدرتهای منطقه ای برای ایجاد ثبات در منطقه بکوشند بدون اینکه حقوق کردها در این معادلات نادیده گرفته شود.
ملابختیار با اشاره به نقش فعال ایران در مبارزه با گروه های تروریستی و بدنبال آن مذاکرات آستانه و ژنو از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست با توجه به روابط دیرینه کردها با جمهوری اسلامی ایران همچنان در کنار بایستد و از آنان دفاع کند.
این مقام برجسته عراقی تصریح کرد کردهای عراق امروز روابط بسیار حسنه ای با جمهوری اسلامی ایران دارند و انتظار دارند در تمامی زمینه ها این روابط توسعه پیدا کند.
در ادامه این مراسم محمد حاجی محمود دبیرکل حزب سوسیالیست کردستان عراق نیز با سخنرانی برای حضار اظهار کرد: وجود ایرانی با ثبات و نیرومند برای ما حائز اهمیت است و روابط تاریخی سبب می شود بخواهیم در حل مشکلات کنونی عراق و در حمایت بیشتر بغداد از کردها نقش آفرینی کند.
در ابتدای این مراسم مرتضی عبادی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل ضمن خیر مقدم به حضار، به ماهیت وجودی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قدرتهای بیگانه و به چالش کشیدن قدرتهای سنتی منطقه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در حالی که 50 روز از عمرش نگذشته بود که با بحرانهای متعدد و سرانجام جنگ تحمیلی روبه رو شد، اما با جان فشانی مردم خود توانست از مردم سالاری دینی خویش به خوبی دفاع کند.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران با برشمردن موفقیت های کشور در زمینه های مختلف افزود: انقلاب اسلامی با تکیه بر ملت خویش امروز به پیشرفت های مهمی دست یافته است و در این روند حمایت مردم مستضعف را در سرلوحه اولویت های خود قرار داده و در این مسیر روابط تاریخی بین مبارزان کرد و جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است.
مرتضی عبادی تصریح کرد: بر زمین ریختن خون شهدای دو طرف در جنگ مبارزه با تروریسم تکفیری داعش بیانگر اراده ای برادرانه برای تقویت روابط دو جانبه براساس اصل احترام متقابل است.
این مراسم که با حضور مشتاقان انقلاب اسلامی در کردستان عراق و شهر موصل همراه بود، از سوی بسیاری از شبکه های اصلی کرد زبان بطور گسترده بصورت و مستقیم پوشش داده شد و این شبکه ها بخش های مهم خبری خویش را به این رخداد که در سالن سعد عبدالله شهر اربیل برگزار شد اختصاص دادند.
در اثنای این مراسم همچنین نماهنگی زیبا از مبارزه مشترک جمهوری اسلامی ایران و مبارزین عراقی پخش شد که از سوی حاضران به گرمی مورد استقبال قرار گرفت.
یکی از مهمترین تفاوتهای این مراسم نسبت به سالهای گذشته برگزاری مراسم در مرکز شهر و در میان مردم اقلیم کردستان عراق بود.
استقبال گسترده شرکت کنندگان ازاین مراسم سبب شد، خیابانهای منتهی به محل برگزاری مراسم گرفتار ترافیک شدیدی شوند.

نظرات
آخرین اخبار