کد خبر: 9975
تاریخ انتشار: 11 شهریور 1398 - 00:00
باهنر استراتژی اصولگرایان برای انتخابات مجلس تشریح کرد:

فراتاب - گروه سیاسی: دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در تشریح وضعیت کلی جبهه ی اصولگرایان گفت: شاید در جریان وحدت اصولگرایان به عدد صد در صد نرسیم، اما سعی خود را خواهیم کرد و البته طبیعی است که نقدهایی هم وجود دارد اما باید تلاش کنیم این جریان یک جریان فراگیر اصولگرایی باشد.

محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (یکشنبه، ۱۰ شهریور) در نشست خبری با اشاره به پایان یافتن هفته دولت، اظهار کرد: در این زمان دولت تلاش می‌کند فعالیت‌هایی که انجام داده را به مردم گزارش دهد؛ زیرا دولت در میدان اجراست و باید نهادها به او کمک کنند و دولت نیز باید تحمل خود را در برابر انتقادات بالا ببرد.

وی با اشاره به دیدار رهبری با اعضای هیئت دولت ادامه داد: رهبری در این دیدار گفتند درست است که دو سال تا پایان دولت دوازدهم باقیمانده، اما این فرصت مغتنمی است که باید کار شود؛ مخصوصا درباره مسئله اقتصاد و فرهنگ تاکید کردند که کارها باید انجام شود و فکر نکنید که چون دو سال پایانی دولت است، نمی‌شود کاری کرد.

باهنر در پاسخ به سؤالی درباره جلسات شورای وحدت اصولگرایان و اینکه گفته می‌شود وی در جلسات این شورا شرکت نمی‌کند، گفت: در غیبت سه حزب فراگیر قدرتمند در کشور معمولا این مشکلات را داریم، هر دوره‌ای که به انتخابات نزدیک می‌شویم، باید ظرفیت را بر وحدت درون تشکیلاتی بگذاریم، هر دوره‌ای هم یک نام دارد ولی ماهیت آن همان است و این دوره هم راه افتاده است، وقتی حزب قدرتمند نداشته باشیم ممکن است جناح‌ها اختلاف داشته باشند، اما باید این را کاهش دهند و به وحدت برسند، کار شورای ائتلاف اصولگرایان کلید خورده و چشم‌انداز ما وحدت صددرصدی است.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: در دوره‌های گذشته هم این بوده که شاید به عدد صددرصد نرسیم، اما سعی خود را خواهیم کرد، بنده در آن جلسه هستم و شرکت می‌کنم؛ البته طبیعی است که نقدهایی هم وجود دارد اما باید تلاش کنیم این جریان یک جریان فراگیر اصولگرایی باشد، تجربه دو دوره گذشته نشان داده که به وحدت می‌رسیم و کار پیش می‌رود و زمینه خوبی خواهد داشت.

باهنر تصریح کرد: باید دست به دست دهیم تا صحنه انتخابات به امید و شادابی تبدیل شود، حس می‌کنیم عده‌ای برای اینکه رأی بیاورند بر موج نارضایتی می‌دمند و ضعف‌ها را بزرگنمایی می‌کنند تا بتوانند رأی بیاورند.

وی ادامه داد: برخی دوستان می‌گویند اگر غلظت اصول‌گرایی برخی افراد پایین باشد نباید در جلسات حضور داشته باشند. برخی دوستان دیگر هم که خودشان را دارای غلظت بالای اصول‌گرایی می‌دانند هنوز در جلسات شرکت نکرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های فرانسه برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا برای برقراری دور جدید مذاکرات، اظهار کرد: مذاکره برای ما هدف نیست. مذاکره وسیله‌ای برای نزدیک شدن به اهداف است و باید این روزنه وجود داشته باشد چراکه مذاکره می‌تواند کشور را به سمت اهداف مشترک ببرد ولی متاسفانه به دلایل غیرمستدل و غیرمعقول آمریکا در مسئله مذاکره با رفتار خودش خط بطلانی کشیده است و برای بسیاری از کشورهای دنیا این مسئله مسجل شده است که مذاکره با آمریکا غیرقابل اطمینان است و دولت آمریکا هر لحظه ممکن است زیر تعهدات خود بزند. 

وی افزود: از آنجا که مذاکره برای ما اصل نیست بنابراین تا امیدی به اینکه مذاکره ما را به اهداف نزدیک می‌کند وجود نداشته باشد حتما مذاکره‌ای نخواهیم کرد. البته شاید طرف مقابل از مذاکره به دنبال گرفتن عکس یادگاری باشد ولی ما قاعدتا در زمین دشمن بازی نخواهیم کرد. ضمن اینکه حداقل شرطی که ایران را پای میز مذاکره می‌آورد این است که آمریکا و دیگر متحدانش به تمامی تعهدات برجامی خود بازگردند. اگر این امر محقق شد تازه ما به این فکر می‌کنیم که آیا مذاکره می‌تواند منافع کشور را تامین کند یا خیر.

باهنر در پاسخ به این پرسش که چرا برخی می‌گویند اصول‌گرایان برای پیروزی در انتخابات مجلس به دنبال مشارکت پایین مردم هستند، اظهار کرد: سخنانی از این قبیل توسط رقیب به ما نسبت داده می‌شود و اصلاً صحّت ندارد، چرا که یکی از راهبردهای همیشگی جریان اصول‌گرایی، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است. از سوی دیگر اگر آمار حضور مردم در انتخابات‌ دوره‌های قبلی را با هم مقایسه کنیم این فرضیه قطعا رد می‌شود. تحلیل‌های حاشیه‌ای عموما تاریخ مصرفی کوتاه مدتی برای شکست احتمالی دارد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: ابتدا باید یک نظرسنجی کیفی، نسبت به لیستی که قرار است منتشر شود، انجام و مشخّص شود که جامعه، بیشتر خواهان حضور چهره‌های اقتصادی در لیست هستند یا فرهنگی و غیره. همچنین مشخّص شود که جامعه تا چه میزان تمایل دارد که بانوان در لیست حضور داشته باشند و نیز اینکه آیا چهره‌های قدیمی‌ و با تجربه حضور داشته باشند یا جوان‌ترها. حال بعد از اینکه کیفیت ترکیب لیست بر اساس ذائقه جامعه مشخص شد و مثلاً به این نتیجه رسیدیم که لیست اصول‌گرایان ظرفیت حضور ۱۰ تن از بانوان را دارد، در مرحله بعد نظرسنجی انجام شود که از بین بانوانی که در عرصه هستند، نسبت به کدام یک، اقبال بیشتری وجود دارد و همان افراد در لیست نهایی قرار گیرند.

باهنر با بیان اینکه مدل یادشده مدل پیشنهادی وی است نه شورای ائتلاف اصولگرایان، افزود: البته این نظرسنجی‌ها بر اساس اصول و در چارچوب اصول خواهند بود و اینطور نیست که هر فردی که مورد اقبال باشد، در لیست قرار گیرد، بلکه افرادی در نظرسنجی قرار خواهند گرفت که در دایره گفتمان انقلاب جای گیرند. تاکنون نیز به طور مثال حدود ۳۰۰ اسم به‌عنوان کاندیداهای احتمالی به شورای ائتلاف رسیده است که در مرحله بررسی آنها قرار داریم.

نظرات
آخرین اخبار