کد خبر: 9977
تاریخ انتشار: 11 شهریور 1398 - 14:40
گزارش فراتاب از کاندیدای وزارتخانه جدید میراث فرهنگی و گردشگری:
علی اصغر مونسان کیست؟

فراتاب - گروه سیاسی: در اواخر مرداد ماه سال جاری عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، خبر داد که طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تایید شده است. این طرح پیشتر در جلسه ی علنی مورخ 24 تیرماه سالجاری با رای موافق 143 نماینده اصلاح برای بار آخر به شورای نگهبان ارجاع شده بود. با توجه به تایید طرح فوق الذکر، رییس جمهور موظف است برای تصدی پست وزارت گزینه ی مورد نظر خود را به مجلس معرفی نماید تا پس از شور و بررسی های لازم، اعتماد نمایندگان ملت به وی به رای گذاشته شود. گزینه ی حسن روحانی، علی اصغر مونسان است و در این گزارش  کارنامه ی کاری او مورد بررسی قرار می‌گیرد: 

علی اصغر مونسان کیست؟

علی اصغر مونسان متولد سال 1349 در تهران است، وی آخرین رییس سازمان میراث فرهنگی ایران پیش از طرح وزارت خانه شدن این سازمان می باشد و در حال حاضر سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران است که به عنوان گزینه ی پیشنهادی رییس جمهور جهت تصدی پست وزارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است. به همین بهانه گروه سیاسی فراتاب نگاهی دارد به زندگی نامه و کارشناخت تخصصی وی در طول بیشتر از 25 سال گذشته.

سوابق اجرایی مونسان

علی اصغر مونسان پیش از آن که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شود، مدیرعامل سازمان منطقه ی آزاد کیش بوده است و آخرین کارشناخت وی در تارنمای منطقه ی آزاد کیش به شرح ذیل می باشد: وی دارای کارشناسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف، دارای کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از سازمان مدیریت صنعتی، دارای کارشناسی ارشد مدیریت ساخت از دانشگاه امیرکبیر و دانشجوی دکترای رشته ی عمران در دانشگاه صنعتی شریف می باشد.

پیش از عضویت در هیات مدیره ی منطقه ی آزاد کیش و عهده دار شدن سمت مدیر عامل آن، عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت توسعه ی فضاهای فرهنگی شهرداری تهران بود. او همچنین در سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، شرکت آتی ساز و شرکت دی وابسته به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز سمت هایی داشته است. چنانچه از موارد پیش گفته به نظر می رسد، عمده ی فعالیت های وی در حوزه ی توسعه و ساخت و ساز بوده است، همین دست مایه ی بررسی کارنامه ی وی در دوران ریاست بر سازمان میراث فرهنگی خواهد بود و محکی برای سنجش ویژگی های متناسب با مقام وزارت میراث فرهنگی، که از قضا و به گفته ی برخی فعالان این حوزه، سنخیت چندانی با ساخت و ساز ندارد.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از انقلاب

آنچه مسلم است اینکه در سال های اول انقلاب اسلامی مسائل گوناگونی که در حوزه ی میراث فرهنگی می گنجید تبدیل به چالش و محل اختلاف بسیاری شد، انقلابیون در طیف های فکری مختلف نسبت به ضرورت پرداختن به مسائل میراث فرهنگی جبهه گیری کردند و در گذر زمان نیز همچنان بخشی از تفکر حاکم، ضرورت آن را درنیافته اند و چه بسا صراحتاً انکار می کنند. از طرفی قواعد حاکم بر کشور و در راس آن شکل زندگی اسلامی، فرم گردشگری در ایران و شیوه های جذب گردشگر را نیز دستخوش تغییرات عظیمی کرد. این مسئله همزمان شد با پیشرفت درآمدهای توریستی بسیاری از کشورها که چه بسا پتانسیل گردشگری کمتری نسبت به ایران داشتند. به تدریج اهمیت جذب گردشگر حول جاذبه های میراث فرهنگی، آشکار شد، اما همچنان در عمل شیوه های نادرستی در پیش گرفته شد. بیشتر متولیان و روسای سازمان میراث فرهنگی در طول این سالها نتوانسته یا نخواسته اند که اثرگذاری کافی در این حوزه داشته باشند. 

سابقه روابط حسنه با مجلسی‌ها

یکی از نکاتی که باعث شده است تا روحانی نگرانی کمتری در خصوص رای اعتماد مجلس به کاندیدایش داشته باشد به سابقه روابط حسنه کاری مونسان با مجلس در زمان ریاست بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باز می گردد. چرا که در این زمان و در حالی که او یکی از معاونین رئیس جمهور به شمار می رفت و از نظر قانونی نیازمند پاسخگویی مستقیم به مجلس نبود، اما رویه را بر تعامل و پاسخگویی مستقیم قرار داد  چه بسا بسیاری بر این باور هستند که همین رویه و عملکرد مونسان مجلس را ترغیب به ارائه و نهایتاً پیگیری بحث شکل گیری وزارت خانه ی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نمود.

واکنش احتمالی مجلس

اینکه مجلس در روز رای اعتماد، مونسان را مورد تایید قرار خواهد داد یا خیر، یکی از موضوعات مهم برای هیات دولت و البته شخص مونسان است در همین زمینه شهرام کوسه غراوی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقد است که «مونسان» نیرویی اجرایی، عملیاتی و با برنامه ای است که در ۲ سال گذشته، در سازمان میراث فرهنگی عمکردی راهبردی داشته است. وی افزود: مجلس از عملکرد مونسان در حوزه های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رضایت دارد چرا که در دوره مدیریت دکتر مونسان بر صنعت گردشگری کشور شاهد اقدامات سازنده ای بودیم.

 

نویسنده: سوگل قائمی - گروه سیاسی فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار