کد خبر: 270
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1394 - 09:50
ظریف در دیدار خود با مقامات اروپایی مطرح کرد:
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور سفری دو روزه وارد بروکسل پایتخت بلژیک شده است، روز گذشته با نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد. وی علاوه بر این دیدار ها با تعدادی از مقامات اتحادیه اروپا، از جمله فدریکا موگرینی مسئول سیاست خا

در همین خصوص، به دنبال توافق هسته ای و اجرای رسمی برجام، روابط ایران و اروپا به طور چشم گیری افزایش پیدا کرده و قرار است که ایران و اتحادیه اروپا هر شش ماه جلسات مشترکی را در راستای روابط دو جانبه برگزار کنند. به همین منظور، هفته گذشته هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی این اتحادیه وارد تهران شد و با مقامات ارشد وزارت خارجه کشورمان به رایزنی پرداخت.

کارهای اجرای برجام به خوبی پیش می رود

به گزارش فراتاب به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه ای، رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در بدو ورود به بروکسل در جمع خبرنگاران از آغاز همکاری های همه جانبه با اروپا خبر داد و گفت: در سفر به بروکسل با مقامات اتحادیه اروپا درباره برجام، منطقه و همکاری های دو جانبه گفت و گو می شود. وی درباره اوضاع منطقه و ادعای برخی از کشورهای خاورمیانه مبنی بر ورود نظامی به خاک سوریه افزود: مردم سوریه نیاز به قیم ندارند و خودشان تصمیم گیری خواهند کرد. واضح است که این حرف ها بیشتر شعار تبلیغاتی است. امکانات و توانمندی های کشورها کاملا مشخص است و با این بلوف های تبلیغاتی مشکلی برای آنها حل نمی شود. اما حتی ادعاهایی که مطرح می شود می تواند باعث تشنج و خطر بیشتر در منطقه شود. وی تاکید کرد: ضرورت دارد همسایگان ما واقعیات را بفهمند، به آن توجه کنند، اوهام را کنار بگذارند و بپذیرند که ناگزیرند به خواست مردم سوریه تن دهند و تصمیم گیری برای مردم سوریه را متوقف کنند.

ظریف با بیان این که مدتی است برای سخنرانی در پارلمان اروپا و دیدار با مسئولان اتحادیه اروپا و مقامات بلژیک از وی دعوت شده، اضافه کرد: بحث های مهمی را با اتحادیه اروپا آغاز کرده ایم. گفت وگوهایی در سطح معاونان شروع شده و در سفر آینده خانم موگرینی به تهران این گفت وگوها در سطح وزیر با حضور کمیسیونرهای مختلف اتحادیه اروپا ادامه خواهد یافت. در واقع یک همکاری همه جانبه بین ایران و اتحادیه اروپا در حوزه های مختلف مورد علاقه دو طرف شروع خواهد شد

ظریف خاطرنشان کرد: علاوه بر بحث های دو جانبه هنوز ضرورت دارد در مورد نکات مربوط به اجرای دقیق برجام با مقامات اتحادیه اروپا که خانم موگرینی مسئولیت هماهنگی کمیسیون مشترک را دارد، بحث کنیم. وی با اشاره به برجام نیز گفت: کارها در مورد اجرای برجام به خوبی پیش می رود. مخصوصا با اجرایی شدن سوئیفت در پایان هفته گذشته یک قدم مهم برداشته شد و یک روند چندین هفته ای پایان پیدا کرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در سایر زمینه ها هم با توجه به این که تحریم های غیرقانونی ایالات متحده سال ها ادامه داشته، برداشته شدن آنها و عملیاتی شدن رفع تحریم ها نکته ای است که مسئولان اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی و ایران در آن دارای منافع مشترک هستند که این موضوعات را ما با جدیت پیگیری کرده ایم و باز هم نیاز به هماهنگی داریم که انجام خواهیم داد. ظریف موضوعات مهم منطقه ای را از موارد مهم دستور کار این سفر عنوان کرد و افزود: ادامه جنگ وحشیانه علیه مردم یمن که کل جامعه بین المللی خواهان پایان گرفتن آن هستند و توقف حملات غیرقانونی دولت سعودی علیه مردم یمن یکی دیگر از موضوعات بحث در این سفر خواهد بود.

وی با اشاره به موضوع سوریه و ضرورت ایجاد یک جبهه هماهنگ برای مبارزه با داعش و سایر گروه های افراطی، تاکید کرد: ما در جلسه مونیخ توانستیم درباره ضرورت آتش بس همه جانبه و توقف عملیات از سوی همه طرف ها و کمک رسانی انسانی به یک تفاهم برسیم. اینها مواضعی است که ایران از ماه ها قبل، از جمله در مذاکرات وین بر آنها تاکید داشته و متاسفانه رژیم سعودی مخالفت می کرده است، اما اکنون این رژیم تحت فشار بین المللی است که جنگ طلبی و سیاست توهم آلود خود مبنی بر این که باید با راه حل نظامی به نتیجه برسد را کنار بگذارد.

تداوم گفت و گوها میان ایران و اتحادیه اروپا

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار با یانوش لواندوفسکی، رییس هیأت روابط با ایران در پارلمان اروپایی گفت: روابط خوبی بین مجلس ایران و پارلمان اروپا وجود دارد و ما بر تداوم گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا تاکید داریم. ظریف با ابراز نگرانی از بحران انسانی در یمن خواستار توجه به موضوع یمن شد و گفت آمار تلفات در یمن بالاتر از تلفات در سوریه است. به گزارش ایسنا، لواندوفسکی نیز در این دیدار گفت: اکنون زمان بسیار هیجان‌انگیزی است چون در روابط ایران و اروپا گشایشی پدید آمده است. وی تاکید کرد: همه به تمدن بسیار بزرگ ایران احترام می‌گذارند و از تماس‌های اقتصادی که در جریان است انتظار بسیاری دارند.

آینده مناسبی بین روابط ایران و اروپا وجود خواهد داشت

همچنین رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان شب گذشته در کنفرانس خبری مشترک خود با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این که بسیار خوشحالم که در ادامه گفتگوهای موفقیت آمیز ایران و اتحادیه اروپا که با نقش ویژه موگرینی در هدایت گروه 3 به اضافه 3 در مذاکرات هسته ای ایجاد کردند ما در 23 دی ماه بسیار زودتر از آنکه پیش بینی می شد روز اجرای برجام را داشتیم گفت: اکنون ما وارد مرحله اجرای طرف غربی شده ایم. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن با علاقه اجرای برجام را دنبال می کنند و روابطی خوبی که نتیجه اجرای برجام خواهد بود شروع شده است. هم در بعد اقتصادی و هم سرمایه گذاری و هم در گفتگوهای سیاسی و گفتگوهای سطح بالا که ما جلسات آن را از هفته گذشته با حضور معاون خانم موگرینی در تهران شروع کردیم و در آینده نزدیک با سفر ایشان و نمایندگان کمیسیون و کمیسیونرهای اروپایی در تهران برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: در موضوعات منطقه ای زمینه برای همکاری بسیار زیاد است. معتقدیم بحران های منطقه ما راه حل نظامی ندارد و نیازمند یک راه حل سیاسی است.

 

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: ما برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه و یمن با اتحادیه اروپا گفتگو و مشورت خواهیم داشت. در مونیخ این راه حل ها در خصوص سوریه در قالب حمایت بین المللی از سوریه شکل گرفت و امیدواریم هرچه زودتر به کمک های انسان دوستانه و توقف درگیری و یک راه حل سیاسی از طریق گفتگو بین سوری ها بدون تصمیم گیری از سوی دیگران برسیم.

 

وی افزود: می توانیم در مورد مسایل مورد علاقه طرفین از قبیل محیط زیست مسایل منطقه ای مواد مخدر و حقوق بشر که طرفین این موضوعات را با علاقه دنبال می کنند گفت و گو کنیم و گفت و گو را جانشین تنش و رفتارهایی نامناسب گذشته خواهیم کرد.

 

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: در مورد افعانستان و در زمینه مهاجرت نیز می‌توانیم همکاری های خوبی داشته باشیم.

 

وی تاکید کرد: آینده مناسبی بین روابط ایران و اروپا وجود خواهد داشت.

 

در ادامه این کنفرانس خبری وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره پیشروی‌های ارتش سوریه به سمت حلب و همچنین فرآیند رفع تحریم‌های ایران گفت:‌ درباره سوال اول اعتقاد داریم که باید تمام شرکت کنندگان به یک توافق عمومی دست یابند که بحران سوریه هیچ راه‌حل نظامی ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه برخی بازیگران هنوز بر این باورند که موضوع سوریه راه‌حل نظامی دارد تأکید کرد: فکر می‌کنم که آنها باید این توهم را کنار بگذارند تا به آتش‌بس دست یابیم.

 

ظریف تصریح کرد که آتش‌بس نباید عاملی شود که متحدین برخی بازیگران منطقه‌ای دوباره سازماندهی شوند و این بسیار مهم است. ما همچنین تواق کردیم که نبرد علیه تروریسم بالاخص گروه تروریستی النصره و داعش متوقف نخواهد شد.

 

ظریف خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که داعش و النصره هیچ خدمتی به عنوان اهرم سیاسی به هیچ کس نخواهند کرد. به محض اینکه برخی از همسایگان منطقه ای ما این واقعیت را بپذیرند و توهم سوءاستفاده از این گروه‌ها برای پیش بردن برنامه‌های سیاسی خود را کنار بگذارند پس از آن به سمت توقف دشمنی‌ها و آتش‌بس پیش خواهیم رفت.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در زمینه تحریم‌ها در مسیر صحیح حرکت می‌کنیم، گفت‌: عناصری روانی وجود دارند که باید به آنها پرداخته شود. من اعتقاد دارم که کشورهای اروپایی باید ضمانت‌های بیشتری برای موسسات مالی‌شان فراهم کنند که ما وضعیت جدیدی داریم که همه شامل آمریکا آن را تشویق می‌کنند.

وی با اشاره به اجرای تعهدات برجام از سوی ایران و نیز علاقه‌مندی اروپا برای پیشبرد اجرای برجام ابراز امیدواری کرد که آمریکا نیز تعهدات خود را به صورت موثر و پایداری انجام دهد.

موگرینی در تدارک سفر مجدد به تهران

موگرینی نیز در این کنفرانس خبری، با بیان این که همانگونه که می دانید آمادگی ها برای دیدار از ایران در حال انجام است گفت: این دیدار در بهار انجام خواهد شد.

وی افزود: امشب سوریه یکی از نکات صحبت خواهد بود؛ اقدامات عینی که برای کاهش تنش و دسترسی به کمکهای بشر دوستانه در سوریه انجام خواهد گرفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این اولین سفر رسمی دکتر ظریف به اتحادیه اروپایی است. این امر به نوعی نتیجه موفقیت مذاکرات هسته‌ای و روز اجرای برجام است.

وی همچنین تأکید کرد که کار بر روی اجرای برجام ادامه خواهد داشت و افزود: اکنون گفتگوی دو جانبه ابتدا درباره روابط بین ایران و اتحادیه اروپا خواهد بود. ما در این ماه برای آغاز دوباره این روابط کار کرده‌ایم.

موگرینی با اشاره به دیدار گذشته خود در ماه جولای در ایران با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران از انجام مقدمات سفر خود در بهار سال آتی به ایران خبر داد و گفت: در این سفر به همراه چندین معاون کمیسیون به بررسی تمام حوزه‌های همکاری با ایران خواهیم پرداخت.

 

 

نظرات
آخرین اخبار