کد خبر: 5604
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1395 - 19:39
روز دوشنبه و بعد از اعلام رسمی دستور اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مبنی بر محدودیت قائل شدن برای ورود اتباع برخی از کشورها به آمریکا، بازارهای بورس در آمریکا و آسیا واکنش منفی نشان دادند.

به گزارش فراتاب به نقل از  رویترز علت اصلی این واکنش منفی بورس وال استریت و بازارهای سهام آسیا نگرانی در مورد تاثیرات منفی اقدام اخیر ترامپ بر اقتصاد و تجارت است. بازارهای سهام اروپا نیز کار خود را بسیار کند آغاز کردند. براساس برآورد های CMC، DAX در آلمان با 0.3 کاهش در اولین ساعات روز دوشنبه روبه رو شد.بازارهای سهام  FTSE 100 بریتانیا با 0.4 درصد و CAC 40 فرانسه با 0.5 درصد کاهش هفته خود را آغاز کردند.

رئیس جمهور آمریکا در دستور اجرایی خود که روز جمعه صادر کرد ورود اتباع هفت کشور سوریه، ایران، عراق، سومالی، سودان، یمن و لیبی را به مدت 90 روز به خاک آمریکا ممنوع کرد. ضمن اینکه پذیرش پناهندگان به مدت 120 روز به حالت تعلیق درآمد. این تصمیم موجب اعتراض و برپایی تظاهرات شد و در عین حال نگرانی های بسیاری را مبنی بر بی ثباتی در تصمیم گیری های دولت ترامپ به وجود آورد.

جیمز وودز تحلیلگر سرمایه گذاری جهانی در موسسه ریوکین (Rivkin Securities) در سیدنی استرالیا می گوید:" ترامپ همواره در مورد اجرای این سیاست (محدودیت ورود مسلمانان به آمریکا) صحبت می کرد. این در حالی بود که بسیاری این صحبت ها را صرفا شعارهای انتخاباتی می دانستند اما وی به حرف خود عمل کرد."

وودز افزود:" این ها باعث تشدید نگرانی ها در مورد شروع جنگ اقتصادی با چین است که باعث خواهد شد هر دو طرف آسیایی و جهانی تحت تاثیرات منفی این تنش اقتصادی قرار بگیرند. بزرگترین تهدید در حال حاضر برای بازارهای جهانی این است که رئیس جمهور آمریکا این نوع سیاست ها را بدون توجه به اثرات اقتصادی آن ادامه دهد."

شاخص های MSCI نشانگر این است که بازارهای سهام آسیا-پسیفیک خارج از ژاپن 0.4 درصد از ارزش خود را از دست دادند. بازار های سهام استرالیا 0.9 درصد و نیوزیلند 0.7 درصد کاهش را در پایان روز نشان دادند. بازار بورس ژاپن معروف به  نیکی(Nikkei) 0.5 درصد کاهش داشت که دلیل آن تقاضای برای ین به دلیل افزایش صادرات بود. وال استریت، اس و پی نزدک(S&P Nasdaq) و داو جونز(Dow Jones) آمریکا نیز کاهش 0.2 درصدی را نشان دادند.

دستور تازه ترامپ باعث ایجاد موجی از نارضایتی و اعتراض در درون آمریکا به وجود آورده و باعث انتقادات بسیاری را در جهان به دلیل تبعیض آمیز بودن این سیاست شده است. چندین کشور از جمله کشورهایی که به طور عمده از متحدان آمریکا اقدام تازه ترامپ را تفرقه برانگیز و تبعیض آمیز توصیف کرده اند. قضات ایالات متحده در 5 ایالت این کشور، اجرای این فرمان را متوقف کرده اند با این حال وکلای افرادی که از این اقدام آسیب دیده اند می گویند که برخی از مقامات تمایلی نسبت به اجرای دستور قضات ایالتی نداشته اند.

در این میان تیراندازی در کِبِک کانادا در آخرین ساعات روز یکشنبه به نگرانی های سیاسی افزوده است. شش نفر هنگامی مشغول اقامه نماز مغرب در مسجد شهر کِبِک بودند توسط یک فرد مسلح کشته شدند. جاستین ترودو(Justin Trudeau) این اقدام را حمله تروریستی به مسلمانان توصیف کرد.

شاخص قیمت دلار در حدود 0.2 درصد در بازارهای آسیا کاهش یافت و به 100.34 به 100.17 رسید. مایکل هیوسان(Michael Hewson) تحلیلگر ارشد بازارشرکت معاملاتی CMC در لندن در یادداشتی نوشت:" واکنش قیمت ها به اقدام دونالد ترامپ در مورد محدودیت ورود مهاجران به آمریکا تاثیر منفی خود را در ارزش دلار و اقتصاد نشان داده است و نشان دهنده ترس بازارهای آسیا و آمریکا  از این اقدام و تاثیرات اقتصادی آن است."

به دلیل فشار های وارد شده به بازارها، آمارها روز جمعه نشانگر این بود که رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه چهارم کمتر از حد انتظارات است. تولید ناخالص داخلی 1.9 درصد افزایش را نشان می دهد که از 2.2 درصدی که اقتصاد دانان پیشبینی کرده بودند و سرعت رشد 3.5 درصدی در سه ماهه سوم کمتر است.

درآمد های شرکت نفت و گاز شورون (Chevron) کمتر از حد انتظار بود و درآمدهای استارباکس (Starbucks) نیز کمتر از میزانی بود که این شرکت پیشبینی می کرد. با این حال تاثیرات منفی طرح جدید ترامپ در آسیا ممکن است با تاخیر احساس شود. علت این امر تعطیلات سال نوی چینی در روز دوشنبه در کشورهای چین، هنگ کنگ، تایوان، کره جنوبی، سنگاپور، ملزی و ویتنام است.

در حالی که سیاست های آمریکا باعث سردرگمی سرمایه گذاران شده، سرمایه گذاران آسیایی تمرکزخود را در جلسه روز سه شنبه بانک مرکزی ژاپن و بررسی بخش های مرتبط با توسعه و تولید در چین در روز چهارشنبه گذاشته اند. بازارها همچنین منتظر اعلام نرخ تورم و آمارهای مربوط به آن در روز دوشنبه، نتیجه جلسه فدرال رزرو روز پنجشنبه خواهد بود.

عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار