کد خبر: 12009
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1401 - 15:38
علیرضا پیمان پاک معاون وزیر و‌ رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران

فراتاب: در نشست خبری معاون وزیر و‌ رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران مطرح شد:

  • توافق بلند مدت ایران و روسیه برا بهره برداری از فرصت منطقه اوراسیا
  • نقش 10 میلیارد دلاری عراق در صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران

به گزارش فراتاب علیرضا پیمان پاک معاون وزیر و‌ رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری خود اظهار کرد: در پی بحران روسیه و اکراین، منطقه اوراسیا فرصت خوبی برای تجارت ایران خواهد بود، در ان زمینه توافقاتی با طرف روسی صورت گرفته است.

علیرضا پیمان پاک در نشست خبری خود اظهار کرد: سال گذشته شاهد رشد صادرات غیر نفتی بودیم که گزارش ها حاکی از صادرات 48 میلیارد دلار و واردات 53 میلیارد دلار بود و تراز تجاری به بیش از 103 میلیارد دلار رسید.
وی تصریح کرد: در بخش های مختلف با رشد همرا بودیم و‌ در مجموع نسبت به بازارهای جدید و کشورهای همسایه رشد خوب داشتم. آمارها نشان می دهد در صادرات به عمان 65 درصد و ترکیه 140 درصد رشد داشته ایم. همچنین میزان صادرات به اندونزی نیز رشدی 70 درصدی داشته و رشد 150درصدی صادرات به غنا و رشد 500درصدی صادرات به آفریقای جنوبی نیز به ثبت رسیده است و در این بین توانستیم بازارهای جدیدی در آفریقا ایجاد کنیم.
پیمان پاک با اشاره به صادرات خدمات فنی و مهندسی اضافه کرد: در سال 99، میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی، 480میلیون دلار بود که در سال گذشته این میزان به بیش از 2.3 میلیارد دلار رسید. البته برای صادرات این بخش در سال جاری قراردادهای جدیدی با کشورهای دیگر از جمله عراق، آفریقا داشته ایم.
وی اضافه کرد: مبادلات ما با عراق رشد خوبی داشت و ما در این کشور شبکه رایزنی داریم. علاوه بر استفاده از ظرفیت های عراق، 4 مرکز تجاری را در این کشور در بغداد، نجف، کربلا و اقلیم کردستان ایجاد کرده ایم. بیش از 20میلیارد دلار برای صادرات خدمات فنی و مهندسی هدف گذاری صورت گرفته که از این میزان 10 میلیارد دلار برای عراق خواهد بود.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران فعال شدن کریدورها را فرصت خوبی برای توسعه تجارت دانست و گفت: با فعال شدن این کریدورها و ایجاد فرصت‌های جدید، درآمد کشور از این بخش در سال گذشته 2.5 برابر شد اما همچنان باید این عدد افزایش پیدا کند.
پیمان پاک در بخش دیگر صحبت هایش با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان بیان کرد: برنامه ریزی هایی برای مانع زدایی ها در بحث برگشت ارز و گمرکات و … صورت گرفته است تا این مشکلات از میان برداشته شود. البته برخی چالش ها همچنان باقی است و نمی توان به یکباره آنها را حل کرد. وزارت صمت در این زمینه تلاش می کند اما هماهنگی ها باید به صورتی باشد که موضوع تنظیم بازار داخل با موضوعات تجارت خارجی اختلالی ایجاد نکند.
وی با تاکید بر تغییر ادبیات صادراتی کشور، بیان کرد: یکی از مسائل مهم، موضوع ارزش افزوده است و باید از خام فروشی فاصله گرفت، این سیاست کلی نظام است. امروز فروش کالا درب کارخانه به طرف خارجی، صادرات نیست، هر چند ممکن است باعث ارزآوری نیز شود. ما امروز در چین مشغول بکار هستیم تا وارد شبکه های توزیع شویم‌ و بتوانیم ارزش افزوده ایجاد کنیم.


به گفته معاون وزیر صمت، باید در حوزه هایی که دارای مزیت صادراتی هستند، رویکرد ما صادرات محور شود، نه آنکه تنها مازاد تولید را راهی بازارهای صادراتی کنیم. متاسفانه در چنین شرایطی بدلیل عدم رویکرد صادرات محور، بازار داخل با مشکل همراه می شود.
وی با بیان اینکه برخی کالاها در کشور بازاری ندارند اما در کشورهای دیگر به عنوان کالای استراتژیک محسوب می شوند، اظهار کرد: ساماندهی این موضوع به اولویت سازمان تبدیل شده و در این راستا کنسرسیوم سازی با هماهنگی اتاق بازرگانی در دستور کار قرار گرفته است تا تولید کشور صادرات‌محور شود.
با توجه به بحران ایجاد شده میان روسیه و اکراین، فرصت تجاری خوبی در منطقه اوراسیا شکل گرفته است، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این باره تصریح کرد: امروز فرصت خوبی در حوزه اوراسیا شکل گرفته است تا بتوانیم جهش صادراتی را شاهد باشیم. همچنین یک فضای سیاسی خوبی در خصوص همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد شده که می توان این این فرص که به طور حتم سهم محدود کشور از این بازارها باید جهش کند.
پیمان پاک در ادامه افزود: پیش‌بینی ها حاکی از آن است که جنگ روسیه طولانی شده و تحریم ‌های دامنه‌داری در این حوزه تحمیل خواهد شد. درنتیجه ما سریعا کارگروه توسعه روابط با اوراسیا را تشکیل دادیم و برنامه ریزی هایی در این بخش صورت گرفته است.
وی با اشاره به سفر اخیر خود به روسیه اظهار کرد: با توجه به بحران میان روسیه و اکراین، بحث امنیت غذایی، تأمین روغن، گندم و جو اولویت ‌بندی شد و در این راستا توافق بلند مدتی برای تأمین این اقلام در دستور کار قرار گرفت و در این باره اقدامات لازم در هماهنگی با طرف روس انجام شده است. در این زمینه سفر هیات ایرانی به روسیه موفقیت ‌آمیز ارزیابی می‌شود. در این سفرها حدود 40 نشست انجام شده و بیش از 2022 توافقنامه تجارت آزاد با 6 کشور عضو اورآسیا امضا خواهد شد.
به گفته پیمان پاک‌، بازگشایی گمرکات بندر استراتژیک ماخاچکالا منافع قابل توجهی برای جهش صادراتی به روسیه به همراه دارد.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار