امضای توافقنامه همکاری میان اتحادیه میهنی کردستان و گوران | فراتاب
کد خبر: 1887
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1395 - 17:28
در حضور جلال طالبانی روی داد:
دو حزب اتحاد میهنی کردستان و جنبش گوران (تغییر) دقایقی قبل توافقنامه همکاری میان خود را در حضور جلال طالبانی ،رئیس جمهور اسبق عراق، امضا کردند، نوشیروان مصطفی به نمایندگی از گوران و کوسرت رسول به نمایندگی از اتحادیه میهنی ....

 

فراتاب - سرانجام پس از چند روز مذاکره فشرده در شهر سلیمانیه دو حزب اتحادیه میهنی و گوران عصر روز سه شنبه در حضور خبرنگاران رسانه های مختلف توافقنامه ای را امضا کردند که بر اساس آن دو حزب می کوشند تا با تشکیل یک کمیته واحد، سیاست های مشترکی را در قبال تحولات اقلیم کردستان و نیز روابط کردها با دولت مرکزی این کشور را در پیش گیرند.

این توافقنامه از سوی نوشیروان مصطفی ،دبیرکل جنبش گوران، و کوسرت رسول ،جانشین اول طالبانی، در حالی امضا شد که پس از مدتها جلال طالبانی در انظار عمومی حاضر گردید و به نوعی شاهد امضای این توافق بود.

بدین ترتیب به نظر می رسد زمینه های بازگشت جناح معترض و انشقاقی حزب اتحادیه میهنی در حال فراهم شدن است، این جناح در سال 2006 در اعتراض به مناسبات موجود در داخل حزب و مشکلاتی که اراده ای برای حل آنها وجود نداشت، به رهبری نوشیروان مصطفی اعلام انشعاب کردند و بطور رسمی دو سال بعد جنبشی سیاسی با عنوان گوران (تغییر) را پایه گذاری کردند جنبشی که در انتخاباتهای پارلمانی سالهای 2009 و 2013 توانست حدود 25 درصد کرسی ها را از آن خود کند.

تحریم کنندگان توافقنامه

پنج عضو بلندپایه اتحادیه میهنی به نامهای ملابختیار، ارسلان بایز، عدنان مفتی، آزاد جوندیانی، محمد محمد سعید با این توافقنامه مخالفت کرده و در مراسم امضا شرکت نکردند

اما آنگونه که رسانه های کرد عراقی اعلام کرده اند تعدادی از رهبران و اعضای بلندپایه اتحاد میهنی با این توافقنامه مخالفت کرده اند و به همین دلیل در این مراسم شرکت نکرده اند از جمله این نفرات می توان به ملابختیار، ارسلان بایز، عدنان مفتی، آزاد جوندیانی، محمد محمد سعید اشاره کرد.

آنگونه که روداو به نقل از یکی از رهبران اتحادیه میهنی گزارش داده است، این 5 عضو ارشد معتقد هستند که توافق با گوران (تغییر) در این زمان، به مصلحت کردها نبوده و این امر منجر به هرچه پیچیده تر شدن و بحرانی تر گشتن روابط سیاسی در داخل اقلیم کردستان خواهد شد.

شرکت کنندگان در توافقنامه

در عین حال دیگر اعضای مهم حزب اتحاد میهنی در این جلسه حضور داشتند که این افراد عبارت بودند از هیرو ابراهیم احمد (همسر جلال طالبانی)، برهم صالح (جانشین دوم حزب)، فرید اسه سرد، احمد حاکم قادر، رفعت عبدالله، لطیف شیخ عمر، دلیر سید مجید، عماد احمد، جعفر شیخ مصطفی و برزان احمد کرده.

در سوی دیگر در کنار نوشیروان مصطفی دیگر اعضای ارشد این حزب از جمله یوسف محمد (رئیس پارلمان اقلیم کردستان)، آرام شیخ محمد، قادر حاج علی، مصطفی سیدقادر، عثمان حاجی محمود، محمد توفیق رحیم و هوشیار عبدالله در مراسم حضور داشتند.

اما فرید اسه سرد یکی دیگر از اعضای بلندپایه حزب اتحادیه میهنی که مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک این حزب در سلیمانیه و یکی از طراحان اصلی این توافقنامه بوده است به خبرنگاران گفت: نخستین کار دو حزب پس از امضای توافقنامه، تشکیل یک کمیته عالی مشترک است که مسئولیت عملی کردن مفاد توافقنامه را بر عهده خواهند داشت. اسه سرد ابراز امیدواری کرده است که این تحولات باعث از سر گیری مذاکرات بین گروههای مختلف برای حل مشکلات موجود در اقلیم کردستان شود.

واکنش حزب دموکرات

اما به گزارش فراتاب هیمن هورامی از اعضای بلند پایه حزب دموکرات کردستان، در واکنش به این توافق گفت حزب متبوعش پس از اعلام رسمی توافق بین دو حزب، مواضع خود را در این خصوص اعلام خواهد کرد.

لازم به ذکر است که این توافق در 25 ماده و 11 تبصره تنظیم شده است.

 

این گزارش در حال بروز رسانی است ...

نظرات
آخرین اخبار