کد خبر: 10665
تاریخ انتشار: 13 مهر 1398 - 20:40
آغاز و پایان همایش فصلی خانه ی احزاب ایران با کدامین هدف؟
همایش فصلی خانه احزاب ایران فرصتی فراهم نمود تا فعالان این عرصه که اغلب به عنوان نمایندگان فعلی یا پیشین مجلس، مدیران و مشاوران و بعضاً وزرای دولتهای پیشین، معروف حضور علاقمندان این حوزه هستند، برای هم اندیشی در رابطه با نقش احزاب در انتخابات آتی مجلس گرد

فراتاب- گروه سیاسی: همایش فصلی خانه احزاب ایران روز پنجشنبه، یازدهم مهرماه و با محوریت نقش احزاب در انتخابات مجلس یازدهم، در سالن همایش های وزارت کشور برگزار شد. در آیین افتتاح این همایش، عبدالحسین روح الامینی رییس خانه ی احزاب ایران سخنانی پیرامون اهمیت تحزب در شکل گیری گروه ها و اندیشه های سیاسی در یک جامعه و ایجاد نگاهی شفاف تر به مسئله ی اداره ی کشور اشاره کرد. وی در ادامه گفت: در این همایش قرار است سخنرانان در قالب از پیش تعیین شده و مکتوب در سه فراکسیون سخنرانی کنند و این فرصت خوبی برای گفتگوی احزاب سیاسی است. کار احزاب سیاسی اداره کشور، ارائه طریق اعلام راهکار برای حل مشکلات و ایجاد زندگی بهتر برای مردم است.

پس از سخنان روح الامینی، همایش در دو پنل و مجموعا با سخنرانی تعدادی از شخصیت های سیاسی و حزبی شروع به کار کرد.

 

 مردم از اصلاح طلبان ناامید نشوند

حسین کاشفی عضو حزب اتحاد ملت ایران و فعال اصلاح طلب، در سخنانی که در پنل اول همایش، ارائه کرد، با تشریح وضعیت روز کشور و در راس آن مشکلات معیشتی، اظهار داشت: مهمترین مسئله ی جامعه منافع ملی است، چیزی که فقط با وحدت ملی محقق می شود و این نیز تا زمانی که احزاب خارج از چهارچوب های اخلاقی عمل کنند و به حقوق مردم توجه نکنند، محقق نمی شود. وی در ادامه افزود: اگر احزاب تقویت شوند، احزاب از نمایندگان خود در مجلس جواب می خواهد. قانونمداری و اخلاق مداری باید مبنای حرکت احزاب باشد. اگر بی قانونی شد، به اصلاح‌طلب و اصولگرا کار نداشته باشیم بلکه با قانون شکن مقابله کنیم.

 

گفتمان احزاب بر اساس احساس جامعه باشد، گفتمان فقر و غنا

علی صوفی که سابقه ی وزارت در دولت دوم محمد خاتمی را در کارنامه ی خود دارد، از جبهه ی اصلاح طلبان و در پنل اول سخن می گفت، وی با بیان اینکه همه می دانیم کشور در شرایط سختی قرار دارد، اظهار کرد: شرایط کشور ریشه خارجی و برخی هم ریشه داخلی دارد، چالش معیشت، ناکارآمدی و فساد، ابرچالش موجود بوده و نمی شود منکر آن شد.

وی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: یک نگاه درباره مشکلات کشور می‌گوید انقلاب اسلامی اشتباه بوده و قبلا وضع بهتر بود یا می گویند سیاست کشور ما در منطقه اشتباه است، حتی برخی مسائل امروز را به تسخیر سفارت آمریکا پیوند می دهند، اما اگر واقع بین باشیم، اصل را باید به نظر مردم بدهیم و به مردم جسارت نکنیم و به آنها نگوییم بیخود کردید که انقلاب کرده یا سفارت آمریکا را گرفتید. همه کار مردم درست بوده است. مردم به درستی انقلاب کردند. آنچه مردم می فهمند، همان اصل است.

صوفی با بیان اینکه مردم احساس می کنند تبعیض و فساد وجود دارد و در عین حال احساس می‌کنند که باید در برابر ظلم آمریکا ایستاد. ما جریان های سیاسی باید به این ملت نگاه و به آنها توجه کرد و برخی گفتمان های خود را اصلاح کنیم. معتقدم که ترجمان احساس جامعه، جنگ فقر و غنا است. گفتمان ما بر اساس این احساس باشد و جریان‌های سیاسی دنبال اصلاح گفتمان خود باشند تا مردم به صحنه انتخابات بیایند.

 

مسئله ی اول احزاب در حال حاضر افزایش مشارکت در انتخابات باشد

محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه ی پیروان خط امام و رهبری به عنوان یکی از اصولگرایان در پنل اول سخنانی اظهار داشت که اهم آنها پیرامون نقش فشرده و مهم احزاب در ماه های باقیمانده تا موعد انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی بودند. وی با بیان اینکه افتخار می‌کنم که خانه احزاب به یک نقطه مطلوب رسیده و همگرایی را در میان جریان های سیاسی دنبال می کند، اظهار کرد: توقع از خانه احزاب هم همین است. در ابتدای تشکیل خانه احزاب، جریان چپ و راست برای تصاحب آن دعوا می کردند، ولی اکنون خانه احزاب به محلی برای گفت و گوی احزاب مختلف تبدیل شده است. از این اتفاق خیلی خوشحال هستم. همزیستی مسالمت آمیز احزاب باید دنبال شود.این فعال سیاسی اصولگرا همچنین تاکید کرد: اولین مساله ما افزایش مشارکت از طریق همگرایی است نه واگرایی. انتخابات فرصت مغتنمی برای همگرایی و تحقق اهداف انقلاب است.

 

امر به معروف و نهی از منکر در حوزه ی کار احزاب واجب است، نه هرجای دیگر

اعظم طالقانی، فرزند آیت الله طالقانی و دبیرکل جبهه ی زنان انقلاب اسلامی، با جسارتی که ویژه ی اوست و از ابتدای انقلاب اسلامی به آن شهره بوده است، سخن می گفت. وی ایراد اصلی کار را منع متولیان امور سیاسی و حزبی از نقد حکومت، از سال های آغازین انقلاب تا کنون می داند و در این رابطه اظهار داشت: از ابتدای انقلاب به ما گفته‌اند که نباید از قدرت و حاکمیت نقد شود چون باعث تضعیف می‌شود. حال اینکه اگر از ابتدا اجازه نقد داده می‌شد این اختلاس‌ها، دزدی‌ها و خیانت‌ها راه نمی‌افتاد. اگر از ابتدا اجازه نقد صادقانه و مشفقانه را می‌دادند می‌توانستیم ارائه طریق کنیم.

وی ادامه داد: چرا باید به خاطر حرف‌های نماینده‌ای در مجلس و بیان انتقاداتش به او حکم داده و بازداشت شود. نماینده در تمام مجالس دنیا اجازه و مصونیت دارد. اگر این مصونیت وجود داشته باشد نمایندگانی که مسائلی را در محافل خصوصی مطرح می‌کنند جرأت،‌ شهامت و شجاعت بیان آن از تریبون علنی را هم دارند. این همان وظیفه و رسالت نماینده است.

 

احزاب بدانند، در چهارچوب قانون اساسی آزادند

مهدی امیری اصفهانی، نماینده قوه قضاییه در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با تاکید بر لزوم حرکت به سمت داشتن احزاب موثر و فراگیر گفت: امروزه احزاب رقبا و تهدیدهای جدی دارند که چارچوب‌هایی برای فعالیت خود قائل نیستند. نمونه بارز آن شبکه‌های اجتماعی است؛ لذا باید برای تنظیم چگونگی مقابله با این رفتار رقیب مباحث جدیدی را خلق کنیم. وی ضافه کرد: بر اساس قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی حزبی که خود را با قانون تطبیق ندهد اجازه فعالیت ندارد و هر اقدامی خلاف آن غیرقانونی است. اولین تکلیف حزب داشتن برنامه است. حزبی که برنامه ندارد حزب نیست. قانون احزاب سه کارکرد را برای حزب یعنی کسب قدرت سیاسی، مشارکت و نقد و اصلاح  قدرت سیاسی تعریف کردند که احزاب دارای پروانه می‌توانند برای تقویت خود ائتلاف تشکیل دهند.

وی تاکید کرد که باید به سمتی رویم که احزاب موثر و فراگیر باشند. لازم است خانه احزاب فکری کند که چطور می‌تواند با ایجاد هم افزایی به سمت وحدت میل کند، البته راه های کسب قدرت سیاسی مشروع و نامشروع است. لازم است از راه‌های مشروع برای کسب قدرت سیاسی استفاده شود و در آن از رفتارهای نامناسب پرهیز شود.

دیگر فعالان حزبی که در این همایش شرکت داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند نیز تقریباً حول محور مشکلات معیشت مردم، حس بی اعتمادی و تبعیض، بی اخلاقی در فعالیت برخی احزاب، مجادله ی همیشگی اصولگرایی و اصلاح طلبی، امید به تقویت فعالیت احزاب مستقل و نهایتاً نقش احزاب در رونق انتخابات آتی مجلس سخن گفتند و از جمله ی آنان می توان به مصطفی کواکبیان، پروانه مافی، محمد حسینی، احمد حکیمی پور، کاظم اکرمی، فهیمه خان محمدزاده و احمد مازنی اشاره کرد.

این همایش با سخنان محسن رضایی، به کار خود پایان داد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید بر لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات مجلس یازدهم، اظهار داشت: برگزاری انتخابات پرشور مجلس یازدهم جواب محکمی به کسانی است که ملت ایران را ظالمانه و غیرقانونی با تحریم‌های سخت مواجه کردند.  وی در ادامه با تاکید بر اینکه مسئولان باید مسئله احزاب در ایران را جدی‌تر از گذشته بدانند، گفت: شاید احزاب تنها نهادی است که در قدرت، حاکمیت، حکومت و جامعه قرار دارد به همین دلیل عهده‌دار نقش در اعتلای جامعه و کارآمدی و اداره کشور است. اینکه تنها احزاب را برای انتخابات بخواهیم تا افرادی را به حکومت بفرستیم و بعد تا انتخابات بعدی با احزاب خداحافظی کنیم این موضوع را نشان می‌دهد که باید درباره نقش احزاب جهت اداره حکومت بازنگری اساسی صورت گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیشینه صد ساله تشکیل حزب در کشور گفت: علیرغم وجود چنین پیشینه‌ای امروز احزاب از استانداردهای لازم کار حزبی چه از نظر اعضا و هواداران و چه از بعد ارتباط با حکومت و دانشگاه‌ها و استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

رضایی به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری درباره انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: اولین انتظار این است که احزاب مطالبه‌گر این سیاست‌ها از سه قوه باشند. سیاست‌های کلی برای احزاب است. البته که هنوز تبدیل به قانون نشده است. مجلسی‌ها هم طرح عجولانه‌ای در مسئله استانی شدن انتخابات دادند که با وجود نکات خوب در آن در یک مورد با ایراد مجمع و شورا مواجه شد به همین دلیل این طرح خوابیده است اما لایحه دولت با وجود نواقص کامل‌تر می‌باشد. احزاب می‌توانند قانون انتخابات درست را بعد از 40 سال آماده کنند.

وی با اشاره به فعالیت احزاب در کشورهای توسعه یافته گفت: در کشورهای توسعه یافته احزاب بر اساس سلیقه مردم شکل می‌گیرد که این سلیقه‌ها حداکثر چهار مورد است. در آمریکا دو سلیقه دموکرات‌ها با پایگاه آزادی و جمهوری‌خواهان با پایگاه تولید و پیشرفت و اقتصاد وجود دارد که به طبع آن روسای جمهور در هر دوره طبق سلیقه مردم روی کار می‌آیند و غیر از این دو سلیقه رئیس جمهوری در آمریکا پیروز انتخابات نمی‌شود. تعداد سلیقه‌ها در اروپا پنج مورد است اما در جامعه ما چند سلیقه وجود دارد به همین دلیل یکی از عوامل عدم پایداری احزاب در کشورمان آن است که مطابق با سلایق جامعه شکل نمی‌گیرد.

رضایی توضیح داد: از اول انقلاب تاکنون روسای جمهور با سه سلیقه آزادی، اسلام، ایرانیت و انقلاب، عدالت، اسلام و انقلاب و سلیقه پیشرفت روی کار آمدند، یعنی دو رئیس جمهور نماد عدالت، دو رئیس جمهور دیگر نماد پیشرفت و یک رئیس جمهور نماد آزادی بود. این‌ها سلایق مردم را نشان می‌دهد که در ادوار مختلف تکرار شده است. لذا لازم است بعد از گذشت 40 سال احزاب با در نظر گرفتن این سلایق شکل گیرند تا پایدار بمانند.

 

گزارش: سوگل قائمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار