چشم انتظاری گندمکاران کردستانی برای دریافت مطالبات خود از دولت | فراتاب
کد خبر: 10254
تاریخ انتشار: 23 شهریور 1398 - 19:40
کارت بانکی را درون عابربانک انداخته و چشم می گرداند تا موجودی را دریابد، "باز هم واریز نشده است، گفته بودند یک هفته ای واریز می شود، الان یک ماه است که گندمم را تحویل داده ام".

 فراتاب- گروه کردستان: چند ماه پیش از شروع برداشت گندم در کشتزارها، دولت از بیم عدم تحویل گندم توسط گندمکاران، وعده های رنگارنگ همچون حمل بار رایگان و پرداخت مطالبات گندمکاران در 48 ساعت داد اما همان روزهای اول برداشت بود که داد گندمکاران از هزینه های بالای حمل گندم به سیلوها درآمد.

«سیدحسین رحیمی»، رئیس انجمن کشاورزان خبره کردستان خبر از افزایش 300 درصدی هزینه حمل گندم در کنار افزایش قیمت خرید گندم تنها به میزان 20 درصد می داد و این را موجب دلسردی گندمکاران می دانست، رانندگان افزایش هزینه های ماشین آلات را از دلایل افزایش نرخ کرایه ها می دانستند و کشاورزان نیز می گفتند با توجه به نرخ پایین خرید گندم از سوی دولت، افزایش هزینه های حمل گرندم به سیلوها را سرسام آور می خواندند.

از سویی دیگر، دولت وعده داد که به ازای هر تن، بین 150 تا 200 هزار ریال بابت کرایه حمل به کشاورزان پرداخت شود تا کمی گندمکاران را دلگرم کند، همچنین وعده پرداخت مطالبات ظرف 48 ساعت از دیگر وعده هایی بود که دولت بر روی ان مانور وسیعی داد.

روزهای ابتدایی برای کشاورزانی که محصول خود را تحویل می دادند بسیار مناسب و مطابق با وعده های دولت پیش رفت اما هر چه که زمان گذشت وعده ها رنگ باخت و مشکلات گندمکاران بیش از پیش شد.

آقای «محمدعلی» یکی از گندمکارانی است که نزدیک به یک ماه چشم انتظار دریافت مطالبه گندم خود از دولت است. او می گوید که قرار بود در کمتر از یک هفته پول گندم واریز شود اما هنوز واریز نشده است و به علت سررسید وامی که از بانک گرفته بودم و موعد آن یک هفته قبل بود باید حدود 4 میلیون جریمه پرداخت کنم.

این کشاورز می گوید که مطالبه گندم برادرم تنها چند روز پس از تحویل به سیلو، پرداخت شده است اما من هر روز باید با کارت بانکی، هر روز به عابر بانک ها مراجعه کنم برای گرفتن موجودی!

نماینده شرکت بازرگانی دولتی ایران در کردستان در گفت و گویی که با ایرنا داشته، گفته است که تاکنون حدود ۷۲۵ هزار تُن گندم در این استان خریداری شده که ۷۲۰ هزار تُن از این میزان در سامانه بانک کشاورزی به ثبت رسیده است.

به گفته «جمال صالحی» مانده مطالبات گندمکاران کردستانی از دولت یک هزار و ۴۵۹ میلیارد و ۷۱۰میلیون ریال است.

او می گوید که دولت در سال جاری به منظور حمایت از تولید کنندگان برای هر تُن محصول تحویلی از سوی بهره برداران به مراکز بخش خصوص ۱۵۰ هزار ریال و مراکز بخش دولتی ۲۵۰ هزار ریال به کشاورزان بابت کرایه حمل پرداخت می کند.

بنا به گفته های نماینده شرکت بازرگانی دولتی ایران در کردستان، از محل کمک‌های دولت برای حمل گندم به بهره برداران کردستان که محصول خود را به مراکز نگهداری و سیلوهای دولتی تحویل داده‌اند ۶۲ میلیارد و ۵۴۱ میلیون ریال پرداخت شده است.

او گفته است که ارزش گندم ثبت شده در سامانه بانک به میزان ۱۲ هزار و ۴۶۹میلیارد و ۷۷۵ میلیون ریال بود و تاکنون حدود ۹۰ درصد از این مبلغ شامل ۱۱ هزار و ۷۰ میلیارد و ۲۵۷ میلیون ریال به حساب بهره برداران واریز شده است.

در سال جاری ۵۷۲ هزار هکتار از مزارع کردستان زیر کشت گندم رفته استکه از این میزان،شهرستان بیجار با ۲۰۷ هزار تُن، سقز با ۱۴۱ هزار تُن و قروه با ۱۳۳ هزار تُن به ترتیب در رتبه های اول تا سوم خرید تضمینی گندم در این استان قرار داشتند.

گزارش از ظریفه احمدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار