کد خبر: 9984
تاریخ انتشار: 11 شهریور 1398 - 12:30
سرمایه‌گذاری یک میلیارد پوندی بریتانیا در عراق و اقلیم کردستان
در راستای توجه کشورهای منطقه و جهان به اقلیم کردستان ( عراق) و در ادامه سرمایه گذاری های دولت ها و‌ بخش های خصوصی در این منطقه، این بار بریتانیا یک‌ ملیارد پوند را به چند پروژه در اقلیم کردستان (عراق) و عراق اختصاص می‌دهد

فراتاب - گروه بین الملل: دولت بریتانیا یک‌ میلیارد پوند را به چند پروژه در اقلیم کردستان و عراق اختصاص می‌دهد. در همین زمینه سفیر بریتانیا در عراق تاکید کردن که از دید لندن، نقش اقلیم کردستان عراق در منطقه بسیار حائز اهمیت است.

روز یکشنبه هفته جاری دکتر دارا رشید وزیر برنامه و‌ بودجه حکومت اقلیم کردستان میزبان جان ویلکس سفیر بریتانیا در عراق و هیات همراه وی‌ بود.

سرمایه گذاری بریتانیا در اقلیم کردستان و عراق
از طرفی سفیر بریتانیا در این نشست اعلام‌ کرد که کشورش مبلغ یک میلیارد پوند را برای چند پروژه در عراق و ‌اقلیم کردستان (عراق) در نظر گرفته است و در همین راستا، بر حضور کمپانی های کشورش به این منطقه و همکاری اقلیم کردستان در زمینه کشاورزی، گردشگری، بهداشت، آموزش، عمران و شکوفا شدن سیستم‌ بانکی متمرکز خواهند بود.
بر اساس بیان نامه منتشر شده از نشست بین سفر بریتانیا در عراق و وزیر برنامه و بودجه اقلیم‌ کردستان (عراق) دو طرف بر همکاری های دوجانبه، بویژه در بخش های اقتصاد و بازرگانی و سربازی تاکید کرده اند.
سفیر بریتانیا در عراق تاکید کرد که نقش اقلیم‌ کردستان برای کشورش چه در منطقه و چه در عراق از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
درباره روابط عراق و‌ اقلیم ‌کردستان (عراق)، سفیر بریتانیا گفت: کشورش از هرگونه پیش دستی کردن و‌ توافقی با هدف حل مشکلات بین‌ دو‌طرف و رسیدن به تفاهم و توافق پشتیبانی می کند و از تمام‌ پتانسیل های خود در این زمینه استفاده خواهد کرد.

کمک به انجام سرشماری در عراق
پروسه سرشماری عمومی‌ در عراق یکی دیگر از بحث های بین طرفین در این نشست بود که وزیر برنامه و‌ بودجه اقلیم کردستان (عراق) ضمن اشاره به این مساله تاکید کرد که‌ می بایست شرایط منطقه و بویژه مناطق جدا شده از اقلیم به حالت طبیعی برگردد و ماده ۱۴۰ اجرایی شده و بومیان و ساکنان اصلی این مناطق به شهرهای خود بازگردانده شوند.
در همین زمینه سفیر بریتانیا هم اعلام کرد که کشورش تمام تلاش خود را جهت انجام‌ یک‌ سرشماری دقیق مورد توافق دو‌ طرف عراق و اقلیم‌ کردستان به کار می‌گیرد.

لازم به ذکر است ماده 140 قانون اساسی تاکید دارد که مناطق مورد مناقشه گروههای مختلف قومی و هویتی در سه مرحله می بایست به وضعیت پیش از تغییرات دموگرافی در دوران بعث بازگردانده شوند.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار