دریافت هزینه‌ غلط از گردشگران سلامت، ویترین کشور را خراب می‌کند | فراتاب
کد خبر: 9983
تاریخ انتشار: 12 شهریور 1398 - 15:30
وزیر بهداشت مطرح کرد؛
ایران رتبه چهل و یکم در حوزه گردشگری سلامت و جذب توریسم بین‌المللی دارد و متأسفانه پایین‌تر از کشور‌هایی مانند ترکیه و هندقرار گرفته است.
 فراتاب_گروه فراسلامت: به گزارش  فراتاب، چند سالی است که موضوع گردشگری سلامت در بین کشور‌های پیشرفته و صاحب سبک در حوزه پزشکی مطرح شده است؛ بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور‌های توسعه‌یافته بیماران بین‌المللی زیادی را تحت عنوان توریسم سلامت جذب کرده‌اند.

گردشگری سلامت منبع درآمد بالایی برای کشور‌ها محسوب می‌شود و همین مسئله باعث شده است دیگران با تجهیز وسایل و تجهیزات پزشکی در حوزه گردشگری سلامت و توریسم درمانی  دست به کار شوند.

این صنعت امروزه می‌تواند منبع درآمد خوبی برای کشورمان باشد آن هم  با توجه به پیشرفت قابل توجهی که در حوزه‌های مختلف داریم؛ اما متأسفانه به دلیل برنامه‌ریزی نادرست، ایران نتوانسته است از این فرصت به نحو احسن استفاده کند به همین دلیل بسیاری از بیماران منطقه جذب بازار کشور‌هایی مانند ترکیه و هند می‌شوند.

ایران رتبه چهل و یکم در حوزه گردشگری سلامت و جذب توریسم بین‌المللی دارد و متأسفانه پایین‌تر از کشور‌هایی مانند ترکیه و هندقرار گرفته است.

گردشگری سلامت بیش از یک میلیارد دلار در سال گذشته برای ایران درآمد ارزی کسب کرده و حیف است که در این حوزه پرسود، کشورمان برنامه‌ریزی درستی انجام ندهد.

سعید نمکی وزیر بهداشت  درباره این صنعت گفت: یکی از اقدامات ما این است که چگونه قابلیت‌های پزشکی و درمانی‌ خود را به دنیا و گردشگران سلامت نشان دهیم و در این راستا به دنبال تهیه یک پکیج برای خدمت‌رسانی به گردشگران سلامت هستیم تا با مناسب‌ترین قیمت که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است خدماتی قابل توجه  به گردشگران سلامت ارائه دهیم.

او تاکید کرد: با ورود توریست به کشور باید سازوکار مناسبی داشته باشیم تا با نرخ مناسب بتوانیم به گردشگران حوزه سلامت خدمات بهداشتی و درمانی خوبی ارائه دهیم.

دریافت هزینه‌ غلط از گردشگران سلامت، ویترین کشور را خراب می‌کند

نمکی بیان کرد: باید اقدامات خوبی در حوزه گردشگری سلامت انجام دهیم تا از دریافت هزینه‌های بی‌رویه و غلط از گردشگران سلامت که ویترین کشورمان را خراب می‌کند، جلوگیری کنیم زیرا برخی افراد واسطه و دلال باعث خراب کردن وجهه کشورمان در حوزه گردشگری سلامت می‌شوند و جیب بیماران بین‌المللی را بی‌جهت خالی می‌کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید سازوکاری در وزارت بهداشت داشته باشیم تا وقتی که گردشگر سلامت وارد کشور می‌شود بر اساس همان ساز‌و‌کار در روند درمان قرار گیرد و در این راستا شرکت‌های تسهیل‌گر درمانی و شرکت مادر را متولی این امر در حوزه گردشگری سلامت می‌کنیم.

آب‌درمانی، گردشگران سلامت زیادی را جذب کشور می‌کند

او ادامه داد: پیگیر روند دوران بعد از درمان گردشگران حوزه سلامت نیز هستیم تا وقتی که بیماران بین‌المللی به کشورشان برگردند، عوارض جراحی و دیگر اقدامات درمانی‌ آنها بررسی و به وسیله پزشک متولی مدیریت شود.

نمکی ادامه داد: ایجاد یک معاونت گردشگری سلامت در وزارت بهداشت کاری عبث است، اما در معاونت درمان که متولی گردشگری سلامت است مدیریتی برای توریسم سلامت در نظر گرفته‌ایم.

افول گردشگری سلامت ایران در پی برنامه ریزی غلط مسئولان

وزیر بهداشت گفت: برای گردشگران حوزه سلامت امکانات متعددی را باید در نظر بگیریم که در کنار درمان بتوانند از مناطق طبیعی ایران استفاده کنند، زیرا ایران از چشمه‌های آب گرم خوبی برخوردار است و آب درمانی می‌تواند گردشگران سلامت زیادی را جذب کند.

علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان گردشگری کشور اظهار کرد: گردشگری سلامت یکی از مهم‌ترین موضوعات در دنیا محسوب می‌شود و ما در سازمان گردشگری قصد ساماندهی این امر را داریم.

او ادامه داد: با توجه به زیرساخت‌های خوب ما در حوزه بهداشت و درمان، گردشگران سلامت زیادی به واسطه درمان به کشور ما سفر می‌کنند که ما باید از این فرصت استفاده کنیم تا این افراد را به گردشگران ترکیبی تبدیل کنیم، یعنی بعد از انجام امور درمان گردشگران سلامت از مناطق طبیعی و تاریخی ایران بازدید کنند.

مونسان بیان کرد: به دلیل فعالیت افراد دلال و واسطه برخی گستت‌ها بین گردشگری سلامت و ترکیبی ایجاد شده است که در راستای حذف این خلاء‌ها هم‌افزایی بین سازمان گردشگری و وزارت بهداشت انجام می‌شود تا از ظرفیت‌های موجود حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد.

رئیس سازمان گردشگری کشور گفت: حوزه پزشکی در ایران سرآمد دنیاست و ظرفیت‌های خوبی در این بخش وجود دارد و ما باید افرادی را که تحت عنوان گردشگران سلامت به کشور وارد می‌شوند از نقطه مبدا شناسایی کنیم و برای انجام سیر مراحل درمانی، آن‌ها را در یک فرایند تعریف‌شده قرار دهیم تا با رضایت کامل از کشور پس از دریافت خدمات بهداشتی درمانی خارج شوند.

تشکیل شورای راهبری گردشگری سلامت

مونسان ادامه داد: شورای راهبری گردشگری سلامت با همکاری وزارت بهداشت و سازمان گردشگری سلامت تشکیل شده و در این راستا سامانه الکترونیک در زمینه گردشگری سلامت مصوب و در حال تدوین است تا گردشگران سلامت اطلاعات کافی را به درستی دریافت کنند.

رئیس گردشگری سلامت ادامه داد: بر اساس استاندارد‌های دنیا، گردشگری صنعت پردرآمدی محسوب می‌شود و ایران به واسطه امکانات خوب درمانی از ظرفیت خوبی در زمینه جذب گردشگر سلامت برخوردار است.

۸۰ درصد گردشگران سلامت پس از درمان به سمت گردشگری ترکیبی می‌روند

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های بین‌المللی برای هر گردشگر مبلغی به میزان ۲ هزار و ۴۰۰ دلار در نظر می‌گیرد، ادامه داد: ایران به واسطه توسعه زیرساخت‌های بهداشتی درمانی از ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری سلامت برخوردار است و صنعت گردشگری ما جزو ۱۰ کشور برتر محسوب می‌شود و ۸۰ درصد از گردشگران حوزه سلامت پس از درمان به گردشگری ترکیبی و دیدن مناظر تاریخی و طبیعی روی می‌آورند.

افول گردشگری سلامت ایران در پی برنامه ریزی غلط مسئولان

مونسان تأکید کرد: باید در زمینه گردشگران سلامت و ترکیبی از ورود دلالان به این صنعت جلوگیری کنیم، زیرا باعث گرانی و ذهنیت نادرست روی گردشگران خارجی می‌شود و در همین راستا در سازمان گردشگری سامانه‌ای در حال طراحی است تا بیماران بین‌المللی و گردشگران از بدو ورود به کشور رصد و کنترل شوند که چه افرادی و به چه میزان خدمات بهداشتی و درمانی بر اساس استاندارد‌ها دریافت کنند.

۹۰ کشور ویزای ایران را در فرودگاه دریافت می‌کنند

وی در زمینه صدور ویزا گفت: خوشبختانه وزارت امور خارجه همکاری خوبی در زمینه صدور ویزا با سازمان گردشگری دارد و فرآیند صدور ویزا بسیار آسان و کوتاه می‌شود به طوری که بیش از ۹۰ کشور ویزای ایران را در فرودگاه دریافت می‌کنند و ما با کشور‌های هدف مانند آلمان به طور یکطرفه روادید را لغو کرده‌ایم و همین مسئله باعث شده است گردشگران سلامت در این کشور‌ها افزایش پیدا کنند.

سوءاستفاده دلالان از شکاف اطلاعاتی

سعید هاشم‌زاده، رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت  اظهار کرد: کشورمان در زمینه گردشگری سلامت، طراحی و برنامه‌ریزی خوبی انجام نداده و این حوزه در حدود ۱۰ سال گذشته تا امروز در بین کشور‌های دنیا باب شده است.

او ادامه داد: یکی از مسائلی که باعث افزایش جذب گردشگران سلامت می‌شود، اطلاع‌رسانی و تبلیغ مراکز تخصصی کشورمان در کشور‌های منطقه و دیگر مناطق دنیاست و ایران رتبه ۴۱ در زمینه جذب بیماران بین‌المللی را دارد.

لزوم استفاده از شرکت‌های تسهیل گر برای جذب بیشتر توریسم سلامت

رئیس اداره گردشگری سلامت افزود: مراکز درمانی می‌توانند اقدام به بازاریابی و جذب بیماران بین‌المللی کنند، اما بهتر است این کار تخصصی به وسیله شرکت‌هایی مانند شرکت‌های تسهیل‌گر کشور انجام شود که بیماران براساس نقشه مشخص وارد کشور شده است و خدمات بهداشتی – درمانی را دریافت کنند.

هاشم‌زاده بیان کرد: وجود شکاف اطلاعاتی و نبود اطلاع‌رسانی دقیق از سوی شرکت‌های تسهیل‌گر و دیگر سازمان‌ها باعث می‌شود دلال‌ها از راه‌های غیرقانونی، گردشگران سلامت را وارد کشور کنند و در مراکز غیراستاندارد که مورد تأیید وزارت بهداشت نیست خدمات بهداشتی – درمانی به آن‌ها ارائه دهند؛ این مسئله باعث می‌شود بیماران در هنگام بازگشت به کشور خود، رضایت کافی از حوزه پزشکی کشورمان نداشته باشند.


افول گردشگری سلامت ایران در پی برنامه ریزی غلط مسئولان

او گفت: سال ۹۶ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی در زمینه جذب گردشگران سلامت نصیب کشورمان شد که متأسفانه این آمار در سال گذشته به دلیل منابع آماری متناقض، وجود ندارد. وزارت بهداشت به فکر طراحی یک سامانه جامع است که بیماران به صورت دقیق جهت دریافت خدمات بهداشتی – درمانی به مراکز مورد تأیید وزارت بهداشت ارجاع داده شوند.

رئیس اداره گردشگری سلامت ادامه داد: سال ۹۶، ۵۰هزار گردشگر سلامت در مراکز درمانی سراسر کشور بستری شدند که خوشبختانه این آمار در سال ۹۷ به حدود ۷۰ هزار نفر ارتقا پیدا کرده است.


هاشم‌زاده تاکید کرد: شرکت‌های تسهیل‌گر، نقش زنجیره تأمین را بر عهده دارند که بیماران بین‌المللی از مبادی قانونی، جهت درمان جذب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مختلف شوند.

با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه، یکی از راه‌های کسب درآمد‌های ارزی پذیرش بیماران بین‌المللی و توریست درمانی است که برای افزایش جذب این بیماران باید امکانات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایران به طرز درست و دقیقی به کشور‌های منطقه معرفی شود.
نظرات
آخرین اخبار