کد خبر: 2504
تاریخ انتشار: 7 تیر 1395 - 10:30
از دیار رقص و گلوله (3)
رمضان برای کُردهای عراق فارغ از ابعاد دینی و مذهبی، حاوی جنبه های فرهنگی خاص خودش هم هست.

فراتاب‌ـ گروه فراسفر/ هاشم کرمی: رمضان برای کُردهای عراق فارغ از ابعاد دینی و مذهبی، حاوی جنبه های فرهنگی خاص خودش هم هست. در کُردستان عراق که آرایش و پوشش از نظر قانونی و فرهنگی جزو انتخاب های شخصی زن و مرد است در ماه رمضان به طرز محسوسی تغییر می یابد. تقریباً همه زنان غیرمحجبه نه به خاطر اجبار دینی یا اعتقادات مذهبی بلکه به خاطر جنبه احترام فرهنگی خاصی که کُردها برای ماه رمضان قائل هستند، در این ماه محجبه می شوند و به اصطلاح خودشان «حجاب می کنند». این احترام فرهنگی تا جایی است که حتی خوانندگان زن، فرمانداران و پلیس های زن و نیروهای دولتی و حزبی و دانشگاهی زن هم به طرز محسوسی با شروع اولین روز ماه رمضان با پوشش کاملاً متفاوتی ظاهر می شوند و حتی عکس صفحه فیس بوک و اینستاگرام ویژه ماه رمضان بارگذاری می کنند.


حکومت منطقه ای کردستان هم اگر چه حکومتی غیرمذهبی است اما برای پیشوازی از ماه رمضان با مردم همکاری تام و تمامی می کند و از ده روز قبل مقدمات لازم برای آسایش و رفاه بیشتر مردم در این ماه را فراهم می کند. برای مثال، حکومت کردستان در این ماه تلاش می کند ساعات بیشتری برق حکومتی در اختیار مردم بگذارد و مردم از برق ژنراتورهای محلی که جوابگوی کولر گازی نیست، کمتر استفاده کنند.  

با تغییر ماه از شعبان به رمضان، گویی قوانین زندگی روزمره کردستان رسماً تغییر می کند. جدای از بخش حکومتی که ساعتی دیرتر به سر کار می روند، اهل بازار هم از ساعات کاری خود در طی روز کم کرده و در عوض، برخلاف قاعده معمول، بعد از اذان عشاء دوباره به مغازه هایشان برمی گردند. شب های رمضان در کردستان جنب و جوش خاصی دارد. اغلب مردم در کافه ها و آبمیوه فروشی ها و پارک ها تا پاسی از شب مشغول خوشگذرانی با دوستان هستند و یک ساعت قبل از اذان جهت صرف سحری که به آن «پارشیو» می گویند به خانه برمیگردند.

 تقریباً همه زنان غیرمحجبه نه به خاطر اجبار دینی یا اعتقادات مذهبی بلکه به خاطر جنبه احترام فرهنگی خاصی که کُردها برای ماه رمضان قائل هستند، در این ماه محجبه می شوند و به اصطلاح خودشان «حجاب می کنند»

باز کردن روزه و افطاری شاید به مراتب عجیب تر باشد! چرا که بسیاری از کردهای عراق برخلاف مردم ایران که خرما یا شیرگرم را برای باز کردن روزه ترجیح می دهند، روزه شان را با شربت انگور سیاه باز می کنند. علاقه به این نوشیدنی خصوصاً اگر از آبمیوه فروشی معتبری هم تهیه شده باشد به حدی است که برخی فروشندگان به نام شربت انگور سیاه، ساعتی قبل از افطار، شربت هایشان را در نایلون های نیم کیلویی بسته بندی می کنند تا بلکه خیل عظیم روزه داران مشتاق را زودتر راهی خانه کنند.

 

هفته آخر ماه رمضان اما، هفته خرید لباس و شیرینی و تصمیم گیری بانوی خانه برای پخت بهترین دست پخت و محبوب ترین غذای اهل خانه است. در کردستان رسم است که مردم برای روز عید فطر لباس کردی نو می دوزند و برای بچه ها هم لباس های نو معمولاً کردی تهیه می شود که اولین روز پوشیدن این لباس ها همان روز عید فطر است و بدین ترتیب جنبه ای دیگر از احترام و علاقه فرهنگی کردها به رمضان برجسته می شود. روز عید فطر، در کنار اعیاد قربان و نوروز، یکی از سه عید بزرگی است که کردها هر سال با شکوه و شادی زیادی به آن می پردازند.

نظرات
آخرین اخبار