کریمه بهترین منطقه برای شهرک سازی | فراتاب
کد خبر: 2261
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1395 - 09:35
پیشنهاد مسکو به اسرائیل
در سومین سفر نتانیاهو به روسیه در نه ماه اخیر مباحث امنیتی از مهم ترین هدف سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو است با این حال روزنامه الحیاه نوشت که مسکو به یهودیان جهان گفته است که شبه جزیره کریمه منطقه امنی برای شهرک‌سازی است.

فراتاب، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، سفر امروز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو با سفرهای قبلی‌اش فرق دارد. درست است که سوریه در رأس دستور کار وی است و پرونده‌های مطرح شده طی ماه‌های گذشته خیلی فرق نکرده است اما این سفر رنگ و بوی جدیدی دارد از این حیث که سفر نتانیاهو به جشن 25 سالگی بهبود روابط روسیه و اسرائیل اختصاص خواهد داشت و در ماه عسلی صورت می‌گیرد که برای دو طرف اهمیت دارد.

فضای این روزها برای تبادل هدایا میان دو طرف بسیار مناسب است. ولادیمیر پوتین به عنوان هدیه و پیش از سفر نتانیاهو تانکی را تقدیم کرد اما این تانک مثل هر تانک دیگری نیست بلکه از اوایل دهه‌های هشتاد در موزه جنگی مسکو نگهداری شده است. این تانک تانکی بود که ارتش سوریه در جنگ السلطان یعقوب در البقاع لبنان در سال 1982 از ارتش اسرائیل به غنیمت برد.

پوتین تصمیم گرفت تا این تانک را به درخواست دوستش نتانیاهو به اسرائیل بازگرداند. مفهوم بازگرداندن این غنیمت از هماهنگی کارآمد در سوریه هم تجاوز می‌کند و نشان دهنده تحول مهمی در ساختار روابط اسرائیل و روسیه است. نتانیاهو زمانی که برای سفرش آماده می‌شد، گفت: "تقویت روابط با روسیه عامل امنیت قومی سرنوشت سازی است که دولت یهود را از مقابله در مرزهای شمالی نجات داد."

برخی کارشناسان معتقدند که حضور روسیه در سوریه ضمانت مهمی برای امنیت اسرائیل است و این مساله تل‌آویو را از احتمال ورود به جنگ‌های غیرضروری بی‌نیاز می‌کند. حتی کارشناسان به امکان انتقال یهودیان به روسیه اشاره می‌کنند. بارها درخواست‌هایی مبنی بر این مساله صورت گرفته است و بیشتر این درخواست‌ها از سوی مسئولان روسی در شبه جزیره کریمه بوده است.

کارشناسان می‌گویند، تل‌آویو به مسکو نیاز دارد و روسیه نیز به فعالیت مراکز فشار یهود در اروپا و آمریکا برای کاهش فشارها علیه خود درباره پرونده کریمه نیاز بیشتری دارد.

نتانیاهو در روسیه پرونده‌های سوریه، امنیت اسرائیل و همکاری دوجانبه را بررسی خواهد کرد اما مراسمی که در حاشیه مذاکرات رسمی برگزار خواهد شد، منحصر بفرد خواهد بود. برخی منابع نیز می‌گویند، پوتین با مهمان خود در نمایشگاه ویژه‌ای در مراسم سالروز ازسرگیری روابط اسرائیل و روسیه حضور خواهد یافت.

منبع:ایسنا

نظرات
آخرین اخبار