کد خبر: 9965
تاریخ انتشار: 10 شهریور 1398 - 21:00
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با جدیت موضوع مشکلات صنعت چاپ در بخش مالیات بر ارزش افزوده، واردات مواد اولیه، ورود و انتقال تکنولوژی، توسعه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد رشته‌های دانشگاهی جدید پیگیری می‌کند.

 فراتاب_علمی: معصومه آقاپورعلیشاهی شامگاه شنبه در نشست نقش علوم و فناوری های نوین چاپ در انقلاب چهارم صنعتی که به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد در جمع دست‌اندرکاران این صنعت اعلام کرد: چاپ، صنعت استراتژیک، درآمدزا و اشتغال‌زای دنیا است.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم مشکلات صنعت چاپ کشورمان در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و با همکاری دولت، مجلس و دست‌اندرکاران این صنعت برطرف شود.
آقاپورعلیشاهی با اشاره به اینکه صنعت چاپ می‌تواند پاسخگوی بخش مهمی از صادرات کشورمان به بازار ۴۰۰ میلیونی کشورهای منطقه باشد، خاطرنشان کرد: مجلس با جدیت موضوع مشکلات صنعت چاپ در بخش مالیات بر ارزش افزوده، واردات مواد اولیه، ورود و انتقال تکنولوژی، توسعه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش و ایجاد رشته‌های دانشگاهی جدید در حوزه چاپ را پیگیری می‌کند.
وی بر نقش‌آفرینی دست‌اندرکاران و فعالان صنعت چاپ بر رفع  مشکلات این صنعت تاکید کرد و با اشاره به نقش ستاد فتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت در حمایت از فناوری‌های نو بر تعامل بیشتر این ستاد با صنعتگران حوزه چاپ و انجمن علمی و فناوری چاپ تصریح کرد: مراکز نوآوری که اکنون در بخش‌های مختلف در حال راه‌اندازی است در صنعت چاپ نیز یک ضرورت است و می‌تواند به بسیاری از نیازها در زمینه ایجاد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، بومی‌سازی و تولید تکنولوژی، ارتباط سازنده دانشگاه و صنعت پاسخ دهد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه صنعت چاپ با صنعت بسته‌بندی و بسیاری از صنایع گره خورده است، گفت: این بخش در سالیان گذشته مورد غفلت واقع شده ولی باید تلاش کنیم به جایگاه واقعی و استراتژیک خود به عنوان چند صنعت برتر همانند سایر کشورهای پیشرفته دست یابیم.

ضرورت توجه به بومی‌سازی علوم و فناوری چاپ در کشور
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران نیز به عنوان متولی و برگزارکننده پنجمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ در این نشست بر حمایت و نقش‌آفرینی هر چه بیشتر معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در بومی‌سازی علوم و فناوری چاپ در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: خوشبختانه همکاری خوبی بین انجمن علمی فناوری چاپ و ستاد فتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری آغاز شده است.
محمد بیطرفان افزود: انتظار داریم این همکاری در زمینه راه‌اندازی کمیته‌های تخصصی و همکاری بین دانشگاه و صنعت، ایجاد شرکت‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و فناور و بومی‌سازی و تولید فناوری نوین به صورت کاربردی و عملیاتی صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد تجهیزات و بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه صنعت چاپ وارداتی است، یادآور شد: باید تلاش کنیم با بومی‌سازی این صنعت، ارتقای جایگاه آن و تدوین و تعریف هویت مستقل برای این صنعت به صادرات، اشتغال و تولید در این صنعت مولد، استراتژیک و حیاتی جامه عمل بپوشیم.

ستاد فتونیک و ساخت معاونت علمی از فناوری حوزه چاپ حمایت می‌کند
کارشناس ستاد فتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست بر آمادگی این ستاد برای حمایت از صنعت راهبردی چاپ در زمینه‌های مختلف علمی، فنی و تولیدی اشاره کرد و اظهار داشت: به موضوع صنعت چاپ و به‌خصوص چاپ سه بُعدی به عنوان یکی از فناوری‌های نوظهور توجه ویژه داریم و آن را به عنوان یک ماموریت تعریف کرده‌ایم.
محمد قریشی بر ترسیم یک نقشه راه در زمینه علوم و فناوری اشاره و با ذکر این نکته که دهها شرکت دانش‌بنیان، مرکز علمی و دانشگاهی در زمینه ساخت مواد و موضوعات مرتبط با چاپ با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری همکاری می‌کنند، خاطرنشان کرد: در زمینه آموزش، فعالیت‌های تخصصی، راه‌اندازی شرکت‌های دانشگر و دانش‌بنیان و ایجاد مراکز نوآوری و آشنایی دانش‌آموزان و دانشجویان بیش از گذشته در حوزه صنعت چاپ نقش‌آفرینی کنیم.

ضرورت توجه به آمار، اطلاعات و گردش مالی صنعت چاپ در کشور
پیشکسوت حوزه چاپ نیز در این نشست با اشاره به قدمت بیش از ۲۰۰ ساله صنعت چاپ در کشورمان، گفت: صنعت چاپ با همه قدمتی که دارد هنوز فاقد آمار، اطلاعات و گردش مالی مشخص و قابل اتکاست بنابراین برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی صحیح برای این صنعت توجه به اطلاعات و آمار و تدوین برنامه جامع یک ضرورت است.
رضا رضایی با اشاره به اینکه صنعت چاپ در کنار بسته‌بندی معنا پیدا می کند گفت: ۱۵ درصد صنعت چاپ در حوزه نشر و ۸۵ درصد این صنعت در حوزه بسته‌بندی تعریف می‌شود.
وی تاکید کرد: باید چاپ و بسته‌بندی را با هم ببینیم و آن را به عنوان یک صنعت درآمدزا و اشتغال‌زا برای توسعه کشور و موثر در همه بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور قلمداد و تعریف کنیم.
 
ضرورت همکاری بیشتر صنعت چاپ و دانشگاه
کارآفرین و عضو اتاق بازرگانی نیز در این نشست به موضوع ارتباط سازنده و ضرورت همکاری دانشگاه و صنعت در حوزه چاپ پرداخت و اظهار داشت: دنیا به سوی انقلاب چهارم صنعتی حرکت می‌کند و نقش صنعت چاپ در این راستا بسیار مهم است.
سارینا آبائی افزود: اقتصاد سبز، توسعه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان و نشر دیجیتال نیز از موضوعاتی است که با توسعه صنعت چاپ ارتباط تنگاتنگی دارد بنابراین باید همه بخش‌ها خود را با تحولات صنعت چاپ و نشر هماهنگ کنند.
در این نشست که توسط انجمن علمی فناوری چاپ برگزار شد، مسعود پور مهدیان استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمیه ضرورت ایجاد رشته‌های دانشگاهی در حوزه چاپ، اطلاعات و گردش مالی صنعت چاپ در کشور، جواد آقاجانلو عضو تعاونی لیتوگرافان ایران در زمیه نیازهای این صنعت، طائل از چاپخانه بانک مرکزی و مدرس این حوزه در زمینه توجه صنعت چاپ به موضوع پول و اسکناس، سعید کلاری در زمینه مشکلات این صنعت، طاهریان در زمینه مشکلات علمی و فنی صنعت چاپ سخنرانی کردند.

نظرات
آخرین اخبار