کد خبر: 10166
تاریخ انتشار: 19 شهریور 1398 - 17:10
عملکرد فوق‌العاده‌ی ملی‌پوش دسته ۵۵ کیلوگرم وزنه برداری ایران در اردوی رکورد گیری شهرستان نور امید افتخار آفرینی وزنه برداران ایرانی در دسته‌ی سبک وزن را زنده کرده است.

فراتاب – گروه ورزش: شاید از مسابقات آخرین وزنه‌بردار دسته‌ی سبک وزن ایران که توانسته افتخارات چشم‌گیری کسب چند دهه می گذرد. اگر روزگاری در دسته های پایین «محمد نصیری» پی‌درپی افتخار آفرینی می‌کرد، در این دوران تک چهره‌هایی هم‌چون «سید مهدی پانزوان»، «مرتضی رضاییان»، «مجید عسگری» و... را داشتیم که با وجود شایستگی به دلایل مختلف در کسب مدال های جهانی رده سنی بزرگسالان یا توفیقی نداشتند یا افتخار آفرینی آنان کوتاه مدت و مقطعی بود.

حالا و پس از چند دهه ناکامی در اوزان پایین، در اردوی رکوردگیری شهرستان نور جوانی زورآزمایی را با فولاد سرد آغاز کرده است که می شود نور امید را در رکوردهای او به خوبی مشاهده کرد. «حافظ قشقایی» در دسته ۵۵ کیلوگرم با غلبه بر وزنه‌های مختلف توانست به عنوان پدیده رکوردگیری یک ماه گذشته خود را به جامعه وزنه‌برداری معرفی کند.

قشقایی با ثبت وزنه‌‌ی ۱۲۰کیلوگرم در حرکت یک‌ضرب، ۱۵۰ کیلوگرم در دو ضرب و بدست آوردن مجموع ۲۷۰ کیلوگرم، رکوردی بالاتر از تمام رقیبان داخلی به ثبت رساند و توانست خود را به نفرات برتر جهانی این دسته نزدیک کند.

از نکات بارز رکورد قشقایی برابری این رکورد با نفر دوم قهرمانی جهان در عشق آباد بود. «آرلی چونتی» از کشور قزاقستان در عشق آباد با مهار وزنه‌های ۱۲۰ کیلوگرم در حرکت یک‌ضرب، ۱۳۸ کیلوگرم در ۲ ضرب و مجموع ۲۵۸ کیلوگرم صاحب عنوان نایب قهرمانی این وزن در رقابت‌های جهانی شده بود.

نام حافظ قشقایی در حالی از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به عنوان ملی پوش دسته ۵۵ کیلوگرم با ورودی ۲۵۸ کیلوگرم در مجموع ثبت شده است که در این دسته «عبدالحسن آل‌مشایخ» از عراق با ورودی ۳۶۵ کیلوگرم نفر نخست این وزن به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد که فاصله این جوان ایرانی با حریف عراقی خود زیاد باشد. اما این فاصله به معنای سختی کار قشقایی نیست و او باید در دسته غیرالمپیکی ۵۵ کیلوگرم خود را آماده حضور در دسته‌های بالاتر کند. حریفان قشقایی وزنه بردارن آسیایی هستند زیرا بنا به رکوردهایی که در قهرمانی اروپا ثبت شده است رکورد نفر نخست این وزن در قهرمانی اروپا در یک‌ضرب ۱۱۶ کیلوگرم و در ۲ ضرب ۱۳۸ کیلوگرم است.

حافظ قشقایی، علی میری، محمد زارعی، کیانوش رستمی، رضا دهدار، ایوب موسوی، رضا بیرالوند، امیر حقوقی، علی هاشمی، کیا قدمی، محسن دادرس و علی داوودی ۱۲ ملی پوش رشته وزنه برداری هستند که  از سوی کادر فنی نام آنان برای اعزام به رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری در لیست قرار گرفته است. از این میان ۱۰ نفر در ترکیب اصلی تیم هستند و ۲ نفر هم رزرو خواهند بود.

فدراسیون جهانی وزنه‌برداری فهرست اولیه وزنه‌برداران شرکت کننده در مسابقات قهرمانی جهان تایلند را اعلام کرده. براساس این لیست نفرات اولیه تیم ملی ایران برای رقابت‌های قهرمانی ۲۰۱۹ جهان تایلند در این رشته به شرح زیر است:

 تادسته ۵۵ کیلوگرم: حافظ قشقایی با رکورد ورودی ۲۵۸ کیلوگرم

دسته ۸۹ کیلوگرم: محمد زارعی و علی میری با رکورود رودی ۳۶۵ کیلوگرم

 دسته ۹۶ کیلوگرم: سید ایوب موسوی و کیانوش رستمی با رکورود ورودی ۳۷۵ کیلوگرم و رضا دهدار با رکورد ورودی ۳۷۰ کیلوگرم

دسته ۱۰۲ کیلوگرم: رضا بیرالوند با رکورد ورودی ۳۹۰ کیلوگرم  و امیر حقوقی با رکورد ورودی ۳۸۰ کیلوگرم

 دسته ۱۰۹ کیلوگرم: علی هاشمی با رکورد ورودی ۴۰۰ کیلوگرم  و کیا قدمی با رکورد ورودی ۳۹۰ کیلوگرم

 دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم: علی داوودی با رکورود ورودی ۴۳۵ کیلوگرم و محسن دادرس با رکورد ورودی ۴۱۵ کیلوگرم

نظرات
آخرین اخبار