چشم انداز اجرای نادرست بانکداری اسلامی | فراتاب
کد خبر: 4328
تاریخ انتشار: 30 مهر 1395 - 13:24
نیلوفر فلاح

فراتاب  نیلوفر فلاح: در هر کشوری بانک ها نقش عمده ای در اقتصاد و نوع گردش پول در بازار دارند، بانک ها می توانند  با اعطای تسهیلات باعث کارآفرینی، رونق اقتصادی شوند.

در کشور ما بانک های دولتی و خصوصی بسیاری وجود دارد که باید به شیوه ی بانکداری اسلامی عمل و اداره شوند، در ابتدا باید به تعریف بانکداری اسلامی پرداخت: بانك اسلامی يك مؤسسه انتفاعى است كه برای دستیابی به اهداف نظام اقتصادی اسلام، در چارچوب احکام و اخلاق اقتصادی اسلام، با سرمايه خود و سپرده‌هاى مشتريان، به منظور كسب سود، به جمع‌آورى سپرده‌ها، دادن تسهیلات، اعتبارات و ارائه خدمات بانكى اقدام مى‌نمايد.

سال 1362 در ایران قوانین بانکداری اسلامی وضع شده و در ادامه به تایید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید با این حال در برخی از فعالیت و خدمات بانک ها اصول و قواعد بانکداری اسلامی حس نمی شود.

شاید بتوان گفت که یکی از دلایل اجرای نادرست بانکداری اسلامی وجود بانک های خصوصی می باشد که در سال های اخیر به تعداد آن ها اضافه شده است، بخش خصوصی همواره به دنبال کسب سود بیشتر است و با رعایت قوانینی که بانکداری اسلامی تعریف کرده است نمی تواند به این مهم دست یابد.

در حال حاضر بانک ها با اعطای سود بانکی ثابت سپرده گذاران را تشویق سپرده گذاری در بانک می کنند، این اقدام شاید در ظاهر به نفع سپرده گذار باشد ولی در چشم انداز آینده، اقتصاد کشور را دچار رکود می کند، زیرا سرمایه هایی که می توانند موجب اشتغال و کارآفرینی شوند در اختیار بانک ها قرار می گیرند تا به عنوان وام و با سودی که چندین برابر اصل پول است به متقاضیان اعطا شود، این مسئله جدا از همخوانی با ربا صدمات متعددی را به اقتصاد کشور وارد می کند.

عزم جدی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی جزو اساسی ترین موارد برای حل این موضوع است، همچنین باید پذیرفته شود که اگر با اجرای بانکداری اسلامی بخشی از بازار پول دچار آسیب شود و برخی از موسسات مالی و اعتباری ورشکسته شوند این اجرای این قانون با تزلل رو به رو نشود.

 

نظرات
آخرین اخبار