جنگ نفت و گاز در سوریه بر روی نقشه | فراتاب
کد خبر: 4541
تاریخ انتشار: 23 آبان 1395 - 00:53
آیا بخشی از جنگ سوریه بر سر نفت است؟
مجله آنلاین فرهنگ استراتژیک strategic-culture در 24 اکتر مقاله ای به قلم Eric ZUESSE به عنوان " جنگ نفت وگاز در سوریه، بر روی نقشه" منتشر نمود که با توجه به نوع نگاه آن به مسئله جنگ در سوریه و عراق، برگردان آن به فارسی در این سایت منتشر میگردد.

فراتاب-گروه اقتصادی: به گزارش فراتاب مجله آنلاین فرهنگ استراتژیک strategic-culture در 24 اکتر مقاله ای به قلم Eric ZUESSE به عنوان " جنگ نفت وگاز در سوریه، بر روی نقشه" منتشر نمود که با توجه به نوع نگاه آن به مسئله جنگ در سوریه و عراق، برگردان آن به فارسی در این سایت منتشر میگردد.

آژانس خبری آناتولی ترکیه که توسط دولت آن کشور اداره می گردد، نقشه ی توصیفی وضعیت جاری از نیروهای وابسته به آمریکا و بنیادگرایان سنی وابسته به آن در مقابل روسیه و شیعه ها و سنی های غیر بنیادگرا ارائه داده و می نویسد، جنگ کنونی نفت-و-گاز در خاورمیانه به منظور کنترل بر سرزمین های تحت حاکمیت سوریه، جهت ساخت خطوط لوله در این سرزمین و رساندن نفت و گاز از خاورمیانه -به عنوان بزرگترین منطقه تولید کننده -به اروپا -به عنوان بزرگترین بازار مصرف- است. روسیه که در حال حاضر بر تامین گاز و نفت اروپا استیلا دارد هیچگونه مخالفتی با ایران، به عنوان یک دولت بزرگ شیعه دارنده منابع گاز که درصدد تصاحب بخشی از این بازرار است مخالفتی ندارد.قطر یک کشور سنی دارنده گاز بسیار تمایل دارد که تامیین بخشی از بازار انرژی و گاز اروپا را عهده دار گردد، و عربستان به عنوان یک کشور سنی که از بزرگترین دارندگان نفت جهان به شمار می آید تمایل دارد به بزرگترین تامین کننده نفت اروپا تبدیل گردد. اما خط لوله ای که قرار است نفت سعودی و گاز قطری را به اروپا برساند باید از سرزمین تحت حاکمیت حکومت سکولار اسد بگذرد

قطر یک کشور سنی دارنده گاز بسیار تمایل دارد که تامیین بخشی از بازار انرژی و گاز اروپا را عهده دار گردد، و عربستان به عنوان یک کشور سنی که از بزرگترین دارندگان نفت جهان به شمار می آید تمایل دارد به بزرگترین تامین کننده نفت اروپا تبدیل گردد. اما خط لوله ای که قرار است نفت سعودی و گاز قطری را به اروپا برساند باید از سرزمین تحت حاکمیت حکومت سکولار اسد بگذرد، و این به خوبی نشان میدهد که چرا آمریکا و متحدین بنیادگرای سنیش و همچنین سعودیها و قطریها از القاعده و سایر گروههای جهادی جهت فتح و به دست آوردن راه و مسیری در سوریه حمایت میکنند، بنابراین شرکتهای آمریکایی مانند هالیبرتن برای احداث خط لوله در آن مسیر در امنیت قرار خواهند گرفت تا بازار اروپا را از طریق شرکتهای مانند اکسون به چنگ آورند. همچنین دلیل ایران برای دفاع از دولت سوریه برخلاف مداخله جهادی های تحت حمایت عربستان-قطر وآمریکا که قصد براندازی دولت اسد را دارند، آن است که این کشور قصد دارد خط لوله گاز خود را از طریق سوریه به سواحل مدیترانه برساند.

اینجاست که نقشه ارائه شده توسط آژانس خبری آناتولی اطلاعات خوبی به ما می دهد: اولین موضوعی که توسط این نقشه ارائه میگردد ،تلاش بسیاری از کشورها برای از بین بردن کنترل داعش بر دومین شهر بزرگ عراق یعنی موسل است. نکته قابل اشاره در این نقشه، وجود یک کریدور برای خروج نیروهای داعش از موصل به سمت سوریه به منظور پیوستن این نیروها به سایر نیروهای جهادی تحت کنترل عربستان-قطر و آمریکا است که در حلب که برای براندازی بشار اسد با دولت آن کشور درحال نبرد هستند. 

دومین نکته در نقشه دوم به دولت مصر برمیگردد که از دولت اسد در مقابل مخالفانش در حلب حمایت میکند، جایی که شاخه القاعده سوریه در تلاش است تا کنترل خود بر بخش بزرگی از حلب را بازیابد، اما مصر از جانب خانواده سعودی به شدت برای دست برداشتن از این حمایت تحت فشار است. دراینجا و در نقشه سوم هدف روسیه از مسیرهای جدید خطوط لوله انتقال گازش به اروپا با هدف کاهش وابستگی آن کشور به سرزمین اکراین قابل اشاره است، کشوری که اوباما در فوریه 2014 ریس جمهور منتخب و بی طرف آن را از طریق کودتا ساقط نمود و آن کشور را فتح نمود.

در نقشه ی بعدی دو مسیر خطوط لوله گاز مورد رقابت شیعیان(تحت حمایت روسیه)و سنی ها (تحت حمایت آمریکا) از خاور میانه به اروپا که مرکز ثقل تهاجم به سوریه است به خوانندگان ارائه می گردد.

در 21 سپتامبر 2016 Gareth Porter مقاله ای منتشر نمود با عنوان" جنگ علیه رژیم اسد جنگ خطوط لوله نیست" «The War Against the Assad Regime Is Not a ‘Pipeline War’» و در آن به تعدادی از ایرادات و استدلالهایی که Robert F. Kennedy Jr.’s که در مقاله ای به عنوان «Syria: Another Pipeline War» منتشر شده بود اشاره نمود. Gareth Porter استدلال میکند که "فهم اینکه چرا بسیاری از آن توضیحات توسط فعالین ضد جنگ پذیرفته می شود آسان است: جراکه این استدلال در راستای تئوریهای است که به بصورت گسترده بر مبنای این بنا گردیده اند که تمامی جنگهای آمریکا در خاورمیانه برای نفت است تا کنترل خود بر منابع نفتی این منطقه را حفظ نموده تا از آن طریق هم نیازهای خود را تامین نماید و هم رقبا را از دستیابی به آنها محروم کند. اما واقعیت آن است که جنگ خطوط لوله بر مبنای یک تاریخ غلط بنا گردیده است و یک سردرگمی و عدم درک از مسئله واقعی سیاست آمریکا در خاورمیانه را نشان می دهد-چراکه در واقع جنگهای دولت آمریکا با هدف حفظ موقعیت نظامی آن کشور در منطقه صورت می گیرد". اما دراین میان Porter فراموش کرده است که به یک سوال کلیدی پاسخ دهد، و آن این است که چرا جنگهای دولتی آمریکا درصدد است تا موقعیت نظامی آن کشور را در منطقه حفظ نماید. راه اندازی و حفاظت از خطوط لوله نفت و گاز مهمترین دلیل در پاسخ به این چرایی است. بصورت واضح اسناد مرکز کندی نشان می دهد که در اوایل سال 1949 سازمان سیا به منظور رساندن نفت عربستان سعودی با کمترین هزینه و ازطریق خط لوله به اروپا در صدد سرنگون کردن دولت سکولار سوریه بوده است. فراتر از آن، هر استراتژیست نظامی میداند که جنگهای دولت آمریکا بصورت تنگاتنگی به صنایع نفت و گاز آمریکا شامل خطوط لوله(خدمات میدانهای نفتی) مربوط است، همانگونه که موضوع تصاحب سهم بازار (شرکتهایی مانند Exxon ودیگران)در این زمینه بسیار مهم است. و بنابراین Porter در آنچه که به هم ربط می دهد کاملا در اشتباه است. چراکه آنچه که باید به هم ربط داده شود آن است که مالیات دهندگان به دولت آمریکا ، بودجه قاتلین شرکتهای بین المللی آمریکایی را تامین می کنند.

در این زمینه اشاره به نحوه پرداختن اوباما در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان آموزشگاه نظامی West Point به این موضوع قابل ذکر و خوبی است. زمانی که اقتصاد و قدرت نظامی چین در همسایگی روسیه به حد نگران کننده ای رسیده است، تهاجم روسیه به سمت کشورهای بلوک شرق سابق، پایتختهای اروپایی را مرعوب و ناراحت نموده است. از برزیل تا هند، تمامی قدرتهای متوسط نوپا با ما به رقابت برخواسته اند و دولتهای آنها آنچه در اجلاسهای جهانی می گویند نشان از آرزوهای بزرگتر آنان دارد .حداقل به عنوان یک ملت پیشرفته که دموکراسی و اقتصاد بازار را در آغوش خود دارد، اخبار و رسانه های 24 ساعته عملا نادیده گرفتن تداوم منازعات فرقه ای و سقوط دولتها و صعود جنبشهای مردمی که متوجه نسل پیشین بود را غیر ممکن می نماید این وظیفه نسل شماست که به این دنیای جدید پاسخگو باشد.

سوالی که ما با آن موجه هستیم ،سوال که هریک از شما با آن روبرو هستید، این نیست که آیا آمریکا رهبر خواهد شد، بلکه این سوال است که ما چگونه رهبری خواهیم نمود، نه فقط تامین صلح و رفاه خودمان را، بلکه صلح و رفاه برای تمام دنیا را. او اشاره نمود که نظامیان آمریکا در خدمت شرکتهای بین المللی آمریکایی هستند که درحال رقابت با رقبای خود از برزیل ،چین، هند و هر نقطه دیگر در جهان که قدرتهای میانی در حال به رقابت برخواستن با آمریکا هستند. و این مکانهایی است که Gareth Porter باید به عنوان دشمان آمریکا به آن نگاه کند. رقبای اقتصادی دشمن هستند. اوباما به صورتی عبارت دشمنان آمریکا را در متنی متعادل استفاده کرده که حتی روزنامه نگاران مترقی مانند Gareth Porter آن را داخل یک عبارت مشکوک،گیومه،و یا کروشه قرار ندادند. هم در جناح راست یعنی اوباما و هم در جناح چپ کسی مانند Porter ،از یکسان انگاشتن دولتی که دفتر اصلی شرکت در آن قراردارد با آن شرکت – و استفاده از نیروی نظامی به عنوان بازوی اجرایی شرکتهای ملی- به عنوان راهی برای تضمین و حفاظت از آن شرکتها در مقابل سولات و چالشها استفاده می شود. RFK Jr.علی رغم اینکه برخی از برآوردهایش درست نبود ولی در کل اشتباه نکرد که گفت جنگ سوریه جنگ دیگری بر سر خطوط لوله است «Another Pipeline War» ، و اوباما صرفا آن را تشدید نمود بخش دیگری از تفسیر و برداشت Porter’s که به هرصورت که کاملا درست و دقیق بود عبارت از این بود که: صنایع دفاعی آمریکا (یا کشتار جمعی در خارج از کشور) تنها بطور خاص در خدمت دولت ایالات متحده قرار ندارند بلکه توسط دولت آمریکا به خدمت گرفته می شوند:" جنگهای دولتی به منظور حفظ موقعیت نظامی آمریکا در این منطقه صورت می گیرند"، برای حفاظت از بازار بزرگ خاورمیانه برای محصولات و خدمات دفاعی آمریکا. بنابراین تنها شرکتهای نفت و گاز و خطوط لوله آمریکا از قدرت نظامی آن کشور در منطقه منتفع نمی گردند بلکه شرکتها و صنایع تولید کننده تسلیحات کشتارجمعی نیز از آن سود میبرند. به منظور گسترش افکار عمومی( از گفته های اوباما تا نوشته های Gareth Porter) ما هیچ یک از مفروضات و ایده هایی  که میگویند" تجارت آمریکا نیز تجارت است" "جهنم هایی مانند سوریه نیز ادامه خواهند یافت". و یا آنکه "از جمله کارکردهای گسترده مالیات دهندگان آمریکایی تامین بودجه نظامی و سایر فعالیتها و عملیاتهای خارجی است که به سهامداران شرکتهای بین المللی آمریکایی خدمت رسانی میکنند"، را محکوم نمی کنیم. و درنهایت اینکهGareth Porter.در میان درختان گم شده چراکه نتوانسته است مه را ببیند.

 

منبع: strategic-culture

بازگردان به فارسی: بهروز نامداری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار