کد خبر: 9901
تاریخ انتشار: 8 شهریور 1398 - 15:30
علی اکبر صالحی:

فراتاب – گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی که به مناسبت هفته ی دولت و در همایشی با همین عنوان شرکت داشت، با اشاره به جایگاه ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امروز به منزلت و جایگاهی دست یافته است که خاورمیانه بدون اراده و نقش آفرینی ایران نمی تواند شکل مورد نظر خودش را بگیرد و ایران یکی از تصمیم سازان حال و آینده خاورمیانه است. صالحی با اشاره به مشکلات موجود اقتصادی و معیشتی گفت: درست است که گاهی ممکن است که مسئولان در برنامه ریزی و انتخاب اولویت ها اشتباه کنند اما علت اصلی بسیاری از مشکلاتِ ما، فشاری است که از خارج وارد می شود. مانع اجرای صحیح و سریع عملیات بانکداری می شوند. می خواهیم کالایی را در فضای رقابتی تهیه کنیم، با مشکل مواجه می‌شویم. هزینه های تأمین اقلام و تجهیزات مورد نیاز بالا رفته است.

وی یادآور شد: دشمنان به شیوه‌های مختلف، مشکل ایجاد می کنند. همین مسئله باعث اتلاف انرژی و زمان می‌شود. حال باید پرسید که چرا اینگونه ما را تحت فشار قرار می‌دهند. به خاطر همان راهی است که از اول انقلاب آغاز کردیم و آن کسب استقلال بود. می خواهیم مستقل باشیم و سروری دیگران را نمی‌پذیریم.

وی افزود: با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی که با آن مواجه هستیم اکنون، کشور صاحب نفوذ و اقتدار در منطقه هستیم. این امر را مسئولان وزارت امور خارجه درک می کنند که وقتی در عرصه بین المللی حضور می یابند، قدرتمند، سرافراز و با قامتی استوار ظاهر می شوند. دلیل این مسئله، برخورداری از پشتوانه ملی و حمایت ملتی عزیز و مستقل است. این عزتمندی را باید قدر بدانیم و آگاه باشیم که این اقتدار، مرهونِ رشادت های شهدای ماست. مرهون همت عالی جانبازان و آزادگان ماست که سال ها در اسارت مقاومت کردند. این عزیزان، مولفه‌ها و بن‌مایه‌های عزّت ملّی هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برجام را یکی از دستاوردهای ۴-۳ سال اخیر کشور برشمرد و به قضاوت هایی که در این مورد شده پرداخت و گفت: یکی می گوید برجام خوب است. دیگری می گوید بد است. برخی می گویند آنها که برجام را رقم زدند دوستدار کشور نبودند. این صحبت ها تا زمانی که منصفانه، عادلانه و محققانه باشد، اشکالی ندارد. می گویند صنعت هسته ای را تعطیل کردیم. نابود کردیم و در مقابل هیچ امتیازی به دست نیاوردیم.

وی افزود: آیا این سخنان منصفانه است؟ شخصی در مراسمی می گفت "من حقوقدانم. برجام را از اول تا آخر خوانده ام و هر چه می گویم درست است. یکی از کارهایی که انجام ندادند، فرمان ۹ ماده ای حضرت آقا است. " چقدر علنی سخن نادرست می گویند و اظهارات ناصحیح را منتشر می‌کنند. در حالیکه در این ۹ بند اشاره شده ۵-۴ بند مربوط به سازمان انرژی اتمی بود که تمامی این بندها را عمل کردیم.

وی گفت: بطور مثال مضمون یکی از این بندها این بود که وقتی می خواهیم ۹ تن اورانیوم غنی شده را به خارج بفرستیم، مرحله مرحله انجام شود و در مقابل اورانیوم طبیعی را دریافت کنیم" ما در انجام این کار، اول هر آنچه مشخص شده بود را گرفتیم و بعد در مقابل اورانیوم غنی شده را تحویل دادیم.

صالحی تاکید کرد: برجام صنعت هسته ای را متوقف نکرد. تاریخ این حقیقت را نشان خواهد داد چون الان خیلی چیزها را نمی توانیم بازگو کنیم. اما توجه داشته باشید قبل از برجام حدود ۱۴ هزار متخصّص و کارمند در مجموعه داشتیم و در حال حاضر حدود۱۵۰۰۰ کارمند و کارشناس و محقّق داریم. اگر صنعت هسته ای متوقف شده و نابود شده است پس این ۱۵ هزار نفر چه می کنند؟ شرکت های جدیدی که تشکیل شده به چه منظور بوده است؟ در سایت کرج همواره شاهد رونق بیشتر فعالیت ها بوده ام.

وی اضافه کرد: فقط یکی از پروژه های این سایت به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو در حال انجام است که معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان است و علاوه بر آن ۲۰۰ میلیارد هزینه زیر ساخت های آن است. تجهیزات پروژه FDG که در سال های اخیر راه اندازی شده است را بعد از برجام خریداری کردیم.

وی ادامه داد: فعالیت های هسته‌ای در تمامی حوزه ها با آهنگی حساب شده و با قوت و قدرت ادامه دارد. به همین دلیل ترامپ آن را بدترین قرارداد تاریخ آمریکا می داند و می گوید بنا بود فعالیت های هسته ای ایران متوقف یا کند شود. برجام نه تنها این کار را نکرده بلکه به صنعت هسته‌ای ایران کمک می شود و آنچه دارند را مدرن سازی می کنند.

وی گفت: ناجوانمردانه است که ترامپ می گوید برجام بدترین قرارداد تاریخ آمریکا است و باید از بین برود و  عده ای در داخل کشور می گویند برجام صنعت هسته‌ای را نابود کرد. برخی وقتی مسئله سیاسی پیش می آید پرده را روی چشم می اندازند و هر چه می خواهند می گویند. نمی خواهند حقیقت را ببینند. پرسش‌ اصلی این است که وجدان آنها چه می گوید.

وی گفت: مسائل اقتصادی و تحریمی بحثی جداگانه و چالشی است که با استکبار داریم. آرام آرام ریاست محترم جمهوری، وزیر محترم خارجه و دیگر عزیزان مسئول سعی دارند بخش های دیگر برجام را به جایی برسانند که منافع ملّی بیش از پیش تأمین شود.

معاون رییس جمهور ضمن تقدیر از فعالیت ها و تلاش های مدیران و کارکنان صنعت هسته ای در سراسر کشور گفت: بنده اگر اینجا با قدرت صحبت می کنم، به لطف و برکت تلاش های شما عزیزان و به یُمن الطاف الهی است. از صبوری شما در برابر مشکلات و همت عالی شما در کار و فعالیت  قدردانی می کنم. برخی جوانان در پروژه ها از فرط علاقه برخی شب ها را تا صبح در محل کار می مانند. کارهای بزرگی انجام شده است که انشاء الله خداوند توفیق بدهد و به نتیجه برسد. ما به برکت عنایات خداوندی شاهد سازمانی مقتدرتر و با افتخار خواهیم بود.

 

نظرات
آخرین اخبار