آقاي كريمي قدوسي آب به آسياب دشمن نريزيد | فراتاب
کد خبر: 4196
تاریخ انتشار: 11 مهر 1395 - 17:11
گزارش كامل حضور ظريف در جلسه علني خانه ملت:
محمد جواد ظریف وزير امور خارجه كشورمان صبح امروز (يكشنبه) جهت پاسخ به سوالات جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره برجام و محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان درباره دیپلماسی اقتصادی وارد مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش فراتاب، محمد جواد ظریف وزير امور خارجه كشورمان صبح امروز (يكشنبه) جهت پاسخ به سوالات جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره برجام و محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان درباره دیپلماسی اقتصادی وارد مجلس شورای اسلامی شد. گفتني است این اولین بار است که وزیر امورخارجه جهت پاسخ به سوالات نمایندگان در صحن مجلس دهم حضور می یابد و بدو ورود به مجلس با استقبال گرم نمایندگان قرار گرفت. ظريف در پاسخ به سوال محمد رضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان مبنی بر این که علت فعالیت نکردن وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی اقتصادی چیست؟ با تاکید بر این که دستگاه دیپلماسی مددکار و یاور پیشرفت اقتصادی کشور است، اظهارداشت: این وزارتخانه توانست موانع قانونی پیش روی پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور را بردارد.
ظریف یادآور شد: وزارت امور خارجه در خدمت پیشرفت کشور، اقتصاد مقاومتی، کارآفرینان داخلی، دستگاه های اقتصادی برای وارد کردن سرمایه و فناوری مورد نیاز کشور از یک سو و صادرات خدمات فنی و مهندسی است.
وی تصریح کرد: پیشرفت های خوبی در این زمینه در حد توان، امکانات و مقدورات حاصل شده است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی در دولت یازدهم وظیفه خود را به عنوان یار و همراه پیشرفت اقتصادی کشور تعریف کرده و بعد از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ازسوی رهبر معظم انقلاب، وزارت امور خارجه هدف خود را پیشبرد اقتصادی مقاومتی قرار داده است.
ظریف ادامه داد: فرهنگ حاکم بر وزارت امور خارجه در سه - چهار دهه گذشته به دلیل ضرورت ها سیاسی - امنیتی بوده است، در حال حاضر تبدیل این ساختار به فرهنگی که در جهت توسعه و کمک به پیشرفت صادرات غیر نفتی و وارد کردن فناوری سیاست خارجی عمل کند از اقدامات دستگاه دیپلماسی است.
وی تصریح کرد: به همین منظور هم در ساختار داخلی وزارت امور خارجه و هم در نظام داخل کشور از طریق ستاد هماهنگی روابط اقتصادی آموزش های لازم به کارشناسان و سفرا انجام شد.
وزیر امور خارجه همچنین گفت:وزارت امور خارجه هنوز در ابتدای راه است وظیفه ای که بر عهده داریم وزارت امور خارجه و بخش سیاست خارجی به جای این که هزینه برای اقتصاد باشد باید کمک کار توسعه و یار و یاور تولید کنندگان و فعالان اقتصادی باشد.
ظریف یادآور شد: درسه سال گذشته وزارت امور خارجه نشان داده که در این حوزه توانسته شرایط منطقه و بین الملل را تا حد قابل توجهی تعدیل کند و موانع قانونی را از جلو پیشرفت اقتصادی و همکاری اقتصادی بین المللی بردارد و اینها به عنوان دستاورد ها وزارت امور خارجه مطرح است.

وزارت خارجه براي كار اقتصادي تشكيل نشده است

وی با بیان این که وزارت امور خارجه برای کار اقتصادی تشکیل نشده است، اظهار داشت: هدف وزارت امور خارجه کار سیاسی - امنیتی بوده است.وظیفه ای که دولت از ابتدای کار بر عهده گرفته بود این بوده مشکل را آسیب شناسی کند.در آسیب شناسی چند مشکل را نشان گرفتیم برای حل آن تلاش کردیم.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: فضای بین المللی همکاری با جمهوری اسلامی ایران قبل از دولت یازدهم هزینه بر بود امروز همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای همه دنیا افتخار آفرین است.
ظریف ادامه داد: همه صف کشیده اند به کشور ما وارد شوند، این مهم ترین کار بود. دولت یازدهم و وزارت امور خارجه در جهت دستورات رهبر معظم انقلاب و با کمک مردم دلاور ایران توانسته وظایف خود انجام دهد.
وی تصریح کرد: مشکل دوم گرایش سیاسی -امنیتی وزارت امور خارجه بوده که به دلیل شرایط جنگ تحمیلی، تحریم ها، فشارهای سیاسی و بین المللی به وزارت خارجه تحمیل شد.
رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: دولت یازدهم و بنده تلاش کردم گرایش سفرا و کارشناسان را از حوزه سیاسی و امنیتی که کماکان یک حوزه ضروری برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است به حوزه اقتصادی سوق دهیم این کار را در جلسات و سمینارهای مختلف انجام دادیم و مهم ترین اقدام در این حوزه تغییر ملاک ارزیابی سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی از ملاک های سیاسی امنیتی به ملاک های اقتصادی بوده است.
ظریف مشکل سوم را ضعف کارشناسی عنوان کرد که وزارت امور خارجه تلاش کرده است از چند طریق آن را حل کند.
وی خاطرنشان کرد: به همین منظور در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، رشته دیپلماسی اقتصادی راه اندازی کردیم تا دانشجویان جدیدی که استخدام می کنیم در این حوزه متخصص باشند.
وی ادامه داد: ما به استخدام کارشناس در حوزه اقتصادی اهمیت می دهیم، در این زمینه هم کارشناسان جدیدی استخدام خواهیم کرد و هم به متخصصین اقتصادی توجه ویژه خواهد شد.

نگراني از متهم شدن سفرا

وزیر امور خارجه نگرانی سفرا از متهم شدن به فساد در معامله عنوان کرد و گفت: حضور در معاملات اقتصادی مشکل بعدی است البته برای وزارت امور خارجه که یک دستگاه بسیار حساس است فساد همکاران که در گذشته اتفاق نیفتاده در آینده هم اتفاق نحواهد افتاد.
ظریف افزود: این موضوع یک نگرانی و حساسیت ضروری است ولی به سفرا و کارشناسان اعلام کردیم تا زمانی که با رعایت مصالح کشور در خدمت پیشرفت و پیگیری نیازهای بخش خصوصی و دولتی در حوزه اقتصادی باشند، نباید نگران اتهامات باشند.
وی تصریح کرد: ما با اتهاماتی که به سفرا و نمایندگی های ما زده شود با جدیت برخورد می کنیم، خدای ناکرده مانع فعالیت سفارتخانه های ما نشوند. به اتاق بازرگانی گفتم سفارتخانه ها باید وظیفه خود را در خدمت مردم می دانند.
رییس دستگاه دیپلماسی همچنین اظهارداشت: بخش کنسولی موظف است نیاز کنسولی هموطنان در خارج از کشور را بدون توجه به سلایق و گرایشات انجام دهد و در حوزه اقتصادی هر کارآفرینی که نیازمند به کمک باشد این کار را انجام دهد.
ظریف در مورد مشکلات ساختاری وزارت امور خارجه نیز گفت: وزارت خارجه از بعد از انقلاب اسلامی چند بار تغییر ساختاری داد و همواره در این تغییرات ساختاری بخش اقتصادی متضرر شده است.
وی گفت: این مساله به این دلیل است که در شکل گیری معاونت های منطقه ای با توجه به گرایش های سیاسی وزارت خارجه، غلبه با موضوعات سیاسی بوده و از طرف دیگر این امکان وجود نداشته است که مسوولیت های یک معاونت منطقه ای به مسایل فرهنگی سیاسی اقتصادی تقسیم شود به این دلیل که امروز در جهان بهم پیوسته کنونی همه چیز در یک حوزه شکل می گیرد.
رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: بنابراین ما برای این که از یک طرف مشکل ناهماهنگی را در حوزه های منطقه ای ایجاد نکنیم و از طرف دیگر بتوانیم بر بخش اقتصاد متمرکز باشیم مسوولیت پیگیری روابط اقتصاد کشور را در حوزه خارجی در حدی که در اختیارات قانونی وزارت امور خارجه است به قائم مقام واگذار کردیم.
ظریف توضیح داد: اکنون وظیفه اصلی و عمده قائم مقام وزارت امور خارجه هماهنگ کردن تلاش های اقتصادی وزارت خارجه است. همین طور بنده این وظیفه را برای خود ترسیم کردم که در سفرهای خارجی به عنوان همراه بخش خصوصی و بخش دولتی اقتصادی همواره در جهت پیگری نیازهای آنها تلاش کنم بیش از 160 بنگاه های بزرگ بخش خصوصی کشور در سفرهای مختلف بنده به آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و اروپا همراه هیات بودند. ستاد هماهنگی روابط اقتصادی برای آنها برنامه ریزی عملیاتی کرده است و در همه سفرها جلسات اقتصادی تشکیل دادیم.
وی ادامه داد: عمده محور مذاکرات ما با طرف های مقابل امروز در همه سفرها موضوعات اقتصادی است. لذا این تلاش ویژه در وزارت امور خارجه برای پیگیری هدفمند اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است و در این زمینه هم توفیقات خوبی داشتیم.
وزیر امور خارجه توضیح داد: افزایش صاردات غیرنفتی به ویژه به کشورهای هدف تعریف شده است و همچنین افزایش ورود سرمایه و فناوری از کشورهای مختلف هدف امروز به عنوان دستاورد جدی دولت در این زمینه مطرح است.
ظریف ادامه داد: اما آخرین موضوع آسیب شناسی که باز هم دکتر پور ابراهیمی با توجه به حساسیت، دقت و تخصصی که در این حوزه دارند و ما هم از راهنمایی های ایشان در این سه سال گذشته بهره مند شدیم و از راهنمایی های سایر نمایندگان مجلس استفاده کردیم بحث مشکل ساختاری ملی است.
وی یادآور شد: در کشورهای مختلف یک مسوول برای روابط اقتصادی خارجی وجود دارد اما در کشور ما دستگاه های مختلف مسوولیت روابط اقتصادی خارجی را بر عهده دارند. این موضوع در دولت مطرح شده و یک جلسه به دستور آقای دکتر جهانگیری در وزارت امور خارجه با حضور وزرای صنعت، معدن، تجارت و اقتصاد و راه و شهرسازی و رییس کل بانک مرکزی شکل گرفت تا مدل های مختلف کشورها را بررسی کنیم تا امکان یک کاسه شدن فعالیت های اقتصادی خارجی کشور را د رنظر بگیریم.
ظریف اضافه کرد: همچنین دو جلسه هم اندیشی با حضور مسوولان گذشته و کنونی وزارت بازرگانی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، مسوولین سازمان سرمایه گذاری و صندوق ضمانت صادرات تشکیل شده و بحث های خوبی انجام شده است و مجموعه ای از جمع بندی ها در این حوزه شکل گرفته است.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: اما متاسفانه در داخل کشور یک دیدگاه مشترک در این زمینه نداریم که آیا ما هم می توانیم همچون کره جنوبی ژاپن و استرالیا فعالیت اقتصادی خارجی مان را در یک حوزه متمرکز کنیم و یک فرد یا دستگاه مسوول آن باشد. یا به لحاظ مختصات ملی که داریم نیاز داریم دستگاه های مختلف این کار را انجام دهند.
ظریف همچنین گفت: تا زمانی که در حد ملی به چنین اجماعی برسیم، معتقدیم تقویت ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی که امروز در این دولت برای نخستین بار تحت نظر قائم مقام وزیر خارجه و با حضور معاونین دستگاه ها تشکیل می شود، تقویت کنیم و از امکانات معاون اول رییس جمهوری به عنوان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم، ستاد را تبدیل به شورایی زیر نظر معاون اول رییس جمهوری برای هماهنگی های اقتصادی که طراحی های آن تدوین و ارایه شده است و ان شاء الله هر چه پیش می رویم در جهت اهدافی که آقای پورابراهمی به درستی به آن اشاره و دقت کردند، حرکت خواهیم کرد.
ظریف اظهار داشت: نکته مهم این است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در خدمت پیشرفت، اقتصادی مقاومتی، کارآفرینان داخلی و دستگاه های اقتصادی داخلی برای وارد کردن سرمایه و فناوری مورد نیاز کشور از یکسو و صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالاهای غرینفتی از سوی دیگر است.
وی تصریح کرد: در حد توان پیشرفت های بسیار خوبی در این زمینه حاصل شده است اما همواره نیازمند همراهی همکاری و همفکری دوستان عزیز هستیم و از مجلس سپاسگزاریم که در برنامه ششم توسعه نکته مربوط به هماهنگی تمامی دستگاه های کشور در حوزه روابط خارجی با وزارت امور خارجه را مد نظر قرار دادند.
وی ادامه داد: ما به همان حدی که دولت در این زمینه پیشنهاد داده، بسنده می کنیم. اما معتقدیم با همکاری همه دستگاه های کشور سیاست خارجی می تواند در خدمت منافع ملی هم در حوزه منافع آرمانی و هم منافع اقتصادی کشور باشد.
به گزارش ایرنا، محمد رضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در پایان سخنان وزیر امور خارجه اعلام کرد که از پاسخ های ظریف قانع شده است.

علت تغيير اميرعبداللهيان

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان همچنيندر پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد که علت برکناری امیرعبداللهیان و احتمال ارتباط این کار با نگرانی های قدرت های خارجی را پرسیده بود، گفت : در وزارت امور خارجه کمترین تغییر صورت گرفته این به دلیل این است بنده همکاران وزارت را بزرگترین سرمایه کشور می دانم.
ظریف تاکید کرد: اعتقاد دارم وزارت به دلیل اینکه دستگاه سیاسی داخلی نیست طبق اساسنامه همکارانش اجازه ندارند در حوزه های سیاسی وارد شوند لذا کلیه همکاران ما در جهت منافع ملی حرکت می کنند.
وزیر امور خارجه به چرخش نیرو در وزارت خارجه اشاره کرد و گفت:چرخش نیرو در وزارت خارجه یک واقعیت بدیهی است جناب آقای امیر عبداللهیان قرار بود به عنوان سفیر ایران در کشور بسیار مهم وحساس عمان که برای ما حساسیت استراتژیک دارند تشریف ببرند؛ با خودشان هم صحبت شده بود همه اقدامات لازم صورت گرفته بود و معاون بعدی هم تعیین شده بود.
رییس دستگاه دیپلماسی افزود: ایشان به دلیل مشکلات خانوادگی تصمیم گرفتند فعلا به ماموریت تشریف نبرند و تصمیم ایشان را پذیرفتیم از ایشان به عنوان مشاور وزیر استفاده کردیم هم اکنون هم بسیار خوشحالیم که در مجلس شورای اسلامی حضور دارند.
وی در پاسخ به آن بخش از سخنان کریمی قدوسی که گفته بود علت تغییر امیرعبداللهیان نگرانی برخی قدرت های خارجی است، گفت: این توهین به وزارت خارجه نیست توهین به نظام است که ادعا کنیم به خاطر نگرانی خارجی ها مسئولین خود را عوض می کنیم .این حرف هیچ اساس و پایه ندارد حمایت از مقاومت وظیفه کل دستگاه سیاست خارجی است نه یک فرد.

وجهه سياست خارجي كشور را خدشه دار نكنيد

ظريف در ادامه گفت: برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاسی وجهه سیاست خارجی انقلابی ایران را خدشه دار نکنید. چرا ادعا می شود که طرف ایرانی در برابر حقوق ملت کوتاه می آید؟ هیچگاه چنین نیست و به یاری خدا هیچگاه چنین نخواهد شد.
وی اظهار داشت: با همه احترام و ارادتی که به جناب آقای کریمی قدوسی داریم واقعا متاسفم که تریبون مجلس شورای اسلامی به دنیا اعلام می کند که وزیر خارجه ای که موظف است دستورات مقام معظم رهبری را اجرا کند زمینه ساز تغییر سیاست جمهوری اسلامی در منطقه است.
ظریف گفت: این حرف از هیچکس پذیرفته نیست چون هیچکس چنین حقی را ندارد.
وی ادامه داد: از شما تقاضا می کنم برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاسی داخلی وجهه سیاست خارجی انقلابی، مبارز و مقاوم جمهوری اسلامی در جهان را خدشه دار نکنید، اگر کسانی آب به آسیاب دشمن ایران و دشمن انقلاب اسلامی می ریزند ، آنهایی هستند که در پیگیری سیاست های اصولی نظام تردید می کنند.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: چه کسی این جرات را دارد که مقاومت اسلامی که سند افتخار این نظام و جمهوری اسلامی و مردم ایران است را زیر سوال ببرد. من خوشحالم که مسئولین مقاومت، نه جنابعالی، از بنده تشکر می کنند. خوشحالم و افتخار می کنم که برادر بزرگوار قاسم سلیمانی، برادر ارجمندم سیدحسن نصرالله و برادر خوبم رمضان عبدالله هر روز در تماس با من از سیاست های جمهوری اسلامی تشکر می کنند.
وی ادامه داد: تقاضا می کنم جناب آقای کریم قدوسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی که مبتنی بر دیدگاه های مقام معظم رهبری و رهنمودها و میراث امام (ره) عالیقدر را زیر سوال نبرید.
ظریف گفت: به خاطر منافع کوچک و کوته نظرانه داخلی این گونه با وجهه انقلابی جمهوری اسلامی بازی نکنید. چه کسی از صحبت خصوصی آقای سرمدی با آقای دکتر امیر عبداللهیان به شما گزارش داده است؟ شما چگونه به خود جرات می دهید که در صحن مجلس خلاف بگویید؟ من که می دانم چه گذشته است؟ من برای حفظ احترام همکارانم سکوت می کنم و اجازه نخواهم داد هیچ یک از همکارانم مورد سوال قرار بگیرند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: اما به شما می گویم که هیچ کس، هیچگاه جرات ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی به ما توصیه ای بکند. چنین چیزی را هیچگاه اجازه نمی دهیم و به شما هم اجازه ای نمی دهیم چنین تهمتی را به سیاست خارجی جمهوری اسلامی بزنید و اجازه بدهید که دشمنان این کشور و انقلاب جرات پیدا کنند که این لاطائلات را بگویند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: امکان ندارد چنین حرفی از جمهوری اسلامی صادر شود، امکان ندارد ما برای پیام دادن به این و آن نسبت به تغییر همکارانمان اقدام کنیم.
وی با تاکید بر این نکته که سیاست و سیاست خارجی ما بر اساس اصول انقلاب است، افزود: اصول انقلاب سیاست خارجی و کشور ما را توانمند ساخته که در صحنه بین المللی حضور فعال پیدا کند.
وی افزود: سیاست انقلابی و آرمان های انقلاب این امکان را فراهم کرده که به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان کنونی حضور یابیم. جهان کنونی، جهان مبارزه و تقابل ایده هاست. جهان کنونی جهان قدرت معنایی است. قدرت معنایی جمهوری اسلامی ایران از باورها نسبت به مقاومت این مردم نشات گرفته است، این باورها را خدشه دار نکنیم و زیر سوال نبرید.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: مردم، رهبری، نظام، پیام تازه انقلاب اسلامی ما مبنای قدرت ماست، این مبنای قدرت کشور را پاس بداریم. در بحث هسته ای همین مبنای قدرت بود که توانست قدرت های بزرگ را در برابر ایران وادار به پذیرش حق ایران و کنار گذاشتن تحریم ها کند.
رییس دستگاه دیپلماسی گفت: «درست است که به سختی پذیرفتند، سخت بود برایشان، سخت است اجرای آن، ببینید هر روز وزیر خارجه آمریکا در برابر موجی از انتقاد در آن کشور قرار دارد که تو تبدیل به فروشنده سیار ایران شده ای، این افتخار ملت ما است حکومتی را که هر روز به این سو و به آن سو می رفت و با کمال افتخار هزینه برای ارتباط با جمهوری اسلامی ترسیم می کرد امروز ناگزیر است اعلام کند که تحریمی در برابر تصمیمات برجام باقی نگذاشته ام.
ظریف اضافه کرد: ما این موارد را به عنوان نقاط قوت نظام، رهبری و توانمندی کشور بشناسیم، ما اجازه نخواهیم داد که در هیچ حوزه ای هیچ یک از طرف های برجام از حدود خود تخطی کنند.
وزیر امو رخارجه تاکید کرد: ما با کمال قدرت و شجاعت در برابر زیاده خواهی ایستادگی می کنیم. برجام فقط برای حل مسئله هسته ای بود .اگر روزی قرار شود ایران راجع به موضوعات دیگری مذاکره کند؛ بدانید که خواسته ها و دیدگاه ها و دلائل و نکات مورد تاکید جمهوری اسلامی و انتقادها از رفتار شما حتما فراتر از حرف های شما است. اما ما این تصمیم را نگرفته ایم، قصد نداریم در حوزه های دیگر وارد مذاکره شویم، لذا شما موظف هستید وظایفی را که در برجام پذیرفته اید اجرا کنید، ما این گونه با طرف مقابل صحبت می کنیم، چرا نشانی اشتباهی به طرف مقابل می دهید؟

علت عدم حضور در نمايشگاه هولوكاست

وي همچنين درباره علت عدم حضور در نمایشگاه افسانه هولوکاست اظهارداشت: ضمن احترام به آزادی بیان در کشور و آزادی گروهای غیردولتی برای ارائه نظراتشان،اعتقاد شخصی ام این است این کمک به مظلوم نمایی رژیم ددمنش وغاصب صهیونیستی است و به نفع مردم فلسطین نیست.

وی افزود: در این باور تمامی دوستانی که در حوزه های فعالیت بین المللی حضور دارند و کشورهایی که در خط مقدم مبارزه با صهیونیسم بهترین موضع را دارند هم نظر با بنده هستند .
ظریف خاطرنشان کرد:من محکوم نکردم اما گفتم ما در این جلسه شرکت نمی کنیم؛ کاری است که توسط بخش خصوصی و غیردولتی انجام شد . کماکان بر این موضع تاکید می کنم . این اقدام توسط بخش غیر دولتی انجام شده و دولت دخالتی در آن نداشته است.
وی تصریح کرد: به عنوان وزیر خارجه نه دخالتی داشتم و نه به مصلحت می دانم در این موضع و موارد شوم به خاطر اینکه بر اساس تجربه 35 ساله معتقدم منافع آن را رژیم صهیونیستی برده و خواهد برد.

آنچه گزارش دادیم همه واقعیات است

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر کریمی قدوسی درباره ارائه گزارش های سه ماهه برجام به کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سوال این است چرا وزارت خارجه درباره برجام گزارش واقعیات را نداده است. آنچه ما گزارش دادیم گزارش واقعیات است ،همه واقعیات.
وی تصریح کرد:برجام توانسته هم حق هسته ای ایران را که در دنیا به یک عنوان اقدام مخالف قطعنامه های شورای امنیت تلاش داشتند حق ما را زیر پا بگذارند تامین کند، کاری بکند که شورای امنیت نه تنها حق ما را به رسمیت بشناسند بلکه به عنوان تنها مورد شورای امنیت از کشورها بخواهد با برنامه هسته ای ایران همکاری بکنند.
ظریف تصریح کرد: این طور نیست که واقعیات صرفا نکات مشکل دار آن هم در اجرای برجام توسط کسانی باشد که همواره با جمهوری اسلامی ایران سرناسازگاری داشتند. واقعیات برجام و گزارش نحوه اجرای برجام باید شامل همه موارد باشد.
رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد:وزارت امور خارجه در کمال صداقت در حوزه هایی که برجام با آنها ارتباط دارد به مجلس گزارش داده است، یک گزارش را سر سه ماه اول و گزارش دوم را سر سه ماه دوم ارائه دادیم .
وی با بیان اینکه اعتقاد داریم هر چه واقعیت بوده گفتیم اضافه کرد:اگر بیمه ایران باز شده نباید بگوییم؟ اگر نفت ایران فروشش به قبل برجام برگشته نباید بگوییم؟آیا نباید مردم احساس خوشحالی کنند؟
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد:اگر توانستیم به جای محدودیتهایی که به مردم ایران تحمیل شده بود امروز آمریکا را پاسخگو کنیم که چرا بر کشورها فشار وارد می کنند نباید به مردم بگوییم؟
ظریف افزود:ایا مردم نباید احساس کنند بر اثر مقاومت خودشان و ایستادگی و ایثار خودشان ، ناکام کردن دسیسه های دشمنان توسط خودشان و بر اثر حضور در صندوق های رای توانستند حربه تحریم را ناکارآمد کنند و آن کشورهای بزرگ را پای میز مذاکره بکشانند، آنها ناگزیر شوند حقوق ایران را نه تنها خود بلکه توسط شورا به رسمیت بشناسند و این حقوق اجرا شوند نطنز باز بماند، فوردو باز بماند، اراک به عنوان آب سنگین به فعالیت خود ادامه دهد، آیا نباید مردم بدانند؟ اینها گزارش برجام است.
رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: مگر هدف اصلی حفظ دستاوردهای فناوری و هسته ای کشور نبود؟ مگرهدف اصلی حفظ عزت نبود؟ ایا نباید به مجلس گزارش دهیم ؟ در کنارش بدعهدی ها را هم گزارش دادیم، تعلل ها و اهمالها را هم گزارش دادیم و راهکارهایی برای مقابله با آنها اتخاذ کردیم.
وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه یک دستگاه اجرایی است اظهارداشت: هیات نظارت بر برجام هیاتی است که طبق دستور مقام معظم رهبری در نامه ایشان تایید شده و در شورای عالی امنیت ملی تشکیل می شود و وزیر امور خارجه تنها یکی از اعضای هیات است.
وی افزود: حسب نظرات آن هیات ما هم اقدام می کنیم، اقداماتی که تاکنون وزارت امور خارجه کرده مورد تایید آن هیات که ریاست محترم مجلس شورا هم از اعضای فعال آن هستند قرار گرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد:کماکان بتوانیم با همکاری همه دستگاههای نظام اهداف کشور از مذاکرات هسته ای را به نتیجه برسانیم، معیشت مردم را بهبود بخشیم، بازار سرمایه و انتقال فناوی به کشور را گشایش دهیم و همین طور این امکان را برای صادرات کشور فراهم کنیم چرا که امروز هیچ منع قانونی برای تعاملات کشور با خارج وجود ندارد.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه با بدعهدی ها و اهمالهای امریکا برخورد می شود گفت:ما تنها نیستیم که با آن برخورد می کنیم. دنیا که در کنار آمریکا علیه ما متحد شده بود،امروز برای بازگرداندن فضای روانی که آمریکا ایجاد کرده ، بر دولت آمریکا به حدی فشار می آورد که آقای کری هر روز در میان مجبور است بگوید ما به تعهدات خودمان عمل کردیم.
وی خاطرنشان کرد: تلاش های جمهوری اسلامی واقعیت است . حضور همه ارکان نظام توانسته دولت آمریکا را از موضع طلبکار و کسی که ادعا داشت برنامه ایران غیر صلح آمیز است با تمام شدن پی ام دی هر روز در مقام پاسخگویی قرار دهد چرا تعهداتش را کامل اجرا نکرده است.
ظریف تصریح کرد:این یک تغییر کیفی در شرایط جمهوری اسلامی ایران در جهان است ما باید این تغییر را که برای آن وامدار مقاومت مردم، خون شهدای هسته ای و وامدار رهبری های داهیانه مقام معظم رهبری هستیم، قدر بدانیم و ارج بنهیم.

راي قاطع نمايندگان به ظريف

لازم به ذكر است كه در انتهاي اين جلسه نمایندگان  با رای قاطع خود به برخی ادعاها و نسبت های کریمی قدوسی به برجام و عملکرد تیم مذاکره کننده رای مخالف دادند. گفتني است، نمایندگان در جلسه علنی امروز با 135 رای از مجموع 254 نفر سوالات مطروحه از سوی نماینده مشهد را وارد ندانسته و از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع شدند.

حاشيه هاي مجلس

هنگامي كه وزير خارجه كشورمان گفت: هیچ کس حق ندارد حرف های خلاف واقع بزنند و در مسیرخواست دشمن حرکت کند. در میانه و پس از سخنان پرحرارت ظریف که با نشان دادن انگشت و مخاطب مستقیم قراردادن کریمی قدوسی همراه بود، نمایندگان مجلس با صدای بلند و احسنت وگویان سخنان وزیر را تایید می کردند.
پس از پایان سخنان، ظریف در حلقه نمایندگانی قرار گرفت که به استقبالش آمده بودند .نمایندگان از سخنان وزیر تقدیر و تشکر کرده و با وی مصافحه می کردند.

** سخنرانان میان دستور از جمله سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در حال نطق بودند که وی وارد صحن علنی شد.
ظریف تا پایان سخنرانی ناطقان میان دستور زمان داشت که در پشت تریبون قرار گیرد و در این زمان نمایندگان به کنارش آمده و با وی عکس یادگاری گرفتند و یا موضوعات مورد نظر خود را مطرح می کردند.

**هنگام قرائت سوال محمدرضا پورابراهیمی فردی از کمیسیون امنیت ملی نبود و لاریجانی از علی نجفی نماینده مردم بابل و عضو کمیسیون امنیت ملی خواست که گزارش سوال این کمیسیون را قرائت کند.
** هنگام سخنرانی کریمی قدوسی، علی مطهری که ریاست ساعاتی از جلسه علنی برعهده داشت، از وی خواست که در موضوع صحبت کند که با واکنش کریمی قدوسی همراه شد. او به مطهری گفت: اگر نمی خواهید حرف نمی زنم.
** پس از پایان سخنان کریمی قدوسی، مطهری از نمایندگان خواست که براساس ماده 210 آیین نامه داخلی اگر سوالات وی را وارد می دانند رای موافق و اگر وارد نمی دانند رای مخالف بدهند.
**مطهری چندین بار این موضوع را تکرار کرد ولی کریمی قدوسی با حضور در هیات رییسه مجلس و فریاد زدن که در مانیتورها برعکس آنچه شما می گویید نوشته شده است، خواستار تصحیح اشتباه مطهری شد که مطهری دوباره گفت: مانیتورها اشتباه می کنند و همان موضوعی که براساس نص صریح آیین نامه است باید انجام شود.
** پیش از شروع بخش دوم سخنان کریمی قدوسی و پایان سخنان ظریف؛ وی به مطهری گفت که شما تذکری ندارید؟ که مطهری پاسخ داد حالا شما سخنان خود را بگویید تا من بعدا سخنان خود را خواهم گفت.
کریمی قدوسی دوباره گفت نه شما بگویید و تذکری که دارید را عنوان کنید که مطهری دوباره تاکید کرد سخنان خود را بگوید تا بعدا تذکر مطرح شود.
**پس از پایان سخنان کریمی قدوسی، مطهری ابراز داشت که سخنان ظریف توهین به مجلس نبوده اما عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس اقدام به فریاد زدن کرد و گفت که آقای مطهری پس توهین باید چگونه باشد که شما آنرا توهین بدانید.
**پس از رای گیری درباره سوال کریمی قدوسی ظریف در پشت تریبون قرار گرفت و گفت که قصدم توهین به هیچ یک از نمایندگان و شان مجلس نبوده و اگر چنین برداشتی شده است عذرخواهی می کنم.
**در ابتدای بخش دوم پاسخ ظریف به پورابراهیمی ، علی لاریجانی ریاست جلسه را به علی مطهری واگذار کرد و این درحالی بود که مسعود پزشکیان در صحن مجلس حضور داشت اما پس از در اختیار گرفتن ریاست مجلس توسط مطهری و پس از چند دقیقه پزشکیان نیز صحن مجلس را ترک کرد.
**رییس گروه دوستی و پارلمانی ایران و بلژیک مهمان امروز صحن علنی بود.
**هنگام سخنان پورابراهیمی، وی از اتاق فرمان خواست که بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیات دولت در هفته دولت سال جاری را نمایش دهد که مربوط به وظایف وزارت خارجه بود.
**این فیلم چندبار نمایش داده شد اما بدون صدا بود که مطهری از اتاق فرمان خواست آن را از ابتدا و با صدا نشان دهد.
**علی نجفی نماینده مردم بابل در مجلس هنگام سخنان و پاسخ های ظریف به کریمی قدوسی در جایگاه خبرنگاران بود که وقتی خبرنگار ایرنا از وی پرسید آیا سخنان ظریف قانع کننده است یا خیر گفت: من قبلا دیپلمات بودم و این سخنانی که از طرف مخالفان ظریف مطرح می شود اینگونه نیست و کاملا خلاف واقع است.
وی در پاسخ به اینکه محل نشستن شما درکنار کریمی قدوسی است، با خنده گفت: من ضربه گیر هستم.

منبع: خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا)

نظرات
آخرین اخبار