کد خبر: 10900
تاریخ انتشار: 30 مهر 1398 - 22:59
توسط اردوغان و پوتین و وزرای خارجه دو کشور اعلام شد:
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با امضای تفاهم نامه ای به نشست خود در رابطه با کردستان سوریه پایان دادند.

فراتاب - گروه بین الملل: امروز سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، با امضای تفاهم نامه ای در خصوص شمال سوریه پایان یافت.

ولادیمیر پوتین در نشست خبری بعد از این نشست در مورد این دیدار گفت: عملیات ترکیه در شمال سوریه را مورد بررسی قرار دادیم و تاکید کرد کُردها نیز شهروندان سوریه هستند که نباید مورد بی توجهی قرار گیرند.

در این نشست تفاهم نامه ای بین دو طرف به امضا رسید که بر اساس آن نیروهای کُرد باید ظرف ۱۵۰ ساعت آینده به فاصله ۳۰ کیلومتر از مرزها عقب نشینی کنند. بعد از اتمام ۱۵۰ ساعت مذکور نیروهای روسیه و‌ ترکیه گشت زنی مشترک خود را در مناطق مرزی به عمق ۱۰ کیلومتر انجام خواهند داد. 

این تفاهم نامه از ۱۰ ماده تشکیل شده است که در آن بر خروج نیروهای ypg و تمامی ادوات جنگی از منبج و تل رفعت تاکید شده است.

بر اساس این توافق دو طرف تمامی تلاش های خود را بر جلوگیری از ظهور دوباره تروریسم در منطقه متمرکز خواهند کرد و می‌کوشند در اقدامی مشترک، آوارگانی را که خواهان بازگشت هستند به صورت ایمن به مناطق خود بازگردانند.

مفاد تفاهم نامه ۱۰ ماده ای روسیه و ترکیه

1.دو طرف متعهد شدند که از اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی ‌سوریه و امنیت ملی ترکیه محافظت کنند.

2.دو طرف بر مبارزه با تروریسم در تمام ابعاد آن و مقابله با تلاشهای جدایی طلبانه در سوریه تاکید کردند.

3.در این راستا اپراسیون ترکیه در عمق ۳۲ کیلومتری شمال سوریه که گری سپی و سری کانی را شامل می شود حفظ خواهد شد.

4.دو طرف بر اهمیت توافق آدانا تاکید کردند. فدراسیون روسیه در صورت لزوم اجرای توافق آدانا را تسهیل خواهد کرد.

5.از تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۱۹ بعد از ساعت ۱۲:۰۰ ظهر پلیس نظامی روسیه و نیروهای حفاظت مرزی سوریه، مرز سوریه - ترکیه در داخل خاک سوریه را که در خارج از منطقه عملیات چشمه صلح قرار دارد را تحت پوشش قرار می دهند تا به این صورت خروج نیروهای ypg و سلاح های آنها را تا عمق ۳۰ کیلومتر از مرز ترکیه - سوریه تسهیل کنند تا این کار تا ۱۵۰ ساعت آینده به انجام برسد. در این زمان از شرق و غرب عملیات فعلی چشمه صلح به طول ۱۰ کیلومتر به استثنای قامیشلی گشت زنی مشترک ترکیه - روسیه آغاز خواهد شد.

6.تمامی اعضای ypg با سلاح هایشان از منبج و تل رعفت بیرون رانده می شوند.

7.دو طرف اقدامات لازم جهت جلوگیری از نفوذ عناصر تروریستی را انجام خواهند داد.

8.دو طرف تلاشهای مشترکی جهت بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان را انجام خواهند داد.

9.مکانیزم مشترک نظارت و راستی آزمایی به منظور نظارت و اجرای این تفاهم نامه تشکیل خواهد شد.

10.دو طرف متعهد شدند که تلاش های خود جهت یافتن یک راهکار سیاسی دائمی برای پایان دادن به بحران سوریه در چهارچوب مکانیزم آستانه را ادامه دهند و از فعالیت کمیته قانون اساسی حمایت کنند. 

گزارشگر فراتاب در اربیل: زریان کریمی

بازنشر مطلب با ذکر منبع فراتاب بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار